جمعه 7 اردیبهشت 1403

توضیحات برگزارکنندگان جشنواره‌های خیام

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
توضیحات برگزارکنندگان جشنواره‌های خیام

در پاسخ به گزارش ایسنا مسئولان جشنواره تالیفات برتر خیام توضیحاتی ارائه کردند.

به گزارش ایسنا، در پی انتشار گزارشی با عنوان "گزارش ایسنا از جشنواره‌هایی بی‌اعتبار با اسامی عاریه‌ای!/ این جایزه‌ها را چه کسانی می‌دهند؟" که در قالب آن به طور مشخص از دو جشنواره نام برده شده و نامشخص بودن مسئولیت برگزاری آنها مورد تاکید قرار گرفت، حال در فاصله چند روز پس از انتشار این گزارش، مسئولان جشنواره تالیفات برتر علمی، جایزه ویژه خیام، به ارائه توضیحاتی در خصوص مجوز این جشنواره، پرداختند.

میثم داوودآبادی در گفتگو با ایسنا، در پاسخ به سوالی در خصوص مجوز این جشنواره گفت: جشنواره تالیفات برتر خیام بر اساس مصوبه شورای پژوهشی دانشگاه‌های علوم و معارف قرآن کریم، دانشگاه تاج افغانستان و دانشگاه آسیا، مجوز برگزاری دارد و این جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار شده است.

وی در مورد چرایی نداشتن مجوز از وزارت علوم گفت: آیین‌نامه وزارت علوم برای همایش‌ها است ولی برنامه ما جشنواره است. در همایش باید کار دست اول علمی که تا کنون جایی منتشر نشده، ارائه شود؛ ولی در جشنواره ما آمدیم آثاری که یک بار داوری، بررسی و منتشر شده‌اند را می‌گیریم، مجددا ارزیابی می‌کنیم. پایان‌نامه یک‌بار در کتابخانه دانشگاه منتشر شده و دیگر کار، دست اول علمی نیست. برای همین ما از شرکت‌کنندگان می‌خواهیم چکیده مبسوط از پایان‌نامه خود را ارائه دهند.

او ادامه داد: کار دست اول می‌تواند مستخرج از پایان‌نامه، مقاله و... باشد. اما پایان‌نامه وقتی دفاع می‌شود، عملا منتشر شده است و شبهه عدم امانت‌داری در مورد آن وجود ندارد. امکان این‌که از آن اقتباس یا سو استفاده شود، وجود ندارد. برای این‌که کوچک‌ترین شبهه‌ای به وجود نیاید، ما از شرکت‌کنندگان خواستیم اصل اثر را برای ما ارسال نکنند و چکیده مبسوط حدود 10 صفحه‌ای برای ما ارسال کنند. این چکیده در حد مقاله نیست که بتوان آن را در همایش ارائه داد و مشکلی نیز در خصوص انتشار مجدد برای پژوهشگر ایجاد نمی‌کند.

مسئول جشنواره تالیفات برتر علمی جایزه ویژه خیام، در ادامه با تاکید بر این‌که وزارت علوم به آن‌ها مجوز نمی‌دهد، گفت: اصلا وزارت علوم در زمینه کار ما ورود نمی‌کند و مجوزی نمی‌دهد. این وزارت‌خانه در مورد جشنواره‌ها اظهار نظری نمی‌کند و قانون در این مورد سکوت کرده است.

جشنواره تالیفات برتر علمی، مجوزی از وزارت علوم ندارد و امتیاز ارتقا و... به شرکت‌کنندگان آن تعلق نمی‌گیرد، با این حال مسئول جشنواره در پاسخ به سوالی در مورد منافع این جشنواره برای شرکت‌کنندگان گفت: پژوهشگران با شرکت در جشنواره ما شانس برتر شدن اثر و دریافت جایزه نقدی را دارند.

داوودآبادی با اشاره به نحوه برگزاری جشنواره تالیفات برتر علمی گفت: این جشنواره به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود ولی غیر حضوری بودن دلیل بر نامعتبر بودن نیست. الان 90 درصد همایش‌ها و رویدادهای زیرمجموعه وزارت علوم با توجه به شرایط بیماری کرونا غیر حضوری برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه ما اصلا همایش نیست، جشنواره است. به همین دلیل نیازی به پرزنت ندارد، پرزنت کار ارائه کار است! یعنی نمایه‌سازی آثار، که آن هم انجام می‌گیرد.

دبیر جشنواره با اشاره به هزینه 160 هزار تومانی که از شرکت‌کنندگان دریافت می‌کنند، در خصوص تعداد برگزیدگان این جشنواره گفت: ما جمعا هشت گروه داریم و طبق آیین‌نامه جشنواره، بین سه نفر تا 10 نفر را به تناسب تعداد شرکت‌کنندگان در هر زیرگروه به عنوان برگزیده معرفی می‌کنیم. ما نمی‌توانیم در گروهی که تعداد آثار کم‌تر است، مثلا 20 تا 30 اثر می‌آید، 10 اثر برتر اعلام کنیم؛ منطقی نیست! برای همین یک تناسبی بستیم و در آیین‌نامه جشنواره هم ذکر شده که این تعداد چقدر است و به چه ترتیبی است. مستندات سال گذشته هم در مورد ارسال جوایز نقدی برای نفرات برتر وجود دارد.

او در ادامه به جایزه برگزیدگان اشاره کرد و گفت: این جوایز از 10 میلیون ریال شروع می‌شود؛ یعنی به ترتیب از 10 میلیون ریال به پایین. همچنین برای همه افراد، تندیس، گواهی و هدیه جشنواره ارسال شده است و مطمئنا در جشنواره خیام از طرف شرکت‌کننده انتفاع مالی برای جشنواره وجود نداشته است.

داوودآبادی با اشاره به جشنواره پایان‌نامه‌های برتر جایزه ویژه پروفسور حسابی گفت: ما خیلی در مورد این جشنواره شاکی داریم. خیلی افراد با ما تماس می‌گیرند و می‌گویند از آن مجموعه شاکی هستند. اما من مطمئنم که در مورد ما شرایط خیلی متفاوت با جشنواره پروفسور حسابی است. دبیرخانه ما همیشه و در ساعت اداری بدون برو برگرد پاسخ‌گو است. در ساعت غیر داری نیز از طریق ایمیل همیشه پاسخ‌گو هستیم. شرایط ما به لحاظ پاسخ‌گویی و استقرار دبیرخانه، کاملا با جشنواره پروفسور حسابی متفاوت است. از مراتب و جهات دیگر هم خیلی متفاوت هستیم ولی در مورد آن دیگر صحبت نمی‌کنم.

وی در ادامه گفت: در جشنواره پروفسور حسابی فرآیند انتخاب برگزیدگان اصلا مثل ما نیست و فرمالیته است! ولی در جشنواره ما مستنداتش وجود دارد.

دبیر جشنواره تالیفات برتر در انتها عنوان کرد که با توجه به شرایط به وجود آمده در خصوص این جشنواره، برگزاری آن در دوره‌های آینده ادامه نخواهد داشت.

انتهای پیام