شنبه 7 مهر 1403

تخریب هزاران ساخت و ساز غیرمجاز در دماوند یک افتخار نیست

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تخریب هزاران ساخت و ساز غیرمجاز در دماوند یک افتخار نیست

تهران - ایرنا - فرماندار شهرستان دماوند گفت: اعلام کردن تخریب هزاران ساخت و ساز غیرمجاز افتخار نیست و در این زمان هزار نقد بر ما وارد است چرا که اجازه داده‌ایم هزار ساخت و ساز صورت گیرد؛ زمانی می توان در برخورد با اینگونه تخلف موفق بود که از همان لحظه اول از این مهم جلوگیری شود.

مهدی حیدری روز سه شنبه در نشست ساخت و سازغیرمجاز که با حضور اعضا در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان برگزار شد، به اهمیت این مهم در منطقه اشاره و اظهار داشت: ساخت و ساز غیرمجاز در شهرستان دماوند و نحوه برخورد متولیان و مجریان قانون امروز بحث محافل استانی و شهرستانی شده است.

وی ادامه داد: گرچه با توجه به میزان ساخت و سازهای غیرمجازی که در منطقه شاهد هستیم، نیازمند برخوردهای قانونی توسط دستگاه های متولی است اما روند ساخت و ساز و تخریب، راه باطلی بوده که نه موجب بازگشت زمین به حوزه تولید می‌شود و نه ساخت و سازی متوقف شده است.

فرماندار شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: متاسفانه طی سال های گذشته، سازندگان و متخلفان همواره یک قدم از مجریان جلوتر بودند و دستگاه‌های متولی حفاظت از زمین‌های کشاورزی و سرمایه ملی، توان مقابله همزمان را نداشتند.

حیدری با بیان اینکه متأسفانه چشم پوشی نسبت به ساخت‌وسازهای غیرمجاز در برخی روستاها یا حریم شهرها این مهم را در منطقه مضاعف کرده است، بیان داشت: امروز شاهد کم شدن زمین‌ها و افزایش ساخت و سازها و به غارت رفتن منابع و ثروت ملی هستیم.

وی با اشاره به اینکه امروز باید در کنار ساخت و سازهای غیرمجازی که در منطقه شاهد هستیم به گونه‌ای تدبیر کنیم که تخلفات در نطفه خفته شوند و تصریح کرد: اگر اجازه ساخت و ساز داده شود و سپس تخریب صورت گیرد، ما بازنده‌ایم؛ چرا که تخریب برای ما افتخار نیست.

فرماندار دماوند وظیفه مسئولان حوزه اجرایی را در مرحله نخست پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز دانست و گفت: قطعا اگر چتر حمایتی ما گسترده تر و پرثمرتر باشد درصد اندکی به سمت ساخت و سازغیرمجاز روی خواهند آورد؛ امروز جهاد کشاورزی باید حامی باغداران و کشاورزان باشد.

حیدری خاطرنشان کرد: شهرستان دماوند به دلیل شرایط آب و هوایی علیرغم داشتن پتانسیل کشاورزی، متقاضی بیشتری برای ساخت و ساز غیرمجاز دارد که در این راستا باید بسته‌های تشویقی به باغداران و کشاورزان بیشتر شود.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات این است که در تمام استان تهران یک نسخه برای کل شهرستان‌ها به عنوان قانون پیچیده می‌شود و بودجه براساس جمعیت تخصیص می‌یابد.

سرسبزی امروز دماوند به واسطه وجود باغات ارزشمند کشاورزی است که باید حفظ شود

حسین اردلان، مدیرجهاد کشاورزی شهرستان دماوند نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت حفظ اراضی زراعی و باغات از هرگونه ساخت و ساز غیرمجزا، اظهار داشت: شهرستان دماوند 9200 هکتار باغات کشاورزی دارد که از این تعداد 5700 هکتار آن باغ سیب است.

وی ادامه داد: یکی از افتخارات شهرستان تولید سالانه متوسط 220 هزارتن سیب درختی و کسب رتبه نخست استان بصورت سالیانه و داشتن تولیدکننده برتر سیب در منطقه است.

این مقام مسئول با بیان اینکه 2800 هکتار اراضی زراعی داریم، افزود: زمانی افتخار شهرستان تولید سیب زمینی در 1600 هکتار بود اما امروز این رقم به حدود 50 هکتار رسیده است و این مهم موجب شده تا از رده تولید خارج شویم و نتوانیم افتخارات کشاورزی منطقه را کسب کنیم.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان دماوند یکی از اقدامات پیشگیرانه و در دستورکار این نهاد را برخورد و مقابله با هرگونه ساخت و سازغیرمجاز دانست و افزود: امروز مشکل ما کمبود نیرو و امکانات است به طوری که حتی در مواردی جهت مقابله و برخورد ورود کردیم ولی نتوانستیم برخورد قاطعی داشته باشیم.

وی از دستگاه های متولی همچون شهرداری ها و دهیاری ها خواست تا همکاری لازم را با این نهاد داشته باشند و تصریح کرد: گرچه برخورد و تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز افتخار نیست ولی اگر این اقدامات صورت نمی گرفت شاهد ساخت و سازهای بیشتری در منطقه بودیم.

اردلان خاطرنشان کرد: طی پیگیری های صورت گرفته هدف به دنبال تشکیل یگان حفاظت اراضی در منطقه بودیم که توانستیم تاحدودی از تجهیزات و نیرو بهره مند شویم اما به واسطه وسعت شهرستان این میزان جوابگو نیست.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برای حمایت از کشاورز واقعی که هدفی جزو حفظ اراضی خود ندارد نیز نمی توانیم حامی باشیم و لازم است برخی قوانین تغییر یابد؛ متاسفانه اراضی کشاورزی که در حال ساخت و سازغیرمجاز است، توسط برخی افراد سودجو اتفاق می افتد و حتی کشاورز نیز خود متضرر می شود.

*س_برچسب‌ها_س*