سه‌شنبه 10 مهر 1403

تشکیل کمپین حفاظت از اسب کاسپین

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
تشکیل کمپین حفاظت از اسب کاسپین

دبیر فدراسیون چوگان گفت: اسب کاسپین این پتانسیل را دارد که سن چوگان را پایین بیاوریم و از 8 سالگی این رشته را آموزش دهیم.

- اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم؛ در نشست خبری ثبت جهانی اسب کاسپین که امروز دوشنبه برگزار شد، مدیرعامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین و نایب رئیس انجمن بین المللی اسب کاسپین اظهار داشت: بعد از اینکه انجمن حفاظت از اسب کاسپین ثبت شد برای نخستین بار توانستیم جایگاه بین المللی خوبی کسب کنیم.

حسین خمیس آبادی، رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور نیز گفت: با توجه توافقی که بین دو نهاد انجمن موسسه دامی کشور یکی از وظایف این موسسه با توجه به مشکلات موجود شناسایی اسب کاسپین بود که 331 راس شناسایی شده و شناسنامه آنها در حال صدور است. اسب کاسپین یکی از مهمترین ذخایر کشور است ممکن است کشورهای دیگر این اسب را که خاص ایران است به اسم کشور خودشان ثبت کنند.

دنیامالی: کم‌لطفی‌ها به چوگان را پایان می‌دهیم

در ادامه عبدالله موذن زاده دبیر فدراسیون چوگان با انتقاد از نحوه نگهداری از میراث فرهنگی کشور گفت: عدم اجرای برنامه حفاظت از طرح‌ها و رشته‌هایی که باید ثبت جهانی شود، سرانجام خوبی ندارد. باید به مسئله مستندسازی اهمیت دهیم. ثبت اسب کاسپین از حیث ثبت یک اتفاق تاریخی، مهم است.

دبیر فدراسیون چوگان اضافه کرد: نگاه ما در انقراض حیوانات، مادی بوده ولی وظیفه ما این است که از شناسنامه و هویت ملی خودمان محافظت کنیم و به نسل آینده بسپاریم.

موذن زاده ادامه داد: ما تلاش خود را برای همکاری با انجمن حفاظت از اسب کاسپین داریم تا بتوانیم همانطور که چوگان را به اسم ایران ثبت کردیم اسب کاسپین را هم به اسم کشور خودمان ثبت کنیم.

او خاطرنشان کرد: ما با دو رویکرد به اسب کاسپین نگاه می‌کنیم؛ یکی رسالت خود در حفاظت از اسب کاسپین و دوم اینکه در فرهنگ ما، همواره چوگان یکی از آموزه‌هایی بوده است که به آن توجه می‌شده و اسب کاسپین قابلیت احیای آن را دارد.

دبیر فدراسیون چوگان افزود: باید چوگان بومی خودمان را احیا کنیم. اسب کاسپین این پتانسیل را دارد که سن چوگان را پایین بیاوریم و از 8 سالگی این رشته را آموزش دهیم. در این خصوص فدراسیون چوگان اقداماتی کرده و با انجمن اسب کاسپین، کانون فرهنگی‌آموزش، آموزش و پرورش و شهرداری و سایر ارگان‌ها تفاهم نامه داریم.

مهدیار پیرزاده، دبیر کمیپن ثبت جهانی اسب کاسپین هم با اشاره وظایف این کمپین برای ثبت جهانی اسب کاسپین گفت: نخستین هدف ایجاد دبیرخانه رسمی اسب کاسپین است که نمایندگانی از نهادهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی بتوانند پروسه ثبت جهانی را تسریع ببخشد.

دبیر کمیپن ثبت جهانی اسب کاسپین افزود: موضوع دوم، ایجاد کارگروه فرهنگی تجاری اسب کاسپین است. انجمن حفاظت از اسب کاسپین یک بنگاه تجاری نیست اما برای ثبت مستندات جهانی هزینه‌هایی پیش رو است که می‌توانیم با حمایت بخش خصوصی این کار را انجام دهیم. کمپین یا پویشی در حمایت از اسب کاسپین راه اندازی شود تا این اقدام مهم یعنی ثبت جهانی به اسم ایران انجام شود. خوشبختانه انجمن حفاظت از اسب کاسپین اقدامات خوبی را انجام داده و امیدواریم ثبت جهانی شود.

غزاله منتظم، رئیس کمیته پارادرساژ فدراسیون سوارکاری گفت: افتخار دارم‌که به مدت 39 سال با اسب کاسپین سواری کردم. تنها اسبی که دارم یک اسب کاسپین است و به بچه‌های دارای معلولیت بال پرواز می‌دهد تا سوارکاری یاد بگیرند. اگر بخواهیم برای بازی‌های المپیک و پارالمپیک اعزامی داشته باشیم از کودکان سوارکاری خواهد بود که با اسب کاسپین سواری یاد گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پس از تشکیل انجمن‌های ملی اسب کاسپین در کشورهای انگلیس، آمریکا، استرالیا، نیوزلند، انجمن بین المللی اسب کاسپین به عنوان نهاد بین المللی اسب کاسپین در سال 1995 در انگلستان تاسیس شد و براساس اساسنامه آن، انجمن‌های اسب کاسپین هر کشور می‌توانند به عضویت این انجمن درآیند اما ایران به دلیل نداشتن انجمن ملی اسب کاسپین نتوانسته بود در این نهاد بین المللی شرکت کند که این مهم در تاریخ 28 اسفندماه 1396 تحقق یافت و انجمن حفاظت از اسب کاسپین به عنوان تشکلی غیر دولتی غیر سیاسی، غیر انتفاعی و داوطلبانه در وزارت کشور به ثبت رسید و در سال 2020 به عضویت ICS درآمد.