دوشنبه 9 مهر 1403

جزییات هجدهمین رویداد بین المللی ایران کانماین 1403

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
جزییات هجدهمین رویداد بین المللی ایران کانماین 1403

بهرامن گفت: خانه معدن ایران در سال جاری موفق به اخذ مجوز برگزاری بزرگ ترین رویداد معدنی کشور برای سال‌های 1404و 1405 از سازمان توسعه تجارت شده است.

- اخبار اقتصادی -

محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه رشد 13 درصدی در بخش معدن متضمن 55 میلیارد یورو سرمایه گذاری در این حوزه است، گفت: بی تردید معرفی فرصت های سرمایه گذاری در بخش معدن و جذب سرمایه گذاران جدید از جمله اولویت های هدفگذاری شده برای ارائه در هجدهمین نمایشگاه بین المللی ایران کانماین (IRAN CONMINE 2024) به سرمایه گذاران ایرانی و خارجی است.

وی در ادامه با اشاره به تلاش خانه معدن در بیش از دو دهه اخیر برای ارتقاء نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات و تجهیزات معدن، راه سازی و صنایع وابسته به عنوان بزرگ ترین رویداد معدنی کشور، افزود: این رویداد مهم همه ساله با همکاری مجریان با تجربه و با نظارت و هدایت خانه معدن ایران و مشارکت ویژه مرکز داوری معدن و صنعت صمتا برگزار می شود و امسال نیز از سوم الی ششم آذرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران از مهمترین اهداف برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین المللی ایران کانماین را جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در حوزه صنایع معدنی با هدف کاهش وابستگی کشور به صنایع نفت و گاز و همچنین هدایت سرمایه‌های موجود برای ورود به حوزه فرآوری و ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: از دیگر اهداف مهم این رویداد، ممانعت از خام فروشی محصولات‌معدنی و ترمیم، نگهداری، به کارگیری ماشین‌آلات و ابزار روزآمد و ارتقاء فن‌آوری‌های مورد استفاده در بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری با هدف افزایش بازدهی و راندمان در این بخش از اقتصاد کشور و ممانعت از تکرار حوادث ناگوار است.

در عین حال توسعه فعالیت‌های علمی آموزشی و پژوهشی در حوزه معدن و افزایش کمی و کیفی اقدامات آکادمیک و نیز افزایش پیوند میان دانشگاه‌ها و صنایع معدنی و در نهایت کمک به بازسازی ناوگان و خطوط انتقال منابع معدنی، ایجاد خطوط جدید و بهره‌برداری از روش‌های نوین در این بخش، از جمله اهداف دیگری است که در این رویداد دنبال می شود.

این مقام مسئول با بیان این مطلب که خانه معدن ایران در سال جاری موفق به اخذ مجوز برگزاری بزرگ ترین رویداد معدنی کشور برای سال‌های 1404و 1405 از سازمان توسعه تجارت شده است، از شرکت بانیان امید به عنوان مجری برگزاری این رویداد خبر داد و گفت: صدور مجوزهای چند ساله یا دائمی به سرعت باعث تقویت و تحکیم زیرساخت‌های لازم در ارتباط با برگزاری نمایشگاه و همچنین توسعه روابط بین‌المللی مورد نیاز از طریق انعقاد قراردادهای میان مدت می شود.

وی در ادامه با تشریح جزییات رویداد امسال گفت: هجدهمین نمایشگاه معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات و تجهیزات معدن، راهسازی و صنایع وابسته در سه بخش اصلی اکتشاف، استخراج و فرآوری برگزار خواهد شد و در آن انواع صنایع، تجهیزات و ماشین آلات معدنی، صنایع معدنی، شرکت های مختلف سرمایه گذار، مؤسسات مالی و اعتباری و مهندسین مشاور حضور و مشارکت دارند. این رویداد متشکل از 8 سالن و فضای باز شرقی سایت نمایشگاه بین المللی با مجموع متراژ 21900 متر مربع در حالی برپا خواهد شد که حدود 2900 متر مربع فضای باز برای این نمایشگاه ایجاد شده و این در حالی است که میزان درخواست های این بخش بسیار بیشتر از حد پیش بینی شده است.

