یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

تدارک یلدایی رادیو جوان با ویژه برنامه «به رسم یلدا»

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
تدارک یلدایی رادیو جوان با ویژه برنامه «به رسم یلدا»

ویژه برنامه یلدایی «به رسم یلدا» چهارشنبه شب از ساعت 22:00 شب تا 01:30 بامداد با اجرای فرزاد حسنی و افشین حسین‌خانی تقدیم شنوندگان می‌شود.

علیرضا محمدنیا، مدیر گروه جوان و اندیشه رادیو جوان درباره ویژه برنامه یلدایی «به رسم یلدا» گفت: ویژه برنامه شب یلدا رادیو جوان «به رسم یلدا» از ساعت 22:00 شب تا 01:30 بامداد به صورت زنده روی آنتن شبکه می‌رود. این برنامه با اجرای فرزاد حسنی وافشین حسین‌خانی است و از مهمانان شب یلدا می‌توان به گروه مردوس از اقوام ایرانیان اشاره کرد که موزیک زنده محلی را می‌نوازند. دانیال معمارنژاد از خوانندگان سنتی کشورمان هم به صورت زنده در برنامه برای ما می‌خواند.

محمدنیا ادامه داد: حسین متولیان، شاعر کشورمان از اشعارشان درباره یلدا می‌خوانند. بخش روانشناسی هم با حضور مجیدرضارضوی، روانشناس و استاد دانشگاه داریم که درباره فرهنگ یلدا و تاثیرات آن در خانواده صحبت می‌کند. فریبرز گلبن تهیه‌کننده برنامهاست و هدف برنامه بیشتر فرهنگسازی و پرداخت فرهنگ ایرانی یلداست. همچنین، سعی می‌کنیم با آیتم‌های مختلفی مانندشاهنامه‌خوانی و حافظ‌خوانی که مخصوص شب یلداست، این آداب و رسوم را تقویت کنیم.

مدیر گروه جوان و اندیشه رادیو جوان درباره بخش‌های دیگر برنامه «به رسم یلدا» گفت: پخش موسیقی زنده، یادآوری و زنده نگه‌داشتننام کسانی که روزی برنامه‌های یلدا را در رادیو اجرا می‌کردند و امروز به هر دلیلی در کنارمان نیستند، از بخش‌های دیگر برنامه است. گزارشی هم از خانم مهدیه پهلوانی خواهیم داشت که آداب و رسوم‌های جالب و شنیدنی از شهرها و استان‌های مختلف با صدای مردمتوضیح می‌دهد که هر شهر و قومی چه رسمی در یلدا دارد و چگونه در این شب دورهم جمع می‌شوند. آیتم نجومی داریم که از لحاظنجوم و علم توضیح می‌دهد که چرا ایرانیان در گذشته به این باور رسیدند این شب را جشن بگیرند و چرا این شب، شب یلدا نام‌گذاریشده است. از طرفی، با شب یلداهای سال‌های گذشته و مهمانان رادیو خاطره‌بازی داریم و با استودیو رادیو تهران ارتباط می‌گیریم واتفاقات جالبی در این بخش رقم می‌خورد.

وی به دو پویش در شبکه اشاره کرد و توضیح داد: یک پویش «خرجش با هم، خنده‌اش با هم» است که باتوجه به شرایط اقتصادیجامعه در رادیو جوان شکل گرفته و به این موضوع می‌پردازد که امسال با این پویش دورهمی هایمان را بیشتر کنیم و خرجمان را کمترکنیم.

محمدنیا توضیح داد: یعنی چند خانواده دورهم جمع شوند و هرکسی یک وسیله از شب یلدا را فراهم کند. مردم هم می‌توانند به راه‌هایارتباطی رادیو جوان پیام بدهند و از دورهمی‌هایشان صدا بفرستند و بگویند چند خانواده دورهم جمعشدند و هرکسی چه چیزی را در سفره یلدا آورده است.

مدیر گروه جوان و اندیشه رادیو جوان به پویش دیگر شبکه اشاره کرد و ادامه داد: پویش دیگر رادیو جوان شاهنامه‌خوانی است که مردممی‌توانند با صدای خودشان بیت یا ابیاتی از شاهنامه را بخوانند و در پیام‌رسان بله برای رادیو جوان بفرستند. در نهایت صدایمخاطبان در برنامه‌های مختلف شبکه پخش می‌شود و در فضای مجازی تدارکی دیده شده تا به بیشتر شنیده شدن شاهنامه و فرهنگایرانی در فضای مجازی کمک کند.

ویژه برنامه یلدایی «به رسم یلدا» کاری از رادیو جوان است که چهارشنبه شب از ساعت 22:00 تا 01:30 بامداد با اجرای فرزادحسنی و افشین حسین‌خانی و تهیه‌کنندگی فریبرز گلبن روی آنتن شبکه خواهد رفت.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون