شنبه 1 اردیبهشت 1403

تکریم انسان مایه عزت ملی می‌شود / دنیای امروز نیازمند ترویج و نشر فرهنگ و درس حسینی است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
تکریم انسان مایه عزت ملی می‌شود / دنیای امروز نیازمند ترویج و نشر فرهنگ و درس حسینی است

طیبی با اشاره به اینکه قرآن هنرمندانه ارزش‌های انسانی را ترسیم کرده است، گفت: طبق تعبیر مقام معظم رهبری (حفظه الله)؛ دنیای امروز گرفتار ظلم و ستم و پلیدی‌های اخلاقی شده که به طور قطع نیازمند معرفت آزادگی حسینی و ترویج و نشر فرهنگ و درس حسینی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زینب طیبی، مدیر کمیته علمی زن و خانواده کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری (حفظه الله) در گفت‌وگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان در آذرماه سال جاری میزبان همایش مادران فاطمی؛ تربیت نسل تمدن ساز حسینی در سالروز ولادت حضرت زینب (سلام الله علیها) خواهد بود.

طیبی تصریح کرد: کرامت و تکریم انسانی، یکی از ارزش‌های اخلاقی و بنیادی است که اگر انسان متوجه آن شود، عامل دور شدن او از بسیاری از رذائل اخلاقی خواهد بود. وی کرامت انسانی را از مهم ترین اصول اخلاقی و مایه عزت ملی دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به آیات وحی و سیره اهل بیت (علیهم السلام)؛ کرامت از اصول و مبنای ریشه ای بسیاری از ارزش های اخلاقی است که انسان را متصف و مزین به فضایل اخلاقی می کند. عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان قم با اشاره به سخنان شهید مطهری مبنی بر اینکه؛ «با تکریم انسان بسیاری از سجایای اخلاقی زنده خواهد شد»، افزود: کرامت و وجود سجایای اخلاقی در انسان، اندیشه، گفتار و رفتار وی را از هر گونه زشتی و پلیدی دور می‌سازد. مدیر کمیته علمی زن و خانواده با اشاره به بیانات و دیدگاه ژرف مقام معظم رهبری (حفظه الله) به اصول اخلاقی اذعان داشت: اصل کرامت و عزت مداری انسان مومن یکی از اصول مهم اخلاقی و معرف اسلام است که غرب و استکبار جهانی به دنبال نابودی ارزش ها و شعارهای اخلاقی هستند. خانم طیبی اشاره کرد: تکریم به معنای این است که روش و منش، گفتار و رفتار انسان با شخصیت و عزت دیگران مبتنی بر احترام باشد و اگر رفتار کریمانه در جای خود صورت نگیرد، سبب تسلط کفار خواهد شد. عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان قم با اشاره به حدیث امام علی (علیه السلام) که به امام حسن مجتبی (علیه السلام) رفتار کریمانه را توصیه می کنند، در ادامه اضافه کرد: رفتار کریمانه به این معناست که در مقابل رفتارها و گفتارهای ناشایست برادر دینی ات که اهلیت رفتار کریمانه دارد، او را تحمل و تکریم کنید. مدیر کمیته علمی زن و خانواده با اشاره به آیه 70 سوره اسراء «وَ لَقَد کَرَمنا بَنِی آدَمَ وَحَمَلنَاهُم فِی البَرِ وَالبَحرِ» بیان کرد: نخستین مرتبه خداوند متعال، انسان را مورد تکریم قرار دادند که به تبع انسان ها نیز باید نسبت به یکدیگر تکریم داشته باشند. وی با اشاره به اینکه قرآن هنرمندانه ارزش های انسانی را ترسیم کرده است، افزود: طبق تعبیر مقام معظم رهبری (حفظه الله)؛ دنیای امروز گرفتار ظلم و ستم و پلیدی های اخلاقی شده که به طور قطع نیازمند معرفت آزادگی حسینی و ترویج و نشر فرهنگ و درس حسینی است. طیبی اذعان داشت: به تعبیر مقام معظم رهبری (حفظه الله) اگر فرهنگ حسینی به درستی به مردم معرفی شود و ترویج داده شود؛ همانند این است که کل اسلام و قرآن را معرفی کرده اید. عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان قم با بیان اینکه اسلام و شعارهای اسلام به برکت وجود امام حسین (علیه اسلام) و اقدام و حرکت زینب (سلام الله علیها) زنده است، خاطر نشان کرد: یکی از جلوه های رفتار امام حسین (علیه السلام)؛ رفتار کریمانه ایشان با اعضای خانواده و اطرفیان شان بوده است که مقام معظم رهبری (حفظه الله) نیز رفتار کریمانه در هر منصب، جایگاه و مقامی را به مردم توصیه می کنند.

انتهای پیام /