دوشنبه 16 مهر 1403

تحرکات تبلیغاتی داوطلبان شوراهای خراسان شمالی در فضای مجازی رصد می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تحرکات تبلیغاتی داوطلبان شوراهای خراسان شمالی در فضای مجازی رصد می‌شود

بجنورد - ایرنا - دبیر ستاد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شورای اسلامی شهر و روستای خراسان شمالی گفت: تحرکات تبلیغاتی زودهنگام داوطلبان در فضای مجازی غیرقانونی است و مراجع انتخاباتی این موارد را رصد و با آنها برخورد می‌کنند.

هادی رجایی نیا روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تشکیل شورای استانی پیشگیری، مقابله با تخلفات و جرائم انتخاباتی اظهار داشت: هم اکنون در تمامی شهرستان های خراسان شمالی شعب ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی فعال شده است.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه تبلیغات پیش از شروع تبلیغات قانونی، جرم محسوب می شود، یادآور شد: تمامی فعالیت های داوطلبان در فضای مجازی رصد می شود و شعب ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی به گزارش های ارسالی دستگاه های مربوطه در خصوص تبلیغاتی زودهنگام غیرقانونی در شبکه های اجتماعی و یا در محافل عمومی به شکلی سریع رسیدگی می کند.

رجایی نیا با اشاره به تایید صلاحیت 82 درصدی داوطلبان شورای شهرهای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: از 702 داوطلب شورای شهر استان، 574 نفر در 24 شهر استان خراسان شمالی در هیات نظارت به تایید صلاحیت رسیده است.

وی افزود: همچنین 31 نفر از داوطلبان انتخابات شورای اسلامی شهرهای این استان نیز از ادامه رقابت های انتخاباتی انصراف دادند.

رجایی نیا در خصوص تایید صلاحیت شوراهای اسلامی روستا و عشایر نیز گفت: بررسی صلاحیت داوطلبان شوراهای اسلامی روستایی و عشایری تا 15 اردیبهشت ماه سال جاری در هیات های اجرایی بررسی و پس از آن در اختیار هیات های نظارت قرار می گیرد.

وی یادآور شد: نتایج بررسی صلاحیت این داوطلبان 31 اردیبهشت ماه از طریق بخشداری ها به داوطلبان اعلام و آنها چهار روز پس از دریافت، می توانند اعتراض احتمالی خود را نسبت بررسی صلاحیت ها به هیات نظارت استان خراسان شمالی اعلام کنند.

طبق ماده 56 قانون انتخابات فعالیت تبلیغات انتخاباتی داوطلبان شوراهای اسلامی هشت روز قبل از اخذ رای، آغاز و تا 24 ساعت قبل از اخذ رای ادامه دارد به گونه ای که هر نوع فعالیت و تبلیغ علنی در سطح شهر یا فضای مجازی باید در بازه زمانی مذکور انجام گیرد در غیر این صورت این امر از مصادیق ماده 56 قانون یاد شده و مشمول برخورد قانونی در این رابطه است.

استان خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 56 درصد از این جمعیت در 24 شهر و مابقی در روستاهای این استان سکونت دارند و در آخرین انتخابات که مربوط به یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود از بین 658 هزار و 342 نفر واجد شرایط اخذ رای حدود 377 هزار و 39 نفر در آن انتخابات رای دادند.

همچنین بر اساس آخرین آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن، خراسان شمالی یک هزار و 299 و روستا دارد که انتخابات شوراهای اسلامی در 747 روستای بالای 20 خانوار جمعیت برگزار می شود. هم اکنون حدود 2 هزار و 300 نفر عضو شوراهای اسلامی روستا در استان هستند که از این تعداد 2 هزار و 250 نفر مرد و 50 نفر زن هستند.

انتخابات سیزدهمین دوره رییس جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان 28 خردادماه 1400 در استان خراسان شمالی نیز برگزار می شود.

*س_برچسب‌ها_س*