چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

تحولی غرورآفرین در صنعت برق استانی با افتتاح نیروگاه‌ها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تحولی غرورآفرین در صنعت برق استانی با افتتاح نیروگاه‌ها

استانها - ایرنا - سی و پنجمین هفته از پویش "هرهفته_الف_ب_ایران " امروز پنجشنبه (13 آذر) با افتتاح 25 پروژه صنعت برق که با حضور رییس جمهوری به صورت ویدئوکنفرانسی انجام شد، همراه بود.

به گزارش ایرنا، در طی هفت سال از دولت تدبیر و امید فعالیت های چشمگیری برای تغییر زیرساخت ها در حوزه های مختلف و اقدامات موثری در این زمینه به خصوص در حوزه زیر ساختی انرژی انجام گرفت که با سرمایه گذاری در این حوزه ها و افتتاح طرح های برقرسانی بارقه ای از امید در استانها بوجود آمد.

با این رویکرد، در سی و پنجمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران طرح هایی به ارزش 5 هزار و 936 میلیارد تومان در سه استان خوزستان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان افتتاح و بهره برداری شد که از این تعداد 15 پروژه در استان سیستان و بلوچستان، یک پروژه در استان خراسان رضوی و 9 پروژه هم در استان خوزستان به بهره برداری رسید.

با افتتاح این نیروگاه ها 20 هزار مگاوات ظرفیت جدید در دولت تدبیر و امید به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در آیین بهره برداری رسمی از طرح های ملی وزارت نیرو گفت: اگر به سال های قبل مخصوصا در روزهای جنگ تحمیلی برگردیم، روزهایی بود که مردم چند ساعت برق نداشتند، یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم این بوده که در تابستان قطعی برق نداشتیم یا اگر بوده موارد معدود و کوچکی بوده است.

وی با بیان اینکه هر کجا مردم وارد کار شوند و همکاری کنند، به نتایج فوق العاده دست می یابیم، افزود: در سال های اخیر ما به طور متوسط سالی 2500 مگاوات برق به ظرفیت تولید برق اضافه کردیم در طول این دولت و انشاالله تا پایان این دولت به حدود 20 هزار مگاوات برق جدید و شاید یک مقدار بیشتر خواهیم رسید.

رییس جمهوری یادآور شد: دولت تدبیر و امید برق رسانی به روستاهای بالای 20 خانوار را به پایان رساند یعنی در کشور روستای 20 خانوار نداریم که برق نداشته باشد و الان به فکر روستاهای 10 خانوار هستیم که برق دار شوند.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: این که ما در هر ماه 35 روستای ما به شبکه برق متصل می شود بسیار مهم است.

وی گفت: دولت تدبیر و امید دولتی بوده که در تمام زمینه ها آب برق گاز ارتباطات راه و آموزش در روستاها تحول ایجاد کرده که قابل مقایسه با دولت های قبل نیست.

رییس جمهوری با بیان اینکه بهبود راندمان برق برای ما بسیار حائز اهمیت است، اظهارکرد: درست است 2500 مگاوات برق تولید و نیروگاه های جدید تاسیس کردیم اما رقم بالای چهار هزار مگاوات برق مجازی هم ایجاد شد و با کمک مردم و تغییر ساعات استفاده از برق توانستیم از سرمایه گذاری های غیر ضروری بی نیاز شویم.

روحانی یاد آور شد: رشد مصرف برق در سالهای قبل 5 درصد و امسال یک درصد بود و این یعنی مردم همکاری کردند.

سیستان و بلوچستان نخستین استان میزبان افتتاح 15 پروژه به ارزش یکهزار و 438 میلیارد تومان در شهرهای زاهدان، زابل، ایرانشهر، سراوان و نیکشهر بود که با ارتباط تصویری رییس جمهوری و معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، استاندار و جمعی از مسوولان این استان طرح ها به بهره برداری رسید.

نخستین طرح با کلنگ ساخت خط دو مداره 230 کیلو ولت زاهدان - میرجاوه به زمین زده شد که این خط دو مداره به طول 150 کیلومتر در محل پست 230 کیلوولت پرواز زاهدان با اعتبار 160 میلیارد تومان انجام شد.

تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه، کمک به توسعه صنایع در سال جهش تولید و ارائه زیر ساخت مناسب جهت افرایش صادرات برق به کشور پاکستان از جمله مزایای این پروژه است.

