یک‌شنبه 8 مهر 1403

جانبازان، دیروز در جبهه و امروز در رزمایش همدلی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جانبازان، دیروز در جبهه و امروز در رزمایش همدلی

تهران - ایرنا - جانبازانی که دیروز در خاکریز جبهه بودند، امروز در رزمایش همدلی به میدان آمدند تا نگذارند چرخ زندگی هموطنانشان به سختی بچرخد.

به گزارش روز چهارشنبه حوزه ایثار و شهادت ایرنا، مهربانی‌های جانبازان در رزمایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه در این روزها و همچنین تلاش آنها و همرزمانشان در کنار خیران، حال و هوای کمک به رزمندگان در دفاع مقدس را برای آنها تداعی کرده است.

کرونا که آمد، مشکلات اقتصادی دو چندان شد، بالطبع گذران زندگی قشرهای مختلف مردم بویژه نیازمندان نسبت به گذشته سخت‌تر شد بطوری که در تامین مخارج زندگی با مشکل مواجه شدند.

اما در پی فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر راه‌اندازی رزمایش گسترده در کشور به منظور کمک مومنانه به نیازمندان و حمایت از خانواده‌هایی که اقتصاد آنان تحت تاثیر شیوع کرونا ویروس قرار گرفته، داستان زندگی نیازمندان رنگ دیگری به خود گرفت و سیل همدلی و مهربانی خیران، مرهمی بر زخم‌های تنگدستی‌های مالی و معیشتی آنها شد.

از جمله این خیران، جانبازان همیشه در صحنه‌اند که دیروز در خاکریز جبهه و امروز در رزمایش همدلی به میدان آمدند تا نگذارند چرخ زندگی هموطنانشان به سختی بچرخد.

جانبازان در سراسر کشور به همراه دیگر خیران و هیئات مذهبی مساجد، پویش رزمایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه مزین به نام شهدای گرانقدر را با هدف کمک به نیازمندان تشکیل دادند تا در این شرایط سخت معیشتی، یک بار دیگر، کمک حال همنوعان خود باشند.

جانبازان در جبهه خدمت به همنوع

سید مرتضی فاضلی از جمله جانبازان سرافراز است که یک بار در دهلران دزفول، بار دیگر در عملیات بیت‌المقدس و سومین بار در خاک عراق به درجه جانبازی 45 درصد نایل شده اما با تحمل همه سختی‌ها، هیچ‌گاه دست از خدمت به مردم نکشیده است.

وی درباره اقدامات جهادی جانبازان گفت: این روزها به تبعیت از فرمان رهبری همه مردم ایران در جبهه رزمایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه به میدان آمدند تا زندگی به حال نیازمندان سخت نچرخد.

فاضلی با اشاره به نقش جانبازان در رزمایش همدلی بیان کرد: این قشر معظم جامعه، دیروز در جنگ تحمیلی اسلحه به دست گرفتند تا با بیرون راندن دشمنان، آرامش را به مردم سرزمین خود هدیه کنند و امروز نیز با نیت‌های خیرخواهانه، گره‌گشای مشکلات معیشتی نیازمندان هستند.

رزمایش همدلی تداعی‌گر دفاع مقدس

فاضلی افزود: برپایی بساط رزمایش همدلی، جانبازان را به یاد دفاع مقدس می‌اندازد که رزمندگان طی عملیات‌هایی که دشمنان شیمیایی می‌زدند، ماسک خود را به دیگران می‌دادند تا آنها نفس بکشند، هر چند که نفس زدن خودشان به شماره بیفتد و به زحمت باشد.

این جانباز ادامه داد: امروز در روزهای کرونایی که همه مردم با آن درگیر هستند، برخی اقشار جامعه دست به دست هم دادند تا نگذارند مردم در تامین مخارج زندگی از پا بیفتند که این تداعی‌گر همان روزهای دفاع مقدس است.

وی با اشاره به احساس خود در کمک کردن به نیازمندان گفت: این کمک‌رسانی انسان را به یاد مرام امام علی (ع) می‌اندازد که شبانه به در خانه نیازمندان می‌رفت تا آنها با شکم گرسنه سر بر بالین‌شان نگذارند.

