سه‌شنبه 17 مهر 1403

تک فرزندهای دارای والدین شاغل در آینده افرادی تک بعدی و بسیار شکننده می‌شوند / تک‌فرزندی یکی از تهدیدات اقتصاد کشور است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
تک فرزندهای دارای والدین شاغل در آینده افرادی تک بعدی و بسیار شکننده می‌شوند / تک‌فرزندی یکی از تهدیدات اقتصاد کشور است

ابراهیمی روانشناس بالینی گفت: خانواده هایی که دارای تک فرزن هستند در آینده فرزند این کودکان نه عمو، نه خاله و نه دایی خواهند داشت و اینها همه مسائلی است که باعث می شود تا فرزندان از ارتباط عاطفی با اقوام محروم شوند و این برای جامعه باعث خسران و ضرر خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ سر و کله اپیدمی تک فرزندی در خانواده های ما از جایی پیدا شد که گمان کردیم با داشتن فقط یک بچه هم خودمان به عنوان والد سود می کنیم و هم فرزند یکی یک دانه مان مزه زندگی را می فهمد. غافل از اینکه تک فرزندی معایبی دارد که به طور جدی می تواند مزایای آن را تحت تأثیر قرار بدهد.

زمان ما، هر خانواده ای کم کم، سه چهار فرزند داشت آن هم اگر به قول معروف با همین سه چهار تا جنسشان جور می شد. صد البته که بزرگ کردن چند تا بچه با فاصله های سنی کم با امکانات آن دوران برای والدین کار آسانی نبود و بعضی ها هم برای رفع و رجوع کردن نیازهایشان مجبور می شدند بچه ها را به دنبال کار و کاسبی بفرستند. تحصیل و دانشگاه آنها هم که بماند. درست در این موقعیت بود که رسانه ها تبلیغ داشتن فرزند کمتر برای زندگی بهتر را جدی تر دنبال کردند و منافع فرزند کمتر داشتن را به صورت دو جانبه یعنی هم برای والدین و هم برای فرزندان ترویج کردند.

و اما این روزها نیز برای بسیاری از زوجین به صورت یک اجبار تحمیل می‌شود. از علل تک فرزندی بالا رفتن سن ازدواج و بچه دار شدن، شاغل بودن مادر، ترس از مسئولیت پذیری، شرایط اقتصادی حاکم بر خانواده‌ها و کوچک شدن محیط خانه در سال‌های اخیر است. حال آن که تک فرزندی علاوه بر مزایا، مشکلات خاص خود را پدید می‌آورد.

معمولا فرزندان خانواده های پرجمعیت از ارتباطات عاطفی بیشتری برخوردارند

ابراهیمی روانشناس بالینی در این رابطه با اشاره به تربیت فرزند به خبرنگار ما گفت: معمولا فرزندانی که در خانواده های پر جمعیت هستند چون تعاملات بیشتری با اعضا دارند و ارتباطات عاطفی بیشری بین آنها وجود دارد می تواند موجب رشد شخصیت فرزند شود و از لحاظ عاطفی و رفتاری عمق پیدا کند.

وی گفت: گاهی اوقات فرزندان ممکن است ارتباط خوبی با والدین برقرار نکنند اما از طریق خواهر یا برادر بزرگتر تاثیرپذیرتر باشد.

تک فرزندی که والدین آن شاغل باشند تک بعدی و بسیار شکننده می شوند

این روانشناس بالینی عنوان کرد: در خانواده های تک فرزندی، تعامل بچه ها بیشتر با والدین صورت می گیرد، حال اگر والدین شاغل باشند و نتوانند ارتباط عاطفی خوبی با فرزند خود داشته باشند متاسفانه چنین فرزندانی تک بعدی و بسیار شکننده تربیت می شوند.

ابراهیمی بیان کرد: بچه ها در چنین خانواده هایی چون تجربه برخورد عاطفی و احساسی ندارند معمولا از لحاظ شخصیتی به آن عمق بلوغ نمی رسند و به همین دلیل در مقایسه با فرزندانی که دارای خواهر و برادر و جمعیت شلوغ تری هستند از استحکام و قوام شخصیتی برخوردار نیستند و چنین فرزندانی زودرنج و دارای نوسانات رفتاری می شوند.

کودک دارای خواهر و برادر می تواند در آینده نقش آفرینی کند

وی خاطرنشان کرد: این که گفته می شود که جامعه ممکن است از لحاظ جمعیت جوان دچار خسران شود، اما از لحاظ تربیتی، توصیه ما این است که اگر والدین شرایط لازم را جهت فرزند پروری جدای از مسائل اقتصادی دارند باید به آن توجه ویژه داشته و اقدام کنند زیرا افزایش تعداد فرزندان، کار والدین را سبک تر می کند و هر چه بچه ها تعدادشان در خانواده بیشتر باشد الگوبرداری فرزندان کوچکتر از بزرگترها می تواند از همان کودکی شکل گیرد تا زمانی که به ثبات برسد و این کودک می تواند در آینده نقش آفرینی کند.

