پنج‌شنبه 7 تیر 1403

تیر خلاص امریکا به شرکت‌های فناوری سیلیکون ولی | هوش مصنوعی همه را غافلگیر کرد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
تیر خلاص امریکا به شرکت‌های فناوری سیلیکون ولی | هوش مصنوعی همه را غافلگیر کرد

فایننشال تایمز در گزارشی اختصاصی به افزایش تدابیر امنیتی در شرکت‌های فناوری سیلیکون‌ولی پرداخته است. بر اساس این گزارش، نگرانی مقامات آمریکایی درباره احتمال جاسوسی چین باعث شده تا فعالان فناوری آمریکا بیشتر کارکنان را زیر نظر گرفته و نسبت به ورودی‌های جدید احتیاط بیشتری داشته باشند. شرکت‌هایی که با آژانس‌های امنیتی ایالات متحده همکاری دارند، باید تدابیر ویژه و سختی را برای نظارت در...

با توجه به هشدارهای روزافزون دولت درباره احتمال جاسوسی، برخی شرکت‌ها به طور تخصصی برای زیرنظر گرفتن روش‌های جاسوسی و افراد فعال در این حوزه راه‌اندازی شده‌اند. شرکت Stride در ایالت یوتا از جمله این شرکت‌هاست.

افراد آگاه می‌گویند که غول‌هایی مانند گوگل و استارت‌آپ هوش مصنوعی اوپن‌ای‌آی، بیش از پیش کارکنان خود را تحت نظر دارند. نگرانی اصلی شرکت‌ها، تلاش دولت‌های خارجی و به ویژه چین برای دسترسی به اموال ذهنی و داده‌های شرکت است.

سرمایه‌گذاران بزرگ فناوری نیز در پی هشدارهای امنیتی، از شرکت‌اهی هدف خود خواسته‌اند تا بیشتر کارکنان را زیر نظر بگیرند.

الکس کارپ، مدیر اجرایی شرکت Palantir، یکی از شرکت‌های تجزیه‌تحلیل داده به ارزش 53 میلیارد دلار که با صنعت دفاع ایالات متحده همکاری دارد، می‌گوید جاسوسی چین از شرکت‌های فناوری آمریکایی «یک مشکل بسیار بزرگ» است که به ویژه تولیدکنندگان نرم‌افزار تجاری، مدل‌های بزرگ زبانی و سیستم‌های اسلحه را هدف قرار می‌دهد.

کارپ می‌گوید: «ما دشمنان باهوشی داریم. دشمنان ما فرهنگ‌های کهنی هستند که برای بقا، نه تنها در عصر حاضر بلکه برای هزاران سال آینده، تلاش می‌کنند.»

تدابیر امنیتی در حالی تشدید شده است که مقامات آمریکایی در دو سال گذشته بیش از پیش درمورد فعالیت‌های جاسوسی هشدار داده‌اند.

بیل پریستپ، رئیس سابق مقابله اطلاعاتی در FBI که در حال حاضر شرکت مشاوره Trenchcoat Advisors، را رهبری می‌کند به «خط انسانی» از دشمنان خارجی اشاره می‌کند. به گفته او در موارد بسیاری گروه‌های اطلاعاتی خارجی از کارکنان شرکت‌های آمریکایی برای سرقت دارایی‌های ارزشمند استفاده کرده‌اند.

همین مساله باعث شده تا چند شرکت خصوصی در آمریکا به ارائه اطلاعات استراتژیک برای جلوگیری از جاسوسی چین بپردازند. شرکت Strider Technologies در ایالت یوتا در سال 2019 فعالیت خود را آغاز کرده و یک ابزار اطلاعاتی در اختیار شرکت‌ها می‌گذارد تا با استفاده از بتوانند از نفوذ کشور‌های خارجی در میان کارکنان و پیمانکارهای خود مطلع شوند.

موج جدید هوش مصنوعی باعث افزایش فعالیت‌های جاسوسی شده است و به گفته گرگ لیوزکو، مدیر اجرایی Strider، می‌گوید هوش مصنوعی و بیولوژی مصنوعی «از اهداف اصلی کشور‌هایی مثل چین هستند.»

این شرکت با استفاده از هوش مصنوعی اطلاعات مربوط به راهکار سازمان‌های اطلاعات خارجی برای نفوذ در بین کارکنان و شرکت‌ها را جمع‌آوری می‌کند. برای مثال این شرکت صدها «طرح استعدادی» چین را زیر نظر دارد که به گفته آنها با جذب پژوهشگران و اساتید خارجی به دنبال سرقت فناوری برای پیشبرد اهداف اقتصادی و نظامی چین هستند.

در صورتی که سیستم Strider فردی را به عنوان خطر تشخیص دهد، شرکت می‌تواند نظارت خود را تشدید کرده و از طریق افراد خانواده یا روابط مالی به بررسی بیشتر بپردازد و همچنین تاریخچه سفر‌های فرد به مراکز اطلاعات خارجی را زیر نظر بگیرد.

مقامات آمریکایی و متحدان این کشور با جدیت بحث امنیت را در عصر هوش مصنوعی زیر نظر دارند. کریستوفر ری، رئیس FBI در ماه نوامبر به همراه دیگر سران شبکه اطلاعاتی Five Eyes، که با همکاری استرالیا، کانادا، نیوزلند، انگلستان و آمریکا شکل گرفته است، طی مراسمی در سیلیکون از شرکت‌های فناوری خواست تا با «تهدید بی‌سابقه» از سمت چین مقابله کنند.

وزارت دفاع ایالات متحده شرکت‌های سیلیکون ولی را تشویق کرده تا فعالیت علیه تهدید‌های چین را تشدید کرده و با جاسوسی احتمالی مبارزه کنند. شرکت‌هایی که با آژانس‌های دفاعی آمریکا همکاری دارند هم باید تدابیر سخت امنیتی را اتخاذ کنند.