سیل مهربانی، غرور کرونا را شکست

علی جولائیان برادر شهید و از دیگر جانبازا است که در عملیات کربلای 8 به مقام جانبازی نایل شده و اکنون در رزمایش همدلی، پا به پای خیران کمک حال نیازمندان است.

وی گفت: در هشت سال دفاع مقدس، رزمندگان لباس خاکی به تن کردند تا از خاک کشور دفاع کنند و امروز نیز لباس کمک به همنوع را پوشیدند تا معیشت زندگی نیازمندان به مخاطره نیفتد.

جولائیان افزود: ملت ایران بویژه جانبازان در همه شرایط سخت ثابت کردند که به کمک هم‌وطنان خود می‌آیند و امروز نیز که نیازمندان با آمدن کرونا، تحت فشار مالی و اقتصادی قرار دارند، از بخشی از خواسته‌های زندگی خود می‌گذرند تا قشر ضعیف جامعه را نجات دهند و همین منش بزرگی، سخاوت و سیل مهربانی آنهاست که باعث شده غرور کرونا شکسته شود.

کمک به نیازمندان، منش مولای متقیان امام علی (ع)

ابوالفضل خسته‌وند از دیگر جانبازان است که در منطقه حاج‌عمران کردستان به درجه جانبازی نایل شده و این روزها در کمک‌رسانی به نیازمندان پا در رکاب است و برای او خستگی معنایی ندارد.

وی به عنوان ورزشکار ورزش باستانی، کمک کردن به افراد گرفتار را از منش پهلوانی ورزشکاران باستانی می‌داند که طی سال‌های گذشته نه چندان دور، با برگزاری مراسم گلریزان دست به جیب می‌شدند و با مرام لوتی‌گری و مشتی‌گری به نیازمندان کمک می‌کردند.

این جانباز ادامه داد: منش پهلوانی کمک کردن به نیازمندان در منش مولای متقیان امام علی (ع) و به تاسی از ایشان در سیره پهلوانانی همچون پوریای ولی و محمدصادق بلورفروش بوده، هر چند که امروز چنین کمک‌های کمی رنگ باخته ولی به شیوه‌های مختلف دیگر در جامعه همچنان شاهد آن هستیم.

جانبازان و کوک کردن ساز دل نیازمندان

خسته‌بند با بیان اینکه ویروس کرونا زندگی را بر محرومان دشوار کرده، گفت: در همین راستا جانبازان به همراه خیران در قشرهای مختلف جامعه از جمله ورزشکاران باستانی با تشکیل پویش رزمایش همدلی به کمک نیازمندان آمدند تا این روزها که کرونا حال دل آنها را ناخوش کرده، ساز دل‌شان را کوک کنند.

وی به دوران هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: در این دوران، وقتی بسته‌های کمک‌های مردمی اعم از تغذیه و پوشاک به دست ما می‌رسید حس همدلی در دل ما دو چندان می‌شد و از اینکه ملت ایران پا به پای رزمندگان در دفاع از آرمان‌های انقلاب در صحنه بودند، برای ما دلگرمی بزرگی در نبرد با دشمنان بود.

این جانباز ادامه داد: امروز نیز وقتی نیازمندان بسته‌های معیشتی را دریافت می‌کنند از عمق وجودشان همدلی خیران را احساس می‌کنند و فکرشان از اینکه هم‌وطنانشان به یادشان هستند، آرام است و همین به نظر من احسان بزرگی بوده که قطعا در نزد خداوند محفوظ خواهد ماند.

در پی فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر راه‌اندازی رزمایش گسترده در کشور به منظور کمک مومنانه به نیازمندان و حمایت از خانواده‌هایی که اقتصاد آنان تحت تاثیر شیوع کرونا ویروس قرار گرفته، داستان زندگی نیازمندان رنگ دیگری به خود گرفت و سیل همدلی و مهربانی خیران، مرهمی بر زخم‌های تنگدستی‌های مالی و معیشتی آنها شد.

*س_برچسب‌ها_س*