دوشنبه 16 مهر 1403

ترامپ - بولتون، یاران دیروز دشمنان امروز

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ترامپ - بولتون، یاران دیروز دشمنان امروز

تهران - ایرنا - دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که اکنون در برزخ استیضاحش به سر می‌برد، شاهد آن است جان بولتون مشاور امنیت ملی پیشین او که زمانی یار مطمئنی به شمار می‌رفت، قصد دارد تا زهر انتقام اخراج خود را بریزد.

بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی بر این باورند که شخص رئیس جمهوری آمریکا با انتخاب بولتون به سمت مشاور امنیت ملی خود، فردی را برگزید که دارای صفات «جنگ طلب» و در امور اداری «خشن» و «بی رحم» بود، دقیقا همین خصوصیات منجر به اخراجش از کاخ سفید شد؛ اخراجی که بولتون مدعی استعفا از این سمت و برملا کردن واقعیت این ماجراست.

نشریه انگلیسی ایندیپندنت 17 اکتبر 2019 (25 مهر 1398) در مقاله‌ای نوشت، ترامپ از ابتدا تمایل چندانی به آوردن بولتون به کاخ سفید نداشت اما در اظهارنظری متناقض درباره بولتون گفته بود، «سرسختی» وی را دوست دارد. لیبرال‌های آمریکایی در آن زمان نگران بودند که بولتون در عرصه سیاست خارجی بر آتش غریزه تهاجمی ترامپ دامن زند.

ترامپ «جوجه‌باز» این رسانه انگلیسی در مقاله خود نوشته بود: بسیاری بولتون را یک «باز» و ترامپ را در مقابل او یک «جوجه‌باز» توصیف کرده بودند؛ بولتون همواره ترامپ را به یک جنگ تمام عیار با ایران ترغیب و از سیاست «فشار حداکثری» حمایت می‌کرد. با این وجود در داخل کاخ سفید، با توجه به آنکه طبع ترامپ نسبت به بولتون تندتر بوده، زمینه‌های اخراجش چیده می‌شد.

به نوشته این رسانه، همچنین ترامپ یک بار به یار وفادارش به صراحت گفته بود؛ «جان! تو با مردم نمی‌سازی، خیلی افراد از جمله خودم با برخی از راهبردها و نظرات تو مخالفیم».

کارشناسان و ناظران سیاسی در داخل آمریکا معتقدند که ترامپ با سیاست‌های بولتون بویژه سیاست‌های جنگ‌طلبانه او کنار نمی‌آمده، زیرا با حضور بولتون در کاخ سفید و با پیش بردن سیاست‌های خصمانه‌اش، دولت ترامپ دستاوردی در عرصه بین‌الملل نداشته بلکه برعکس در صحنه جهانی منزوی‌تر نیز شده بود؛ بولتن نتوانسته بود بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس را هم‌زاویه با واشنگتن در قبال ایران قرار دهد و حتی نتوانست موافقت دولت لندن را برای توقیف دوباره سوپر نفتکش ایرانی «آدریان دریا» به دست آورد.

ناتوان در شکستن یکپارچگی اروپا در قبال برجام ترامپ در چهل و پنچمین نشست «گروه 7» که در ماه اوت (مرداد - شهریور) گذشته در فرانسه برگزار شد، متوجه یک پارچگی اروپایی‌های در قبال توافق هسته‌ای ایران شد و اینکه درهم شکستن آن به سادگی نیست؛ در نتیجه سیاست خارجی خود را مواجه با بن‌بست و سیاست‌های مقابله با ایران را شکست خورده دید.

مشاجره بر سر لغو تحریم‌های ایران شبکه یورونیوز نیز در گزارشی درباره برکناری بولتون اعلام کرد که اخراج ناگهانی بولتون (سه‌شنبه 19 شهریور 98) پس از آن روی داد که ترامپ عصر دوشنبه 18 شهریور در دفتر کارش در کاخ سفید، مساله لغو بخشی از تحریم‌ها ایران را مطرح کرد، بولتون به روشنی به رئیس جمهوری آمریکا گفته بود کاملا با این طرح مخالف است.

براساس این گزارش، مساله مشاجره ترامپ و بولتون بر سر تحریم‌های ایران در حالی شروع شد که شخص رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده بود آماده است بدون هیچ پیش شرطی با همتای ایرانی خود در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کند. در مجموع، این تحولات به سمتی رفت که دونالد ترامپ بر «اخراج» بولتون تاکید ورزد هرچند که مشاور پیشین، از دادن «استعفا» از سمت خود خبر می‌داد. ایندیپندنت درمورد اینکه بولتون بر کناره‌گیری از سمت خود تاکید دارد تا آنکه ترامپ آن را اخراج بیان می‌کند، نوشت، اکنون (این رسانه) می‌خواهد تا سرانجام معمای «حقیقت ماجرا» برملا شود؛ با توجه به اینکه او از ماجراهای پس پرده اوکراین مطلع است، ترامپ نیز به همین دلیل در استیضاح به سر می‌برد، فرصت مناسبی است تا ذرات انتقام زهرآگین بولتون به تدریج پدیدار شود.

رودی جولیانی نارنجک اوکراین‌گیت بولتون، «رودی جولیانی» وکیل خصوصی ترامپ را درمورد ماجرای اوکراین‌گیت به یک «نارنجک» تشبیه کرده که همه را منفجر خواهد ساخت اما آسیبی به بولتون وارد نخواهد کرد. بولتون یکی از شهود کلیدی در جلسه دادگاه ترامپ در صحن سنا خواهد بود هرچند که در نخستین جلسه استیضاح در اول بهمن‌ماه سناتورهای جمهوری‌خواه در یک رای‌گیری حزبی، 11 بار الحاقیه دموکرات‌ها مبنی بر احضار جان بولتون برای دادن شهادت را رد کردند. اکنون بنا بر گزارش نیویورک‌تایمز، جان بولتون در بحبوحه استیضاح ترامپ با چاپ کتابی، قصد افشاگری علیه او را دارد. بولتون در این کتاب که بخش‌هایی از آن به دست نیویورک‌تایمز رسیده، نوشته است، دونالد ترامپ در ماه اوت 2019 (شهریورماه) به وی گفته بود که کمک نظامی 391 میلیون دلاری به اوکراین را متوقف می‌کند. بولتون نوشته، ترامپ دلیل این کار را مجبور کردن مقام‌های اوکراینی برای انجام تحقیقات علیه دموکرات‌های آمریکایی از جمله «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات و جدی‌ترین رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 انجام می‌دهد.

هراس ترامپ از افشاگری یار دیروز ترامپ که از سوی مجلس نمایندگان متهم به «سوءاستفاده از قدرت» و «مانع‌تراشی در تحقیقات کنگره» شده، از بیم افشاگری چنین یار وفاداری، هفتم بهمن‌ماه در سه رشته توئیت علیه مشاور امنیت ملی پیشین خود تاخت و نوشت، بولتون برای فروش کتابش قصد افشاگری (علیه من) دارد؛ با این جود، او انتقام گرفتن از رئیس جمهوری گرفتار در این برزخ را فرصتی مغتنم بر اخراجش از کاخ سفید می‌داند؛ یاران گذشته، دشمنان امروز.

2023

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*