دوشنبه 16 مهر 1403

تشریح فعالیت‌های اداره کل اجتماعی و مشارکت‌های اوقاف

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تشریح فعالیت‌های اداره کل اجتماعی و مشارکت‌های اوقاف

تهران - ایرنا - مدیر اداره کل اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان اوقاف و امور خیریه با تشریح فعالیت‌های این مجموعه گفت: بهره‌مندی از ظرفیت‌های مراکز افق در جهت تحقق عدالت اجتماعی، پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی از دیگر فعالیت‌های این مجموعه است.

رضا معممی مقدم در گفت وگو با خبرنگار اوقاف و امور خیریه ایرنا در پاسخ به این سوال که سیاست‌های کلان اداره کل اجتماعی بر چه اساسی برنامه‌ریزی شده، اظهار داشت: استفاده از ظرفیت‌های مراکز افق در جهت تحقق عدالت اجتماعی و پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، ارتقاء سهم وقف و امور خیریه در حوزه علم و فناوری و دانش بنیان، اجرای امینانه نیت واقفین و گسترش خدمات رسانی به عموم مردم، ارتقاء و تنوع بخشی خدمات دهی به زائرین و مجاورین، پرهیز از تصدی گری در حوزه اجرای نیات، گسترش کمی بهره برداران از عواید موقوفات، تجمیع عواید موقوفات خرد دارای نیات مشترک غیر مقید، هماهنگ سازی نیات گوناگون موقوفات مختلف در جهت پیشرفت کشور، ایجاد ساختارهای تخصصی درون سازمانی و برون سازمانی برای نیات پر درآمد، باز مهندسی نیات در سامانه از طریق ادغام نیات به منظور تسهیل در اجرای امینانه نیات واقفین از جمله فعالیت های این مجموعه است.

وی در خصوص فعالیت‌های این اداره کل بر اساس اولویت بندی چیست، گفت: خدمات دهی به هیات مذهبی (طرح شمیم حسینی) و اجرای نیات واقفین با موضوع عزاداری وتعزیه واطعام سید الشهداء و اعیاد و ولادت پیامبر (ص) وائمه معصومین (ع) و خدمات دهی به دانش آموزان (طرح مهر تحصیلی) و اجرای نیات واقفین با موضوع کمک به دانش آموزان از جمله اقدامات به انجام رسیده است.

به گفته وی، خدمات دهی به بیماران (طرح مهر تندرستی) و اجرای نیات واقفین با موضوع دارو و درمان، خدمات دهی به زائران (طرح حرم حسینی و طرح زائران حرم رضوی) و اجرای نیات واقفین با موضوع زیارت، خدمات دهی به طلاب و مدارس علوم دینی (طرح مائده آسمانی ارائه بسته خشک غذایی) و اجرای نیات واقفین با موضوع طلاب و مدارس علوم دینی و ارائه خدمات دهی به مردم و ایتام و مستضعفان و محرومین (طرح دستهای مهربانی) و اجرای نیات واقفین با موضوع ایتام، محرومین، کمک و اعانات از طریق مراکز افق برنامه هایی و راه اندازی و فعال سازی مراکز افق بقاع متبرکه (در جهت تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی) با اولویت ارائه خدمات اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اقدامات اجرایی این مجموعه است.

معممی مقدم ادامه داد: خدمات دهی به جوانان (طرح پیوند آسمانی) و اجرای نیات واقفین با موضوع ازدواج و جوانان و راه اندازی و فعال سازی 1100 واحد اجتماعی در مراکز افق بقاع متبرکه با اولویت ارائه خدمات اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز از دیگر اقدامات این مجموعه است.

مدیر کل اجتماعی و مشارکتهای کشور ادامه داد: اقدامات اداره کل در مواجهه با آسیب ها برای بقاع متبرکه شامل: راه اندازی واحد اجتماعی مراکز افق در بقاع متبرکه، اجرای نیات موقوفات غیر مقید با اولویت بقاع مجری طرح افق، استفاده از ظرفیت های تشکل های مردمی و گروه‌های جهادی در فعالیت بقاع متبرکه، توانمند سازی ارکان بقاع در مدیریت آسیب های اجتماعی، تقویت مشارکت مجاوران و زائران بقاع متبرکه در راستای مقابله ایجابی با آسیب های اجتماعی، بسترسازی حضور و مشارکت فعال جوانان و نیروهای متعهد و ارزشی و 576 گروه جهادی در عرصه فعالیت‌های اجتماعی بقاع متبرکه

برنامه ریزی و انجام اولویتهای اجتماعی بقاع متبرکه با تقویت مراحل واحدهای اجتماعی مراکز افق شامل بقعه و سلامت، بقعه و اشتغال، بقعه و اعتیاد، بقعه و طلاق، بقعه و ازدواج، بقعه، نیازمندان و محرومان و آسیب دید گان، بقعه و مراسم مذهبی، بقعه و توانمندسازی از دیگر فعالیت های این مجموعه است.