به گفته بهرامن تعداد درخواست‌کنندگان داخلی مشارکت در رویداد ایران کانماین حدود 300 شرکت مختلف است که به دلیل کمبود فضای در اختیار، حدود 200 شرکت با حضور زیر مجموعه های خود توانسته اند با جانمایی، امکان حضور در نمایشگاه را بدست آوردند.

همچنین تاکنون حضور تعداد 74 شرکت خارجی به همراه زیر مجموعه‌هایشان در این رویداد قطعی شده که شامل شرکت های مختلفی از کشورهای چین، پاکستان، آفریقای جنوبی، ترکیه، روسیه، آلمان، هند، عمان، قطر، یونان، برزیل و غیره می شوند.

وی ادامه داد: نسبت مشارکت‌کنندگان این رویداد درحوزه‌های اکتشاف، استخراج و فرآوری معدن شامل 30درصد در حوزه اکتشاف، 45 درصد در زمینه استخراج و 25 درصد در حوزه فرآوری است. این در حالی است که تعداد قابل توجهی از شرکت‌کنندگان در بیش از یک حوزه در حال فعالیت هستند.

رئیس خانه معدن ایران از شعار و رویکرد اصلی نمایشگاه امسال ایران کانماین 1403 نیز سخن گفت و افزود: طراحی جامعه آینده ما با بهره گیری مناسب از ظرفیت های معدنی و شناخت عناصر حیاتی ایران به عنوان شعار این نمایشگاه انتخاب شده و رویکرد اصلی این رویداد نگاه به فناوری ها و تکنولوژی های روز دنیا در تمام حلقه های زنجیره ارزش معادن است.

وی از دعوت هیأت‌های خارجی برای بازدید از نمایشگاه معدن امسال خبر داد و افزود: هیئت های تجاری از کشورهای روسیه، چین، هند، عمان، عربستان، امارات، ترکیه، افغانستان، ایتالیا، آلمان، مالزی، قطر، بحرین، برزیل و دیگر کشورها دعوت شده اند که با تلاش و دریافت حمایت از وابستگان بازرگانی و دفاتر نمایندگی خود تلاش داریم تعداد قابل توجهی از آنها در نمایشگاه حضور یابند.

بهرامن با اشاه به حادثه اخیر معدن ذغال سنگ طبس افزود: امسال با توجه به حادثه پیش آمده، تمرکز ویژه‌ای بر ارتقاء سواد و آموزش مباحث ایمنی خواهیم داشت، این مهم در سه بخش شامل برگزاری پنل ایمنی معادن، دعوت از تأمین‌کنندگان و تولید کنندگان ابزار ایمنی جهت ارائه محصولات و دعوت از استار‌تاپ‌های موضوع ایمنی برای حضور در مسابقه بین‌المللی ماین‌کاپ پیگیری خواهد شد. همچنین برگزاری پنج پنل تخصصی در رابطه با بازارهای هدف درزمینه اکتشاف و استخراج و فرآوری، برگزاری مسابقات مختلف به منظور توسعه و تزریق فناوری و تکنولوژی به این صنعت، برگزاری رونمایی های مختلف اعم از پلتفرم ها و تجهیزات برخی از شرکت های مختلف، برگزاری رویداد ماین‌کاپ (Mine Cup) برای رونمایی و حمایت از استارتاپ‌های حوزه معادنی کشور و فعالان خارجی و پوشش های خبری تخصصی آنلاین از صنعت معدن و غیره از برنامه های آموزشی این رویداد خواهد بود.

