جمعه 21 اردیبهشت 1403

توصیف پیامبر (ص) از زبان امیرالمؤمنین (ع)/ خدا کدام یک از بندگانش را بیشتر دوست دارد؟

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
توصیف پیامبر (ص) از زبان امیرالمؤمنین (ع)/ خدا کدام یک از بندگانش را بیشتر دوست دارد؟

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، سرور عالمیان خطاب به پسرعموی خود که چون فرزندی از کودکی به تربیت و تعالی‌اش مشغول بوده است، می‌گوید:«یا عَلِیُ، أنَا مَدینَهُ العِلمِ وأنتَ البابُ، کَذَبَ مَن زَعَمَ أنَهُ یَصِلُ الَی المَدینَهِ الا مِنَ البابِ، یعنی ای علی! من شهر دانشم و تو دروازه آن هستی. آن که می‌پندارد از راهی جز این دروازه به شهر دست خواهد یافت، دروغ گفته است.»

دایره مدار اسلام و کنه وجودی‌اش، رسول اطهر خداوند، محمد مصطفی (صلوات‌الله علیه) است و مؤدی سنت ایشان شدن و معتقد به تعالیمش، آرزو و غایت سلوک دینی هر مسلمان؛ در ادامه برای شناخت بهتر از حقیقت وجودی این انسان کامل و بنده برگزیده خداوند بنا به آنچه که خودشان فرمودند، از درب علی‌بن‌ابی‌طالب وارد می‌شویم تا مبادا شناختمان از ایشان بر اثر قصه پُر غصه تحریف و اسرائیلیات مخدوش و ناقص شود.

رنگ و رخسار محمد (صلوات الله علیه) 

رسول خدا رخساری سفید و گلگون داشت، چشمانی سیاه و درشت، موهایی صاف و نرم و گیسوانی که تا نرمه گوشش می‌رسید. ریشی انبوه و گونه‌هایی کم‌گوشت و گردنی چون جام سیمین داشت. از زیر حلق تا ناف خط باریکی از مو چون نی رسته بود و جز آن مویی بر سینه و شکم نداشت. دست و پایش دُرشت و ستبر بود. آنگاه که راه می‌رفت، گویی که از سرازیری فرود می‌آید و به هنگام برخاستن سریع و چابک بود. چون به سمتی رو می‌کرد با تمام بدنش متوجه آن می‌شد. دانه‌های عرق بر چهره‌هایش چونان مروارید می‌غلتید و بوی اندامش دلپذیرتر از مشک تند بود. قامتی میانه داشت، نه بلند، نه کوتاه، نه ناتوان. حقیر پیش از او و پس از وی کسی را همانند او ندید‌ه‌ام.

بعثت و منتی به نام «محمد بن عبدالله» 

خدا، محمد (صلی الله علیه و آله) را برانگیخت. از عرب، کسی کتابی نخوانده بود و دعوی پیامبری نکرده بود. تا آن که خدای سبحان محمد (صلی الله علیه وآله) را پیامبری داد... حالی که مردم زمین هر دسته به کیشی گردن نهاده بودند و هر گروه پی خواهشی افتاده و در خدمت آیینی ایستاده یا خدا را همانند آفریدگان دانسته، یا صفتی که سزای او نیست بدو بسته یا به بتی پیوسته و از خدا گسسته.

آن هنگام شما ای مردم عرب! بدترین آیین را برگزیده بودید و در بدترین سرای خزیده. منزلگاهتان سنگستان‌های ناهموار، همنشینتان گرزه‌مارهای زهردار، آبتان تیره و ناگوار، خوارکتان گلو آزار، خون یکدیگر را ریزان، از خویشاوند بریده و گریزان، بت‌هاتان همه جا برپا، پای تا سرآلوده به خطا. او را هنگامی فرستاد که پیامبران نبودند و مردمان به خطا، کار می‌کردند.

او (صلی الله علیه و آله) را برانگیخت، حالی که مردم سرگردان بودند و بیراهه‌های فتنه را می‌پیمودند. هوا و هوسشان سرگشته ساخته، کبر و نخوت‌شان به فرودستی انداخته از نادانی جاهلیت خوار، سرگردان و در کار نا استوار و به بلای نادانی گرفتار. او (صلی الله علیه و آله) را هنگامی فرستاد که نشانه‌های رستگاری پنهان بود و راه های دین، نهان.

به او اقتدا کن!

برای تو بسنده است رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را مقتدا گردانی و راهنمای شناخت بدی و عیب‌های دنیا و خوارمایگی و زشتی‌های فراوانش بدانی. پس به پیامبر پاکیزه و پاک (صلی الله علیه و آله) اقتدا کن که در رفتار او خصلتی است، کسی را که زدودن اندوه خواهد و مایه شکیبایی است برای کسی که شکیبایی طلبد.

دوست داشته‌ترین بندگان خدا کسی است که رفتار پیامبر را سرمشق خود کند و به دنبال او رود. پس آن که خواهد باید پیامبر خود را پیروی کند و بر پی او رود و پای بر جای پای او نهد و گرنه از تباهی ایمن نبود.

خورشیدی در شب تاریک گمراهی

بار خدایا! بهترین درودها و پربارترین برکت‌ها را خاص بنده و پیامبر خود گردان، که خاتم پیامبران پیشین است و گشاینده درهای بسته رحمت بر مردم زمین، آشکار کننده حق با برهان، فرونشاننده طغیان و درهم کوبنده شوکت گمراهان. چنان که او بار رسالت را نیرومندانه برداشت و حق آن را چنان که باید گذاشت، در انجام فرمانت بر پا و در طلب خشنودی‌ات پویا، نه از اقدامی روگردان و نه در عزمی سست و ناتوان.

وحی تو را به گوش جان شنوا و عهد تو را نگهبان و در راه اجرای فرمان تو روان چندان که چراغ جویندگان حق را فروغ بخشید و بر سر راه گمراهان چون خورشیدی بدرخشید و دل‌های فرو رفته در موج‌های شبهت به راهنمایی او رخت به کنار کشید. نشانه‌های روشن را بر پا داشت و احکام را (چون موکلانی) بر مردمان گماشت.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید پیامبر امام علی نهج‌البلاغه هفته وحدت پیامبر خوبی ها این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است