وی اظهار داشت: طرح شمیم خدمت، پیرو رهنمود مقام معظم رهبری درباره رونق و جهش تولید، سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان یک نهاد دینی و متولی بقاع متبرکه، برآن شد تا در این جهت، در حد توان خود گامی برداشته و اقدامی نماید. در این راستا اکنون که ارائه خدمات اجتماعی یکی از دغدغه های ارزشمند سازمان اوقاف و امور خیریه گردیده است، طرح «شمیم خدمت» می‌تواند قدمی برای تحول اقتصادی خانواده ها و توانمندسازی ایشان محسوب گردد که برای اجرا در مراکز افق بقاع متبرکه در سه گام آموزش و توانمندسازی، کمک به ایجاد زمینه اشتغال و بازاریابی و فروش محصولات تولیدی طراحی شده است.

اقدامات در دستور کار قرار گرفته؛

وی اظهار داشت: در راستای اجرای گام سوم طرح شمیم خدمت (بازاریابی و فروش محصولات)، مقتضی است تدابیری اندیشیده شده تا باغداران و تولیدکنندگان بتوانند جهت قطع دست سودجویان و دلال ها، محصولات خود را به طور مستقیم و با قیمت کمتر از بازار در جوار بقاع متبرکه عرضه نمایند. باعنایت به لزوم خدمت به افرادکم برخوردار و ارائه کالاهای مصرفی ارزان قیمت، مخصوصا در ایام تعطیلات عید نوروز و همچنین در پیش بودن ماه مبارک رمضان، تدابیری اندیشیده شده که غرفه های عرضه محصولات شمیم خدمت، حداقل تا پایان هفته اول ماه مبارک رمضان فعال بوده و اقدام به فروش ارزاق و مایحتاج به قیمت تعاونی نمایند. پیش بینی راه اندازی حداقل 1000 نمایشگاه فروش در مراکز بقاع ویژه ایام نوروز داریم.

وی در خصوص اجرای طرح قرار داوزدهم نیز گفت: در این ارتباط ارائه خدمات اجتماعی هماهنگ و منسجم طرح «قرار دوازدهم» که طرحی در راستای ساماندهی و جهت‌دهی مساعدت‌های بقاع متبرکه و موقوفات می‌باشد، برای اجرا در بقاع متبرکه ای که ظرفیت فعالیت در زمینه خدمات اجتماعی و توزیع بسته های معیشتی را دارند طراحی شده است. مقرر شده بمنظور ساماندهی وتقویت مواسات، با اقدامی جهادی و افزایش مشارکت مردمی در دوازدهم هرماه، بسته های معیشتی معطر به نام و یاد امام دوازدهم علیه‌السلام، به خانواده های کم برخوردار اهداء گردد. که اولین قرار دوازدهم به همت موقوفات و بقاع متبرکه در اسفند ماه سال جاری برگزار شد و اولین اجرای طرح در سال آینده در 12 فروردین و در آستانه ماه مبارک رمضان می باشد. سهمیه مصوب ابلاغی استانها حداق 44 هزار بسته در سال است.

معممی مقدم در مورد اقدامات مقابله با کرونا نیز گفت: راه اندازی قرارگاه مقابله با کرونا. همزمان با شیوع کرونا در کشور این قرارگاه در ستاد سازمان و با عضویت تمامی معاونت ها در ستاد سازمان اوقاف و امور خیریه تشکیل شد که امور ذیل حاصل برنامه ریزی ها و نتیجه فعالیت های این ستاد از جمله فعالیت های این مدیریت است.

به گفته وی؛ اهدای دو میلیون سبد غذایی در طرح های مواسات ضیافت همدلی، طرح شهید سلیمانی، آستان مهربانی، احسان ماندگار، تبرکات فاطمی، تبرکات علوی، تبرکات مهدوی در سال های 1399 و 1400 از محل موقوفات و مشارکت های خیرین از دیگر اقدامات به انجام رسیده است.

وی از دیگر اقدامات این مجموعه را تهیه و توزیع بسته های معیشتی در 18 مرحله و بالغ بر 2 میلیون بسته، راه اندازی کارگاه های تولید ماسک و لباس گان در بقاع متبرکه، تهیه و توزیع مواد ضدعفونی و شوینده و بسته های بهداشتی در مناطق محروم و حاشیه ای، ضدعفونی مستمر بقاع متبرکه، ایجاد نقاهتگاه جهت درمان بیماران کرونایی در بقاع متبرکه، تهیه و وقف کپسول اکسیژن و دستگاه اکسیژن ساز، توزیع آب میوه، غذای گرم و میان وعده های ویژه بیماران و کادر درمان، حمایت و استقرار 576 گروه جهادی در بقاع متبرکه و تقدیر از کادر درمان درگیر مقابله با کرونا با اعزام به مشهد مقدس طرح زائران حرم حسینی عنوان کرد.