بهرامن با بیان اینکه خانه معدن ایران برای دستیابی به اهداف برنامه هفتم توسعه، از این نمایشگاه به عنوان ابزاری کارآمد بهره خواهد برد، افزود: دستیابی به رشد 13 درصدی در بخش معدن متضمن 55 میلیارد یورو سرمایه گذاری در این حوزه است و قدر مسلم معرفی فرصت های سرمایه گذاری در بخش معدن و جذب سرمایه گذاران جدید از جمله اولویت های هدف گذاری شده در این رویداد بین المللی است.

رئیس اتاق معدن ایران پیرامون تمهیدات و تسهیلات ویژه برای بازدید موثر و بهره‌برداری متخصصان و مخاطبان هجدهمین رویداد بین المللی ایران کانماین گفت: مخاطبان نمایشگاه می‌توانند از روش های مختلف از جمله مراجعه به سایت Iranconmine.com جهت اطلاع و دنبال کردن وضعیت و اتفاق‌ها و رویداد‌های داخلی نمایشگاه و یا با مراجعه به سامانه Banianonline.ir جهت ثبت نام و پیگیری وضعیت خود از ابتدا تا بعد از زمان برگزاری مطلع شوند. بازدید‌کنندگان و مشارکت‌کنندگان می‌توانند در پنل‌های آموزشی و مشورتی به صورت رایگان حضور داشته باشند و ضمن بهره‌گیری رایگان از دروس ارائه شده نظرات خود را به اشتراک گذارند.

همچنین مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه امسال می‌توانند جهت نمایش دستاوردها و دستیابی به بازارهای خارجی هدف، از پکیج‌های حضور در نمایشگاه‌های خارجی ارائه شده بهره‌مند گردند.

به گفته وی همچنین پلتفرم B2B با هدف معرفی تأمین‌کنندگان به بازار هدف و معرفی نیازهای بازار به تأمین‌کنندگان، طراحی شده که در این پلتفرم، مشارکت‌کنندگان ضمن معرفی خود نسبت به تعیین وقت ملاقات با مشتریان بالقوه اقدام می کنند و خریداران بالقوه ضمن معرفی و نیازهای خود جهت اخذ زمان ملاقات با مشارکت‌کنندگان به‌صورت آنلاین اقدام می‌نمایند که در صورت بررسی نیاز تأیید تأمین‌کننده، جلسات به‌صورت مدون هماهنگ و برگزار خواهد شد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اهمیت دسترسی کشورها به مواد معدنی و مکانیزم قیمت گذاری این فرآورده ها گفت: روند تولید و فروش مواد معدنی در هر کشور به وفور آن ماده معدنی در نظر گرفته می شود. برخی کشور ها در تولید مواد معدنی رتبه برتری و برخی دیگر نیاز به واردات دارند، برای مثال کشورهایی مانند استرالیا، برزیل، کانادا، چین و آمریکا در تولید مواد معدنی پیشرو هستند.

در این بین، بورس مواد معدنی نقش مهمی در فعالیت های معدنی دارند. این بورس ها بستری را فراهم می کنند تا معاملات مربوط به مواد معدنی انجام و قیمت ها تعیین شود. برخی از بورس های معروف مواد معدنی شامل بورس نیویورک، بورس لندن، بورس طلا و نقره لندن است.

به باور این مقام مسئول، توسعه صادرات و مواد معدنی به کشور های دیگر نقش مهمی در توسعه اقتصادی دارد. تولید کنندگان مواد معدنی باید توان رقابت با سایر کشور ها را داشته باشد و استراتژی های صادراتی مناسب را بکار گیرند. می توان کشورهای استرالیا، روسیه، برزیل، آفریقا جنوبی و کانادا را به عنوان کشورهای پیشرو در صادرات مواد معدنی برشمرد.

تمام کشورهایی که مجهز به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا باشند، می‌توانند تأمین‌کننده ماشین‌آلات، ابزار و تجهیزات نوین مورد نیاز صنایع معدنی باشند، اما امروز مبادی ورود ماشین آلات معدنی به ایران اغلب از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، ترکیه، چین، آلمان، مالزی و هنگ کنگ است.