یک‌شنبه 15 مهر 1403

تولید فرآورده‌های دامی در کشور به 17 میلیون تن رسید

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
تولید فرآورده‌های دامی در کشور به 17 میلیون تن رسید

اقتصادنیوز: مجتبی نوروزی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: بنابر آمار سالانه 17 میلیون تن فرآورده‌های خام دامی در کشور تولید می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «مجتبی نوروزی» رئیس سازمان دامپزشکی کشور، در همایش روز ملی دامپزشکی کشور با تأکید بر اهمیت توجه به سلامت و بهداشت در تولید غذا گفت: گرچه تاسیس سازمان دامپزشکی برای مبارزه با بیماری‌های حیوانی صورت گرفته است، اما نباید از توجه به بیماری‌های مشترک انسان و حیوان و شیوع بیماری‌های نوظهور غافل باشیم.

به گفته او، تولید واکسن در تمامی عرصه‌های انسانی، دامی، طیور و آبزیان در صد سال اخیر مدیون تلاش‌های دامپزشکان بوده و بیماری‌های مهلکی مثل فلج اطفال که جامعه را تهدید می‌کردند، اکنون کنترل شده‌اند.

خبر مرتبط رشد جهانی تولید برنج

اقتصادنیوز: فائو پیش بینی کرد در فصل جدید بازار جهانی غذا روی آرامش را خواهد دید. طبق داده‌های سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد نسبت ذخیره جهانی غلات به مصرف 30.6 درصد خواهد شد.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه اصل پیشگیری در مدیریت دامپزشکی بسیار مهم است، افزود: کنترل سلامت زنجیره غذایی از مزرعه تا مصرف به تامین بهداشت دام و فرآورده‌های دامی، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دام، طیور و آبزیان بستگی دارد و این امر از اهداف اصلی سازمان دامپزشکی کشور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سالانه 17 میلیون تن فرآورده های دامی در کشور تولید می شود، گفت: در حال حاضر 270 کارخانه داروسازی، واکسن‌سازی و مکمل‌سازی با تولید 3000 قلم دارو در کشور مشغول به کار هستند و از تولید سالانه 17 میلیون تن فرآورده خام دامی حمایت می‌کنند.

او با ارائه آماری از دستاوردهای سازمان دامپزشکی، گفت: در سال 1402، 150 میلیون قطعه جوجه در ماه تولید شد که براین اساس در مجموع یک میلیارد و 700 میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت که رکورد بی سابقه بود، درحالیکه تعداد تلفات از 1.6 درصد به 1.2 درصد کاهش یافته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ افزود: از ابتدای سال 70 هزارتن تخم مرغ و 17 هزارتن گوشت مرغ صادر شده است.

نوروزی با تأکید بر اهمیت جلوگیری از کشتار دام مولد، افزود: بازسازی ذخایر دامی نیازمند زمان است و ما در تلاشیم تا از طریق دیپلماسی اقتصادی و همکاری با کشورهای همسایه مانند پاکستان، هند و افغانستان، به تبادلات تجاری دامپزشکی بپردازیم.

رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: اکنون 8 آزمایشگاه تخصصی، 32 آزمایشگاه دولتی و 265 آزمایشگاه خصوصی داریم که این شبکه در زمینه کنترل و نظارت بهداشتی در کشور بسیار مؤثر عمل کرده است.

او خواستار تقویت نیروی انسانی و تجهیزات در این سازمان شد و گفت: طی 3 یا 4 سال آینده، بسیاری از نیروهای فعلی بازنشسته می‌شوند و بدون بازسازی نیروی انسانی، اجرای برنامه‌ها با مشکل مواجه خواهد شد.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
تولید فرآورده‌های دامی در کشور به 17 میلیون تن رسید 2