بنا به گفته مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سیستان‌وبلوچستان؛ این پروژه تا سال 1401 به بهره‌برداری خواهد رسد.

کلنگ ساخت مرکز دیسپاچینگ برق منطقه‌ای جنوب شرق کشور نیز از دیگر طرح های استان سیستان و بلوچستان بود که با اعتباری بالغ بر 250 میلیارد ریال به زمین زده شد.

این مرکز دیسپاچینگی اولین مرکز یکپارچه با بهره‌مندی از سیستم SCADA/EMS بومی است.

قابلیت راهبری و کنترل ایستگاه‌های داخل کشور و تبادلی با کشورهای همسایه، راهبری مجزا جهت کنترل و پایش نیروگاه‌های تولید پراکنده و تجدیدپذیر، امکان اتصال 30 ایستگاه انتقال و نیروگاهی و افزایش تا 100 ایستگاه بهره‌مندی از ماژول‌های مربوط به سیستم DTS (Dispatching Training System، امکان ارتباط با مراکز دیسپاچینگ هم سطح در استان‌های مجاور، ارتباط با مراکز دیسپاچینگ ملی و پشتیبان، ارتباط با مراکز دیسپاچینگ فوق توزیع در سطح سیستان و بلوچستان، قابلیت دریافت اطلاعات PMU از جمله اهداف و مزایای انجام این طرح خواهد بود.

افتتاح خط 400 کیلوولت زاهدان_بم، نیروگاه‌های مقیاس کوچک سراوان، ایرانشهر و نیروگاه بادی میل نادر به ظرفیت 38.5 مگاوات و 11 پروژه خط انتقال شبکه فوق توزیع برق از دیگر طرح هایی بود که همراه این کلنگ زنی ها به بهره برداری رسید.

تکمیل رینگ 400 کیلوولت شرق کشور، بهبود پایداری و قابلیت اطمینان شبکه برق در استان سیستان و بلوچستان و جنوب‌شرق کشور و تامین نیازمندی صنایع جدید استان در سال جهش تولید از جمله مزایای فنی این پروژه ها به شمار می رود.

همچنین با بهره‌برداری از فاز نخست نیروگاه بادی میل نادربه ظرفیت 2.5 مگاوات و خط انتقال این پروژه، علاوه بر امکان صادرات برق تولیدی نیروگاه‌های بادی به افغانستان، بخشی از نیاز مصرف استان تامین شده و زیرساخت لازم برای سرمایه‌گذاری در منطقه نیز فراهم می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در این مراسم گفت: سه پروژه کلنگ زنی به ارزش 235 میلیارد تومان، شامل خط 132 کیلو ولت فنوج - کتیج به طول 150 کیلومتر مدار، خط 230 کیلو ولت زاهدان - میرجاوه به طول 150 کیلومتر مدار و همچنین ساخت مرکز کنترل راهبری شبکه انتقال استان (دیسپاچینگ شرق) با نرم افزار بومی از پروژه‌های احداثی برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان به زمین زده شد.

همایون حائری گفت: پروژه عظیم خط 400 کیلو ولت زاهدان - بم به طول 270 کیلومتر که در تیر سال1386 عملیات اجرایی آن آغاز شد و پس از فراز و نشیب‌های مختلف طی 13 سال مهرسال 98 تنها با 65 درصد پیشرفت فیزیکی مواجه شد.

وی تصریح کرد: پیشرفت پروژه خط 400 کیلو ولت زاهدان - بم با ارزش 6 هزار و هفتصد میلیارد ریال طی 11 ماه اخیر از 65 درصد به میزان 100 درصد افزایش یافت و ساخت و ساز آن پس از 14 سال کامل و افتتاح شد.

حائری خاطر نشان کرد: تکمیل رینگ 400 کیلو ولت شرق کشور، بهبود پایداری و قابلیت اطمینان شبکه برق در استان و جنوب شرق، کاهش تلفات شبکه و تامین نیازمندی صنایع جدید در سیستان‌وبلوچستان در سال «جهش تولید» از جمله مزایای این پروژه است.

وی افزود: هرچند در اجرای این پروژه اشتغال 60 نفر بطور مستقیم برآورد شده بود اما با به بهره‌برداری رسیدن این خط تامین زیرساخت مورد نیاز جهت راه‌اندازی صنایع بسیاری در استان را فراهم کرده که نوید بخش رفع بسیاری از مشکلات اشتغال در آینده نزدیک است.

