شنبه 15 اردیبهشت 1403

تشکیلات خودگردان طرحی در مقابل معامله قرن ارائه کرده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تشکیلات خودگردان طرحی در مقابل معامله قرن ارائه کرده است

تهران - ایرنا - «محمد اشتیه» نخست‌وزیر «تشکیلات خودگردان فلسطین» اعلام کرد که این تشکیلات در مقابل طرح «معامله قرن» آمریکا، طرح جایگزینی برای تشکیل کشور فلسطین به گروه چهار خاورمیانه پیشنهاد کرده است.

به گزارش امروز (چهارشنبه) روزنامه «تایمز اسرائیل»، اشتیه با اشاره به گروه چهار خاورمیانه متشکل از آمریکا، روسیه، سازمان ملل و اتحادیه اروپا گفت که تشکیلات خودگردان چند روز پیش این طرح را برای آنها ارسال کرده است.

این مقام عضو «جنبش» فتح دیروز در یک نشست خبری اعلام کرد که طرح تشکیلات خودگردان فلسطین شامل تشکیل کشور مستقل و غیرنظامی فلسطین با اصلاحات اندک در مرزهای آن می‌باشد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا بهمن ماه سال گذشته از طرح جنجالی معامله قرن که پیشتر از سوی فلسطینی‌ها غیر قابل قبول خوانده شده بود، با حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در کاخ سفید رونمایی کرد.

نتانیاهو وعده داده است که 132 شهرک در اراضی فلسطینی‌ها که در سال 1967 توسط رژیم صهیونیستی اشغال شده را به دیگر اراضی تحت انقیاد این رژیم در بیاورد.

اشتیه در همین راستا الحاق کرانه باختری را تهدید واقعی دانست که منجر به از بین رفتن آرمانهای ملی فلسطین می‌شود.

«حسین الشیخ» یک مقام ارشد فلسطینی و مشاور ارشد «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به روزنامه «نیویورک تایمز» گفت که دولت «رام الله» در حال بررسی قطع خدمات شهری به مردم خود است، به امید اینکه اسرائیل را وادار به خودداری از اجرای طرح الحاق کرانه باختری کند.

اشتیه نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان دیروز خواستار اعمال فشار جامعه جهانی به اسرائیل شد و گفت: برای اولین بار متحدان سیاسی اروپایی به درخواست ما در حال بررسی تحریم‌ها علیه اسرائیل هستند.

اتحادیه اروپا نیز هم‌صدا با تشکیلات خودگردان، مخالفت شدید خود را با عملیاتی کردن طرح انضمام کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی اعلام کرده است. منابع دیپلماتیک گفتند: اعضای اتحادیه اروپا گزینه‌هایی همچون تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل یا به رسمیت شناختن کشور فلسطین را به منظور اقدام بازدارنده در دست بررسی قرار دهد.

*س_برچسب‌ها_س*