دوشنبه 16 مهر 1403

ترامپ از ماموران محافظ کاخ سفید قدردانی کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ترامپ از ماموران محافظ کاخ سفید قدردانی کرد

تهران - ایرنا - دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز شنبه با انتشار پیام‌های توئیتری از نیروهای گارد ویژه پلیس برای محافظت از کاخ سفید در برابر شهروندان معترض خشمگین کشورش، قدردانی کرد.

به گزارش رسانهها؛ شمار زیادی از آمریکائیان خشمگین شب گذشته (جمعه شب) در سومین روز از اعتراض‌های پیاپی سراسری، با گردآمدن در برابر کاخ سفید در واشنگتن دی سی پایتخت به کشته شدن جرج فلوید آمریکایی آفریقایی تبار غیرمسلح در بازداشت پلیس شهر مینیاپولیس، اعتراض کردند.

ترامپ در توئیتی نوشت: ماموران پلیس ویژه (مخفی)، شب گذشته کار بزرگی در کاخ سفید کردند، (به گونه‌ای که) من که داخل کاخ و هرگونه تحرکی را به دقت نظاره‌گر بودم، نمی‌توانستم بیش از این احساس امنیت داشته باشم.

ترامپ در پیام‌هایش مدعی شد: اقدامات خشونت آمیز در سراسر ایالت متحده، سازماندهی شده بوده و ارتباطی به کشته شدن فلوید ندارد.

به نوشته ترامپ، شمار جمعیت بسیار زیاد بود که با دقت و به صورت حرفه‌ای سازماندهی شده بودند، اما هیچکس برای گذشتن از نرده‌های محوطه کاخ سفید، پا پیش‌نگذاشت، زیرا در این صورت با وحشی‌ترین سگ‌ها و شرورترین سلاح‌هایی که تا کنون دیده‌ام، روبه رو شده و به شدت آسیب می‌دیدند.

کاخ سفید با گرد هم آمدن هزاران تن در برابر محوطه آن برای ابراز همدردی با کشته شدت فلوید سیاهپوست، به حالت قرنطینه کامل درآمد و تمامی دروازه‌های ورودی و خروجی آن بسته شد. با اینکه این تجمع عمدتا مسالمت آمیز بود، اما پس از نیمه شب تنش‌ها و درگیری‌هایی رخ داد که شامل شلیک گاز اشک آور ماموران محافظ برای پراکنده کردن معترضان بود.

اما پس از گذشت چند ساعت و با حرکت تظاهرکنندگان به سوی کاپیتول هیل مقر کنگره ایالات متحده، اوضاع کاخ کم کم به حالت عادی درآمد و دروازه‌های آن بازگشایی شد.

تظاهرات اعتراض‌آمیز گاهی به خشونت می‌گرایید، برای ابراز همدردی با معترضانی که در شهرهای مینیاپولیس و سنت پاول خواستار اجرای عدالت در مورد فلوید و قاتلش بودند، در سراسر ایالات متحده مانند کالیفرنیا، نیویورک، آتلانتا، لوئیزویل و شهرهای بروکلین، دیترویت و دنوور برگزار شد.

ترامپ برای کاهش بحران سراسری و تنش‌های نژادی میان سفیدپوستان و ساهپوستان کشورش، در تماس تلفنی با خانواده فلوید، با آنها ابراز همدردی و از کشه شدن جرج فلوید ابراز تاسف کرد.

صدها نیروی گارد ملی مینه سوتا و ماموران پلیس ایالتی در سراسر میناپولیس برای سرکوب معترضان مستقر شده‌اند و صدها پلیس نظامی آمریکا نیز به حال آماده باش درآمده‌اند.

مامور پلیس مرتکب خشونت منجر به قتل، دستگیر و به قتل و آدم کشی متهم شده و سه مامور دیگری که در این حادثه شرکت داشته‌اند، برکنار شده‌اند.

ترامپ در ادامه پیام‌های توئیتری در انتقاد از موریل بوزر شهردار واشنگتن دی سی که ظاهرا در پاسخ به ترامپ گفته است رویارویی با تظاهرکنندگان به ماموران پلیس این شهر مربوط نمی‌شود، نوشت: بوزر که همیشه در پی دریافت پول و کمک است، به ماموران پلیس شهر، اجازه همکاری در پراکنده کردن معترضان را نداده و گفته است این کار به آنها مربوط نمی‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*