یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

جایزه رمان جشنواره داستان‌وشعر انقلاب 200 میلیون‌تومان است

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
جایزه رمان جشنواره داستان‌وشعر انقلاب 200 میلیون‌تومان است

بهزاد دانشگر دبیر علمی جشنواره داستان و شعر انقلاب گفت: در بخش رمان بزرگسال این جشنواره جایزه نفر اول 200 میلیون تومان است که پنج اثر برگزیده نیز چاپ می‌شوند.

بهزاد دانشگر دبیر علمی جشنواره داستان و شعر انقلاب گفت: در بخش رمان بزرگسال این جشنواره جایزه نفر اول 200 میلیون تومان است که پنج اثر برگزیده نیز چاپ می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب (جایزه امیرحسین فردی) صبح امروز دوشنبه 24 بهمن با حضور محمدرضا شرفی خبوشان مدیرکل مرکز آفرینش‌های ادبی و بهزاد دانشگر دبیر علمی جشنواره داستان و شعر انقلاب در حوزه هنری برگزار شد.

شرفی خبوشان در ابتدای این نشست گفت: جشنواره شعر و داستان انقلاب اسلامی در نوع خودش جشنواره‌ای آغازگر و جریان‌ساز در ادبیات انقلاب اسلامی بوده است. پس از مرحوم امیرحسین فردی، مرکز آفرینش‌های ادبی هم اهتمام بر استمرار برگزاری این جشنواره داشت. چنان که هم اکنون شاهد برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره هستیم. دو سال به خاطر کرونا این جشنواره به تعویق افتاد تا اینکه در سال 99 دوازدهمین دوره برگزار شد. بعد از تأخیری 2 ساله با برنامه‌های متنوع و رویکردی نو با برگزاری جشنواره در خدمت هنرمندان هستیم تا آثار جدیدی در سال 1402 خلق کنند.

وی افزود: مرکز آفرینش‌های ادبی در دوره جدید سه رویکرد دارد. این رویکردها به سه ضلع هنر، اثر و مخاطب تقسیم می‌شود. یکی از کارهایی که امسال انجام شد، افتتاح اثرخانه بود؛ اثرخانه پایگاهی است برای شاعران و نویسندگانی که می‌خواهند شروع به کار کنند و همچنین باغ رمان ایرانی که با حضور 20 استاد رمان‌نویس افتتاح شد و قرار است در سراسر کشور راهنمای رمان اولی‌ها باشند.

شرفی خبوشان گفت: جشنواره داستان و شعر انقلاب اسلامی در سیزدهمین دوره با یک اراده شوق برانگیز به سمت این حرکت کرده است که در سال 1402 بستری ایجاد کند تا آثار خواندنی در حوزه داستان و ادبیات داستانی و شعر انقلاب اسلامی تولید شود. این جشنواره ناظر بر ترغیب و تشویق و ایجاد زمینه‌هایی برای تولید اثر است که با جوایزی که به آثار تولید شده تعلق می‌گیرد متفاوت است.

وی افزود: بسیاری از جشنواره‌ها بعد از چاپ اثر آن را بررسی کرده و از میان آنها برگزیده را انتخاب می‌کنند اما جشنواره‌هایی هستند که وظیفه آنان این است که با تخصیص جوایز زمینه‌های تولید آثار جدید را فراهم می‌کنند در داستان و شعر انقلاب به همت مرحوم امیرحسین فردی به تولید اثر در زمینه‌های داستانی و شعر می‌پردازد.

مدیر کل مرکز آفرینش‌های ادبی گفت: در این دوره توجه ویژه ای به ترغیب و تشویق نویسندگان در تولید اثر داشته‌ایم رقم جایزه چشمگیر است نسبت به دوره گذشته و می‌توان گفت تقریباً 20 برابر شده است و نسبت به جوایز دیگر در نوع خودش بی نظیر است که به آثار آماده انتشار و قبل از نشر می‌پردازد و نویسندگان به مدد پیگیری اخبار جشنواره به سمت خلق اثر جدید رفته و از این رو که ما مدت زیادی برای فعالیت‌های جشنواره و مدت ارسال آثار قائل شده‌ایم.

خبوشان با اشاره به اینکه اختتامیه این جشنواره در بهمن ماه سال 1402 برگزار می‌شود افزود: نزدیک به یک سال فرصت است که نویسنده و شاعر با به کارگیری دانش پیشین خود اثری جدید با توجه به مسائل و موضوعات جشنواره خلق کند. پیش بینی می‌کنیم این حرکت با توجه به شیوه اراده و برگزاری جشنواره همگی نویسندگان صاحب سبک در جشنواره شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره متعلق به همه نویسندگان صاحب سبک است گفت: افرادی که اولین رمان خود را قرار است بنویسند و یا شاعرانی که اولین مجموعه شعر خود را می‌خواهند منتشر کنند می‌توانند در سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب شرکت کنند. امیدواریم این جشنواره تبدیل به یک جریان و حرکت پرشور شود که در آینده محصولات جشنواره را با عنوان آثار تأثیر گذار ادبیات انقلاب اسلامی به شمار آوریم چنان که در 12 دوره گذشته چنین رخ داده است.