این روانشناس بالینی اذعان کرد: من عقیده دارم اگر خانواده ها شرایط تربیت فرزند را دارند این سرمایه گذاری را داشته باشند زیرا در آینده به نفع خود آنان تمام خواهد شد و خانواده هایی که تعداد فرزندان بیشتری داشته باشند معمولا ارتباط بیشتری خواهند داشت و از زندگی لذت بیشتری خواهند برد.

تک فرزندان در آینده از ارتباط عاطفی با اقوام محروم هستند

وی افزود: اما خانواده هایی که دارای تک فرزن هستند در آینده فرزند این کودکان نه عمو، نه خاله و نه دایی خواهند داشت و اینها همه مسائلی است که باعث می شود تا فرزندان از ارتباط عاطفی با اقوام محروم شوند و این برای جامعه باعث خسران و ضرر خواهد بود.

ابراهیمی تصریح کرد: بنابراین وجود خانواده های پرجمعیت می تواند موجب آثار مثبتی برای آینده جامعه باشد و بیشتر از تک فرزندان به بلوغ عاطفی و احساسی برسند و بیشتر احساس مسئولیت کنند.

حسین اکبری فرد اقتصاددان نیز در این رابطه اذعان کرد: کشوری می تواند دارای رشد اقتصادی پایدار باشد که رشد جمعیت آن متناسب با نرخ رشد اقتصادی و رشد جمعیت آن باشد.

در هرم جمعیتی کشورهای با تجربه تک فرزندی، مصرف کننده بیش از تولید کننده است

وی گفت: کشورهایی که تجربه تک فرزندی را در گذشته های دور داشتند با یک هرم جمعیتی روبرو هستند که در این هرم جمعیتی، مصرف کننده بیش از تولید کننده است. به عبارتی یک نفر باید تولید کننده و 3 الی 4 نفر مصرف کننده باشند و این نشان دهنده این است که بار جمعیتی و اقتصادی روی دوش یک نفر است در حالیکه در هرم جمعیتی گذشته کشور خودمان شاید جمعیتی که تولید می کرد بیشتر از جمعیتی بود که مصرف می کرد. و این در صندوق های بازنشستگی بیشتر خود را نشان می دهد.

کارشناس اقتصادی افزود: به هر حال تک فرزندی بیانگر مسن شدن جمعیت کشوری در دوره های آتی است و این خود نشان دهنده این است که بار هزینه بیماری هایی که وجود دارد به شدت افزایش می یابد.

یکی از تهدیدات آینده اقتصاد کشور همین تک فرزندی است

اکبری فرد خاطرنشان کرد: یکی از تهدیداتی که آینده اقتصاد کشور ما را تحت الشعاع قرار می دهد تهدید جمعیتی است و آن به دلیل همین تفکر تک فرزندی است که به دلیل تصمیمات نادرست خانواده ها و کم کاری در عرصه جمعیت صورت گرفته است که نتوانیم به آن رشد متعادل برسیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان تصریح کرد: بنابراین از لحاظ بعد اقتصادی نه به لحاظ اقتصاد خانواده و نه به لحاظ اقتصاد کلان تک فرزندی یک تهدید جدی دراین حوزه است، به هر حال برخی از خانواده ها مسائل اقتصادی را بیان می کنند اینکه از کجا بیاوریم و فرزندان را تغذیه کنیم.

وی افزود: وقتی یک زوج جوان نتوانند یک فرزند را از لحاظ اقتصادی حمایت کنند چگونه یک فرزند می تواند در آینده والدین خود را در زمانی که ممکن است فشار اقتصادی زیاد و نیازهای عاطفی و روانی بیشتر احساس شود تامین کند، این نشان دهنده یک تفکر کوتاه مدت مضری است که در تک فرزندی و آسیب های جدی به خانواده ها و سپس به جامعه که نیاز به جمعیت جوان و کارآمد دارد احساس می شود.

اکبری فرد با اشاره به اینکه امید که این امر به عنوان یک دغدغه برای خانواده ها، حکومت ها و هم دولت ها جدی گرفته شود، گفت: تجربه بسیاری از کشورهای پیشرفته را داریم که آسیب های خیلی زیادی به کشورهایی که رشد جمعیتی آنان کاهش داشته وارد شده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: البته اینها مواردی است که اگر دچار آن شویم جبران آن بسیار بسیار سخت و زمان بر است و امید با تدبیر خوب خانواده ها و مسئولین، افق روشنی برای اصلاح هرم جمعیتی که رو به افول است داشته باشیم.

انتهای پیام /

تک فرزندهای دارای والدین شاغل در آینده افرادی تک بعدی و بسیار شکننده می‌شوند / تک‌فرزندی یکی از تهدیدات اقتصاد کشور است 2
تک فرزندهای دارای والدین شاغل در آینده افرادی تک بعدی و بسیار شکننده می‌شوند / تک‌فرزندی یکی از تهدیدات اقتصاد کشور است 3