پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

جذب فارغ‌التحصیلان دکتری «پژوهشی - فناور محور» در مراکز تحقیقاتی

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
جذب فارغ‌التحصیلان دکتری «پژوهشی - فناور محور» در مراکز تحقیقاتی

نشست بررسی راهکارهای ارتقاء وضعیت فارغ‌التحصیلان دکتری پژوهش / فناور محور با حضور دکتر پناهی، معاون تحقیقات و فناوری و دکتر باقری‌فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت برگزار شد.

نشست بررسی راهکارهای ارتقاء وضعیت فارغ‌التحصیلان دکتری پژوهش / فناور محور با حضور دکتر پناهی، معاون تحقیقات و فناوری و دکتر باقری‌فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری با اشاره اهدف اصلی دوره دکتری تخصصی پژوهش / فناوری محور دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: این دوره به دنبال تربیت متخصصانی است که ضمن احاطه به یک زمینه خاص و آشنایی با علوم مرتبط و استفاده از روش‌های پیشرفته تحقیق، بتوانند گامی در جهت خودکفایی کشور، توسعه پایدار، گسترش مرزهای دانش و ارتقا سلامت بردارند.

پناهی افزود: تلاش می‌کنیم دانش آموختگان این دوره‌ها در مراکز تحقیقات و پژوهشکده‌های وابسته به وزارت بهداشت به عنوان محقق یا عضو هیات علمی پژوهشی یا در شرکت‌های دانش‌بنیان در همان زمینه‌های تحقیقاتی و مدرک تحصیلی دانش آموختگی‌شان مشغول به خدمت شوند.

دکتر ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزش وزارت بهداشت گفت: برای دانشجویان دوره‌های دکتری تخصصی پژوهشی / فناوری محور بر اساس گرنت‌های تحقیقاتی که در اختیار اساتید راهنما و مراکز تحقیقات مجری دوره از سوی سازمان یا موسسه یا دانشگاه علوم پزشکی قرار داده شده است، در صورت لزوم، امکان استفاده از فرصت‌های مطالعاتی برای تکمیل شدن دوره مربوطه و تقویت بنیه علمی - پژوهشی دانشجو در خارج از کشور و مراکز تحقیقاتی معتبر جهان، وجود خواهد داشت.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به لزوم گسترش مرزهای دانش در سطوح ملی و فراملی با اجرای تحقیقات گسترده‌تر گفت: انتظار می‌رود فارغ التحصیلان دوره های تخصصی پژوهش / فناور محور با ارائه خدمات تخصصی مورد نیاز نظام سلامت از طریق اجرای طرح‌های ارتقاء سلامت جامعه از طریق فراهم آمدن بستری تخصصی برای اجرای تحقیقات مبتنی بر نیاز، ارائه نتایج تحقیقات تخصصی مبتنی بر نیاز سیاستگذاران و ذی نفعان کلیدی سلامت کشور و ارائه دستاوردهای هر چه بیشتر تحقیقاتی در سطح بین المللی فعالانه تلاش کنند.

در ادامه نشست دکتر مهرزادی، مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با ارائه تاریخچه‌ای از شکل گیری دوره دکتری پژوهش محور گفت: آیین‌نامه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی پژوهش / فناور محور در سال 95 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و طی آن مقرر شد پذیرش دانشجو در این حوزه از طریق آزمون متمرکز مرکز سنجش آموزش پزشکی انجام پذیرد.

وی به شرایط پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی اشاره کرد و گفت: برای داوطلبان دوره دکتری تخصصی پژوهشی / فناوری محور داشتن حداقل دو مقاله تحقیقی اصیل (Original) منتشر شده در مجلات علمی، پژوهشی معتبر نمایه شده در نمایه نامه های بین المللی معتبر الزامی است.

مهرزادی به تغییرات اعمال شده در فرآیند بازبینی‌ها آئین نامه پذیرش دانشجوی پژوهش محور اشاره کرد و گفت: در اصلاحات بعدی امکان ارائه پتنت و محصول در راستای حل مشکلات نظام سلامت در نظر گرفته شد. پس از آن در شرایط استاد راهنما و معیار معیار Hindex وی نیز تغییراتی اعمال شد که در راستای توسعه کیفی این دوره آموزشی بوده است.