مدیر کل مرکز آفرینش‌های ادبی افزود: در دوره‌های گذشته نیز چنین بوده است و حتی این جشنواره بر روی شعر و ادبیات داستانی تأثیر گذار بوده است.

وی افزود: مجموع جوایز نشان دهنده اهمیت ما به حوزه داستان نویسی است همچنین در پایان این جشنواره 24 اثر برتر به چاپ می‌رسد که تا سه هزار نسخه به عنوان پیش پرداخت حق تألیف کتاب به نویسنده آن پرداخت می‌شود به این ترتیب این اتفاق بسیار تازه است و نباید آن را نادیده گرفت.

اعطای جایزه 200 میلیون تومانی جشنواره داستان و شعر انقلاب

در ادامه این نشست بهزاد دانشگر دبیر علمی سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب گفت: در مورد تفاوت‌های این دوره با دوره‌های قبل می‌توان به دو نکته توجه کرد در بحث مفاهیم و موضوعات و فضاهایی که می‌توان درباره آنها داستان نوشت در سیزدهمین دوره با توجه به دسته بندی این جشنواره به موضوعات مختلفی می‌پردازد. همچنین از نویسندگان خواهش می‌کنیم که به این موضوعات توجه کنند.

دبیر علمی سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب با اشاره به اینکه مفهوم انقلاب، مفهومی زاینده است و فقط مرتبط به حوادث سال‌های 56 و 57 نیست افزود: ما در سال‌های گذشته با اتفاقات جدیدی روبه‌رو شدیم که هنرمندان ما با در دهه‌های آینده با آن مواجه نبوده‌اند و باید یک مقدار به این مفاهیم توجه کنیم چراکه حوزه فعالیت هنر فقط روایت تاریخ نیست بلکه باید به حال و آینده ما نیز نگاه و روایت کند.

وی با اشاره به اینکه این دوره از جشنواره در چهار بخش دنبال می‌شود گفت: داستان‌ها و شعرهایی که در خصوص مفاهیم انقلاب اسلامی است؛ مفاهیمی همچون عدالت، انسانیت و وحدت اسلامی، گفتمان انقلاب اسلامی، اتفاقات و آثاری که در این سال‌ها رخ داده است مثل حوادث سال‌های 56 و 57، دهه شصت، پیروزی انقلاب، مبارزات انقلابی و دفاع مقدس، و یا اتفاقاتی که در سال‌های اخیر رخ داده است مانند بحث دفاع از حرم و یا مدافعان سلامت؛ شخصیت‌ها و قهرمان‌هایی که در این سال‌ها داشته ایم و داریم از بخش‌های این جشنواره است همچنین بخش دیگر دستاوردهایی است که در عرصه‌های علمی و هنری داشتیم و موضوعاتی که در سال‌های گذشته کمتر به آنها توجه شده است و در نهایت جایگاه انقلاب اسلامی در عرصه جهانی مانند اربعین موضوعاتی هستند که در این سال‌ها به آنها کمتر پرداخته شده است و به نظر ما باید به این مسائل توجه کرد.

دانشگر در خصوص جوایز این دوره گفت: ما در چهار بخش جوایزی را در نظر گرفته ایم، در بخش شعر باید 25 قطعه شعر به عنوان مجموعه شعر در قالب‌های کلاسیک و آزاد به دبیرخانه جشنواره ارسال شود که جایزه این بخش 50 میلیون تومان بوده که به همراه انتشار پنج اثر برگزیده است. در بخش داستان کوتاه باید مجموعه داستان ارسال شود اما در ذیل موضوعاتی که گفته شده است و جایزه این بخش هم 100 میلیون تومان است که پنج اثر برگزیده نیز چاپ می‌شوند. جایزه بخش رمان نوجوان نیز 100 میلیون تومان است و پنج اثر برگزیده نیز منتشر می‌شوند و در بخش رمان بزرگسال نیز جایزه نفر اول 200 میلیون تومان است که پنج اثر برگزیده نیز چاپ می‌شوند.

تیمور آقامحمدی مسئول استانی جشنواره شعر و داستان انقلاب درباره فعالیت‌های استانی این جشنواره گفت: این جشنواره برای همه نویسندگان و شاعرانی است که دغدغه خلق ادبی دارند. در این دوره نگاه ویژه ای به استان‌ها خواهیم داشت و کارگاه‌های تخصصی را در استان‌ها برگزار می‌کنیم.

وی افزود: این کارگاه فرصت نگاه ویژه به اتفاقات کشور است و با توجه به پیمایش استانی در استان‌های متفاوت برگزار می‌شود همچنین در این جشنواره به انتشار فراخوان اکتفا نکرده ایم و به دنبال تسهیل فرایند نوشتن هستیم.

مهلت ارسال آثار به جشنواره شعر و داستان انقلاب اسلامی تا 30 آبان‌ماه 1402 است.