طرح زائران حرم رضوی

از دیگر اقدامات این اداره کل به شرح ذیل است؛

اجرای نیت واقفین خیراندیش با موضوع اعزام زائر به ویژه زائران باراولی به مشهد مقدس، در جهت گسترش فرهنگ زیارت و توسعه گردشگری زیارتی و تعمیق فرهنگ رضوی که از سال 91 تاکنون 10635 زائر اعزام شده است و در سال 99 به دلیل شیوع ویروس کرونا اعزامی نداشتیم و همچنین در جهت پاسداشت خدمات کادر بهداشت و درمان مرتبط با کرونا و برنامه ریزی جهت اعزام مبلغین جهادی فعال در تغسیل، تکفین و تدفین بیماران کرونایی

اجرای طرح شمیم حسینی

در راستای اجرای امینانه نیات واقفین، همزمان با آغاز ماه محرم، این طرح در قالب کمک به هیئات مذهبی، مساجد و حسینیه ها، از سوی ادارات کل اوقاف وامورخیریه استانها و از طریق مراکز افق فعال در بقاع متبرکه اجرایی شده است. سال 1398: تعداد 15230 حواله صادر شده و در 201 بقعه طرح اجرا گردیده است در سال 1400 هم مساعدت به 25000 هیات و 15000 مسجد در قالب نمایشگاه شمیم حسینی داشتیم.

مهر تحصیلی

اجرای نیت واقفین خیراندیش با موضوع تهیه لوازم التحریر و وسایل کمک آموزشی و تحصیلی برای دانش آموزان، در جهت ارتقاء سطح تحصیلی دانش آموزان مستعد در راستای حمایت از تولیدات داخلی از سال 91 تاکنون تعداد 318910 بسته مهرتحصیلی توزیع شده است.

مأموریت‌های استانی اداره کل با اولویت برگزاری جلسات با مدیران مراکز افق و واحدهای اجتماعی مراکز، جلسه با روسای ادارات و کارشناسان فرهنگی اجتماعی استانها، ارزیابی عملکرد اجرای نیات شهرستان ها، بازدید از مراکز افق بقاع متبرکه، برگزاری دوره آموزشی برای مسئولین واحدهای اجتماعی، انجام سخنرانی های موضوعی مد نظر تقویت گفتمان مسئولیت اجتماعی سازمان در دستور کار قرار گرفته شده است.

مدیر کل اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امورخیریه اظهار داشت: علی رغم اینکه در سال 1400 هم با تاثر از شیوع ویروس منحوس کرونا، برخی از مستاجرین موقوفات بدلیل آسیب های اقتصادی ناشی از تعطیلی ها و درگیری با این ویروس منحوس قادر به تامین اجاره بهای رقبات نبوده و بعضاً مشمول تخفیف و یا بخشش در پرداخت اجاره بها شده اند ولیکن مشاهده می کنیم عملکرد سازمان اوقاف وامورخیریه در موضوع اجرای نیات واقفین نسبت به سال گذشته پیشرفت بهتری داشته است. دغدغه مندی و تدابیر ریاست مکرم سازمان و اهتمام جدی و تلاش ستودنی ادارات کل استان‌ها، سبب شده تا ضمن استفاده از مانده موجودی موقوفات از سالهای قبل و همچنین بروز رسانی اجارات رقبات در مناطق کمتر آسیب دیده، عواید حاصل از درآمد موقوفات در راستای حمایت از افراد کم برخوردار و آسیب دیده هزینه شود.

وی گفت: پیش بینی برنامه با موضوع اجرای نیات واقفین در سرفصلهای موضوعی مختلف در ابتدای هر سال مصوب و جهت اجرا به ادارات کل استانها ابلاغ می شود. با ساماندهی، راهبری و بهینه سازی اجرای نیات واقفین در سال 1400، حسب گزارش موجود از عملکرد ادارات کل اوقاف وامورخیریه استانها، 97 درصد از درآمد موقوفات مصوب برنامه سالجاری در حوزه اجرای نیات واقفین محقق شده است، که به تفکیک در سرفصلهای با موضوع؛ نیات مذهبی 91 درصد - نیات خیریه 79 درصد - نیات اجتماعی 110 درصد - نیات مدارس علوم دینی 177 درصد - نیات مساجد 89 درصد - نیات موقوفات برای بقاع متبرکه 89 درصد، محقق گردیده است.

برچسب‌ها