پنج‌شنبه 12 مهر 1403

توزیع حقابه زیست محیطی زاینده‌رود آغاز شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
توزیع حقابه زیست محیطی زاینده‌رود آغاز شد

اصفهان - ایرنا - معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان روز چهارشنبه از آغاز توزیع بخشی از حقابه زیست محیطی رودخانه زاینده‌رود خبر داد.

حسن ساسانی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: توزیع آب زاینده‌رود برای تخصیص حقابه کشاورزی در شرق اصفهان امروز پایان یافت و ادامه جریان زاینده‌رود برای تامین بخشی از حقابه زیست محیطی خواهد بود.

وی ادامه داد: میزان خروجی از سد زاینده‌رود، حجم حقابه زیست محیطی و مقدار آب جاری در رودخانه در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

ساسانی, ورودی فعلی به سد را 87.80 و خروجی از آن را 72 مترمکعب بر ثانیه اعلام کرد و افزود: اکنون بالغ بر 616 میلیون متر مکعب آب در پشت سد زاینده‌رود ذخیره شده است.

به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، میزان بارش‌ها در ایستگاه اندازه‌گیری سرشاخه‌های زاینده‌رود از ابتدای سال آبی جاری (مهر 98) تاکنون یک هزار و 170 میلی‌متر بوده است.

وی اضافه کرد: بارندگی در مدت مشابه سال قبل 2 هزار و 124 و متوسط بلندمدت (44ساله) یک هزار و 351 میلی‌متر بود و مقایسه ارقام فوق نشان از کاهش به ترتیب 45 و 13 درصدی بارش‌ها نسبت به پارسال و میانگین بلندمدت دارد.

16 تشکل مردمی زیست محیطی استان اصفهان روز گذشته (سه شنبه) با ارسال نامه‌ای به استاندار اصفهان، احقاق حقابه زیست محیطی، ادامه جریان رودخانه زاینده‌رود و تداوم حیات این رودخانه را خواستار شدند.

در این نامه تاکید شده که حقابه‌داران زاینده‌رود را نباید تنها صنایع و کشاورزی تصور کرد، زیرا علاوه بر میلیون‌ها انسانی که در شهرها و روستاهای مسیر زاینده‌رود زندگی و از آب آن استفاده می‌کنند، میلیاردها زیستمند بزرگ و کوچک از کف‌زیان و آبزیان تا پرنده و چرنده و انواع گیاهان حیات و مماتشان به جریان دائمی رودخانه وابسته است.

زاینده‌رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی کشورمان و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر به‌علت برداشت‌های غیرقانونی، انتقال آب از این حوضه به دیگر حوضه‌ها و استان‌ها، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه فصلی تبدیل و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است. کاهش چشمگیر منابع آبی و خشکی زاینده‌رود که عمده آن بدلیل برداشت بی‌رویه غیرقانونی رخ داده، اکنون در صدر چالش‌های فراروی استان نظیر آلودگی هوا، ترافیک، فرونشست زمین و مسائل زیست محیطی است که به تاکید کارشناسان و مسوولان امر باید برای برون‌رفت از این معضل اساسی، برنامه‌ریزی علمی و عملی پایدار با اجرای طرح‌های تامین آب صورت گیرد.

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تامین‌کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در110 کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*