پنج‌شنبه 12 مهر 1403

تلاطم بازار نفت پس از عملیات موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
تلاطم بازار نفت پس از عملیات موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو - حنانه فقیه منزه: قیمت نفت خام به دلیل نگرانی در مورد اختلال احتمالی تولید پس از عملیات موشکی ایران به رژیم صهیونیستی افزایش یافت و تنها دقایقی پس از این اقدام قیمت نفت در دو شاخص برنت و وست تگزاس بیش از 5 درصد رشد کرد که بیشترین میزان افزایش درصد از اکتبر سال گذشته و عملیات طوفان‌الاقصی بوده است. بازار‌های نفت از شب گذشته نوسانات زیادی را به دلیل عملیات...

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو - حنانه فقیه منزه: قیمت نفت خام به دلیل نگرانی در مورد اختلال احتمالی تولید پس از عملیات موشکی ایران به رژیم صهیونیستی افزایش یافت و تنها دقایقی پس از این اقدام قیمت نفت در دو شاخص برنت و وست تگزاس بیش از 5 درصد رشد کرد که بیشترین میزان افزایش درصد از اکتبر سال گذشته و عملیات طوفان‌الاقصی بوده است.

بازار‌های نفت از شب گذشته نوسانات زیادی را به دلیل عملیات موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی تجربه کردند که پیش‌بینی می‌شود با ادامه این روند و تشدید درگیری‌ها روند افزایشی قیمت ادامه‌دار باشد. هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی ایران توسط رژیم صهیونیستی از جمله احتمالاتی است که اگر اتفاق بیفتد عرضه نفت منطقه غرب آسیا کاهش می‌یابد؛ زیرا صنعت نفت ایران با توجه به ذخایر عظیم و ظرفیت تولید، نقشی حیاتی در بازار‌های انرژی جهان ایفا می‌کند و هرگونه اختلال طولانی مدت می‌تواند پیامد‌های گسترده‌ای برای ثبات عرضه جهانی انرژی و قیمت نهایی مصرف‌کنندگان به دنبال داشته باشد. ایران در حال با تولید 3 میلیون 600 هزار بشکه 4 درصد نفت تولید جهان در اختیار دارد که با صادرات نیمی از آن 2 درصد از عرضه جهانی را تشکیل می‌دهد و یکی از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان نفت جهان به شمار می‌رود. افزایش تولید 180 هزار بشکه‌ای نفت اوپک پلاس از ماه دسامبر و رشد کند اقتصادی چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت جهان، باعث نزولی شدن قیمت‌ها شده بود، اما افزایش درگیری میان گروه‌های مقاومت و رژیم صهیونیستی مسیر قیمت‌گذاری را تغییر داده و افزایشی شد، با توجه به پیش‌بینی تحلیگران به نظر می‌رسد این روند در هفته‌های آتی ادامه‌دار باشد.

این عملیات تنها قیمت نفت را تحت تاثیر قرار نداد؛ بنا بر گزارش خبرگزاری ان بی سی، عملیات شب گذشته به افزایش 10 تا 15 سنتی قیمت هر گالن بزنین در آمریکا منجر می‌شود. متوسط قیمت هر گالن بنزین در این کشور هم اکنون 3.2 دلار است. نکته مهم دیگر این است که ایران با در اختیار داشتن تنگه هرمز که به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک و حجم عظیم نفتی که روزانه از آن عبور می‌کند، برای حمل و نقل جهانی نفت از اهمیت بالایی برخوردار است. این کانال باریک که بین ایران و شبه جزیره عربستان واقع شده است، به عنوان مسیر اصلی صادرات چندین کشور عمده تولیدکننده نفت در منطقه به شمار می‌رود. تقریباً 20 تا 30 درصد نفت جهان از این آبراه عبور می‌کند که هرگونه اختلال در عبور نفت از طریق تنگه هرمز می‌تواند تأثیرات عمیقی بر قیمت جهانی نفت و اقتصاد جهانی داشته باشد.

تلاطم بازار نفت پس از عملیات موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی 2
تلاطم بازار نفت پس از عملیات موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی 3