افتتاح پنج نیروگاه مقیاس کوچک و تجدیدپذیر در شهرهای اهواز، اندیمشک، شوش و آغاجری به ظرفیت 61 مگاوات و 4 پروژه خط انتقال و شبکه فوق توزیع برق از دیگر طرح های افتتاحی رییس جمهوری بود.

2 نیروگاه برق لور و تنگوان در شهرک صنعتی شماره 2 اندیمشک در مجموع با ظرفیت 50 مگاوات برق با اعتباری بالغ بر 6 هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

اجرای این طرح ها از بهمن ماه پارسال آغاز شده تولید برق و کاهش پیک برق مصرفی در ساعات اوج مصرف از اهداف این پروژه های نیروگاهی است.

امروز همچنین در استان خوزستان این طرح‌ها با هدف تامین انرژی پایدار به ویژه در پیک تابستان و رفع افت ولتاژ به ویژه در بخش صنعت و همچنین تقویت زیرساخت‌های لازم برای توسعه صادرات برق به کشورهای همسایه در دستور کار قرار گرفته است.

افتتاح نخستین واحد بخار نیروگاه فردوسی مشهد نیز طرحی دیگر بود که به صورت ویدیو کنفرانس توسط رییس‌جمهوری طور همزمان با اعتبار 34 هزار میلیارد ریال با رییس جمهوری بهره‌برداری شد.

نیروگاه گازی فردوسی در کیلومتر 15 جاده مشهد - قوچان در مجاورت نیروگاه قدیم توس قرار گرفته است. سوخت مورد نیاز نیروگاه فردوسی شامل گاز و گازوئیل است که گاز به عنوان سوخت اصلی و گازوئیل نقش جایگزین را دارد.

عملیات اجرایی ساخت نیروگاه فردوسی پنجم اسفند سال 83 آغاز شد و تمامی واحدهای این نیروگاه تا سال 1387 وارد مدار شده است و تا سال 1388 به طور کامل تحویل دائم شدند.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در این آیین گفت: در راستای افزایش تولید برق، پاسخگویی به رشد مصرف در منطقه و همچنین افزایش بهره‌وری نیروگاه‌های گازی با تبدیل آن به سیکل‌ترکیبی، ساخت سه واحد بخار 160 مگاواتی نیروگاه فردوسی مشهد در قالب طرح‌های بیع متقابل در دستور کار قرار گرفته است.

محسن طرزطلب افزود: ماموریت اصلی طرح‌های بیع متقابل ساخت بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی از محل منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت است و در همین راستا ساخت بخش بخار نیروگاه فردوسی طی قرارداد بیع متقابل با شرکت تولید برق توس مپنا منعقد شده است و مکانیزم بازگشت سرمایه آن از محل صرفه‌جویی سوخت خواهد بود.

وی اضافه کرد: در نیروگاه‌های گازی، حرارت واحدها از اگزوز بخش گاز با درجه حرارتی بین 540 تا 600 درجه سانتی‌گراد به محیط بیرونی خارج می‌شود که علاوه بر هدر رفت انرژی، باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود اما در این طرح با استفاده از حرارت خروجی اگزوز واحدهای گازی و هدایت آن به تجهیزات بخش بخار، انرژی الکتریکی تولید می‌شود که این میزان انرژی تولیدی در هر واحد بخار سالانه معادل 250 میلیون متر مکعب صرفه‌جویی سوخت به همراه دارد.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی گفت: بر همین اساس با تکمیل واحدهای بخار این نیروگاه نیز سالانه 756 میلیون متر مکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد و از طرفی در حال حاضر نیروگاه فردوسی دارای 6 واحد گازی به ظرفیت 954 مگاوات است که با تکمیل سه واحد بخار نیروگاه، ظرفیت این مجموعه به هزار و 431 مگاوات و بهره‌وری آن به حدود 50 درصد خواهد رسید.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
تحولی غرورآفرین در صنعت برق استانی با افتتاح نیروگاه‌ها 2
تحولی غرورآفرین در صنعت برق استانی با افتتاح نیروگاه‌ها 3
تحولی غرورآفرین در صنعت برق استانی با افتتاح نیروگاه‌ها 4