سه‌شنبه 17 مهر 1403

تست‌های کرونا در زنجان افزایش می‌یابد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تست‌های کرونا در زنجان افزایش می‌یابد

زنجان - ایرنا - استاندار زنجان گفت: چند کار عملیاتی در ارتباط با کرونا با جدیت پیگیری می‌شود که افزایش تعداد تست‌های کرونا و انجام آن به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفته است و برای پیشبرد بهتر این برنامه مهم مشکلات احتمالی آن برطرف می‌شود.

فتح‌الله حقیقی شامگاه یکشنبه در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان با اشاره به اینکه در این راستا قرنطینه کردن بهنگام افراد دارای تست مثبت اهمیت بسزایی دارد افزود: در مرحله اول 40 درصد این بخش ساماندهی و سهمیه شهرستان ها نیز لحاظ شده است و بر این اساس تمام امکانات، تجهیزات و میهمانسراهای دستگاه‌های اجرایی و همچنین منابع مالی لازم باید در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد.

وی در خصوص ساماندهی سالمندان زنجانی نیز اظهار داشت: بر این اساس طی جلسه آینده اقدامات این حوزه اعلام و علاوه بر آن در خصوص رهگیری بیماران دارای تست مثبت نیز اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان باید برای تامین زیرساختهای لازم دانشگاه علوم پزشکی را یاری کند.

استاندار زنجان ادامه داد: اگر انضباط در انجام تست و اجرای قرنطینه، پایش مستمر سالمندان و بیماران و برخورد قاطع با متخلفان انجام شود، بیماری منحوس کنترل و بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به نظرات کارشناسان، شدت واگیری ویروس کرونا در فضای بسته، غیرقابل تصور است و در این ارتباط تلاش شود افرادی که تست کرونای آنان مثبت می‌شود برای جلوگیری از سرایت ویروس به سایر اعضای خانواده به سرعت قرنطینه شوند.

استاندار زنحان تاکید کرد: باید تلاش کرد تا شرایط لازم را در فضاهای بسته فراهم کرد و در منازلی که افراد سالمند یا دارای بیمار زمینه‌ای هستند اگر تست پی سی آر یک نفر، مثبت شد، ماندن این فرد در آن منزل برای سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای، بسیار خطرناک است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می هد 70 درصد افراد مسن که تست پی سی آر آنها مثبت بوده، بستری شده‌اند و بیشترین آمار مرگ و میر کرونایی در استان با 85 درصد مربوط به این گروه سنی است.

حقیقی، با اشاره به کاهش تدریجی شمار بستری‌های کرونایی استان افزود: این امر نشان می‌دهد که هر آنچه از ابتدای شیوع ویروس کرونا مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و خودداری از تجمعات بیان شده، درست بوده است.

وی با بیان اینکه اعمال محدودیت‌های اجباری موجب کاهش تعداد مبتلایان به کرونا شده است، ادامه داد: این جای تاسف دارد که شماری از افراد پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند و باید اجباری برای رعایت این امر مهم باشد.

حقیقی افزود: مردم باید بدانند که غربالگری، زمانی نتیجه می‌دهد که اراده‌ای در پشت آن برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد و در غیر اینصورت نتیجه نمی‌دهد لذا باید آموزش لازم را ارائه کرده و با این ویروس همزیستی داشت که بی توجهی به آن نتیجه ناخوشایندی را رقم می زند.

استاندار زنجان با ابراز نارضایتی از عدم همکاری لازم برخی از دستگاه های متولی در اجرای برنامه های مقابله با کرونا ادامه داد: با توجه به شرایط کرونایی حاضر باید با متخلفان برخورد کرد و از طرفی با تشکیل قرارگاه کرونا، کمیته ناظر شکل گرفته که تاکنون فعال نشده که توجه به آن ضروری است.

حقیقی با تاکید بر اینکه هیچ اداره‌ای حق تعطیلی کامل را ندارد، خاطرنشان کرد: مدیران دستگاه های اجرایی استان می توانند طبق بخشنامه اعلام شده تعداد کارکنان خود را به کمتر از یک سوم کاهش دهند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*