پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

تبیین در روابط عمومی‌ها باید جایگزین تبلیغ شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تبیین در روابط عمومی‌ها باید جایگزین تبلیغ شود

تهران - ایرنا - معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که در روابط عمومی‌ها تبیین باید جایگزین تبلیغ شود، گفت: در نگاه تبیینی کارکرد روابط عمومی صرفا در خدمت رئیس سازمان نیست.

به گزارش عصر دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد خدادی، در همایش مجازی با عنوان رسانه‌ها و روابط‌عمومی‌ها، اظهار داشت: روابط عمومی باید به مخاطب به عنوان شریک نگاه کند و او را صرفا شنونده و بیننده نداند. چون مخاطب خودش یک رسانه است و با یک تلفن همراه کار جمع‌آوری و پردازش اطلاعات را انجام می‌دهد.

به گفته وی وقتی روابط عمومی به مردم به عنوان شریک نگاه کند، برای قانع کردن مردم در امر صرفه‌جویی محتوایی را تولید می‌کند که منجر به اقناع در موضوع صرفه‌جویی شود.

روابط عمومی دنبال گزارش کار نباشد

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ افزود: روابط عمومی باید اسمش را تغییر دهد و تحت عنوان محل ارتباطات فعالیت کند. در نگاه تبیینی کارکرد روابط عمومی در خدمت رئیس سازمان نیست و همه اعضای یک سازمان از این کانال با افکار عمومی صحبت می‌کنند. روابط عمومی نباید دنبال گزارش کار باشد. چون خرید آب و گندم یک وظیفه ذاتی و عادی است و اعلام کردن ندارد.

وی با تاکید بر این که روابط عمومی باید به ابهامات و شبهات پاسخ دهد اظهار داشت: در نقطه مقابل رسانه‌ها نیز باید دنبال تخصصی شدن باشند. آنها نمی‌تواند در هر زمان و مکانی راجع به همه چیز نظر بدهند و باید کارکردشان تخصصی باشد. مخاطب انتظار دارد که نسبت به چیزی که نمی‌داند اطلاعات دریافت کند. ولی رسانه‌ها بعضا چیزی را می‌گویند که مخاطب می‌داند.

خدادی ضمن یادآوری اهمیت مساله مخاطب شناسی گفت: رسانه با افراد مختلف و جامعه‌ای که یکدست نیست صحبت می‌کند. محتوای رسانه مثل غذاست. همان طور که در یک خانه غذای بچه از پیرمرد جداست، محتوای رسانه هم باید متناسب با مخاطب باشد.

تولید نظر به جای تولید اطلاعات

وی با بیان این که برخی رسانه‌ها به جای تولید اطلاعات تولید نظر و دیدگاه می‌کنند توضیح داد: در برخی رسانه‌های چاپی، سرمقاله تلفنی جای سرمقاله مکتوب را گرفته است. برای برخی رسانه‌ها در هنگام مصاحبه فقط این‌که طرف چیزی بگوید و نظری بدهد اهمیت دارد.

خدادی با تاکید بر این که رابطه رسانه ها و روابط عمومی ها باید به وضعیت گذشته برگردد توضیح داد: در گذشته روابط عمومی محل ارتباط با یک دستگاه و رسانه تولید کننده اطلاعات بود. اطلاعیه‌ها توسط روابط عمومی صادر و در رسانه تنظیم و تبدیل به خبر می‌شد. روابط عمومی به عنوان یک رسانه، منبع اعلام خبر نبود و در مطالب منتشر شده عنوان به گزارش روابط عمومی ذکر نمی‌شد. در شرایط فعلی روابط عمومی‌ها جای رسانه‌ها نشسته‌اند

به گزارش ایرنا، همایش مجازی با عنوان رسانه‌ها و روابط‌عمومی‌ها در دومین روز با سخنرانی اکبرنصراللهی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه بیژن نوباوه‌وطن، مسئول کمیته رسانه و هنر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، محمدحسین ساعی، رییس دانشگاه سوره و پیام تیرانداز، مدیر عامل خبرگزاری فارس پایان یافت.

*س_برچسب‌ها_س*