جمعه 4 آبان 1403

جشنواره موسیقی جوان مقابل موسیقی مصرفی می‌ایستد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جشنواره موسیقی جوان مقابل موسیقی مصرفی می‌ایستد

تهران - ایرنا - داور پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان، گفت: جشنواره موسیقی جوان با اهدافی که دارد مقابل موسیقی مصرفی می‌ایستد و مسیر متفاوتی پیش روی شرکت‌کنندگان قرار می‌دهد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، پویا سرایی، نوازنده سنتور و داور بخش آفرینش در تکنوازی جشنواره پانزدهم با بیان اینکه جشنواره از بدو شکل‌گیری تا امروز تلاش کرد به ارزیابی زیرساخت‌های فنی و آکادمیک بپردازد، اظهار داشت: هدف دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره این بود که مولفه‌های موسیقی آکادمیک را به نسل جوان انتقال دهند.

این هنرمند اضافه کرد: هدف جشنواره در بخش آهنگسازی که امسال اضافه شد، شرکت هنرجویانی است که با خلق آثارشان به سنت‌ها عمق بخشند. همین مسأله منجر به متمایز شدن جشنواره موسیقی جوان از سایر جشنواره‌ها می شود. اگر این موضوع را به عنوان پیش‌فرضی درباره جشنواره جوان قرار دهیم، این جشنواره در سال های برگزاری در ارتقا و رشد شرکت کنندگان نقش زیادی داشت.

سرایی خاطرنشان کرد: جشنواره موسیقی جوان برای شرکت‌کنندگان، انگیزه توام با هدف‌گذاری در مسیر درست موسیقی محسوب می شود. جشنواره جوان در حالی در چارچوب پارامترهای اصولی، فنی و آکادمیک آثار متمرکز می شود که امروز با موسیقی مصرفی روبه‌رو هستیم. بنابراین، جشنواره موسیقی جوان با اهدافی که دارد مقابل موسیقی مصرفی می ایستد و مسیر متفاوتی پیش روی شرکت‌کنندگان قرار می‌دهد.

این نوازنده سنتور با اشاره به اینکه امروز در شرایطی قرار داریم که هنر تبدیل به یک کالا شده است، گفت: در چنین شرایطی، جشنواره موسیقی جوان را داریم که ساختار آن فنی و بر اساس مولفه‌های علمی و کارشناسانه استوار شده است. البته در سال‌هایی که داور این جشنواره بوده‌ام، آثار بعضی از هنرمندان جوان در این جشنواره به موسیقی مصرفی نزدیک بود.

وی افزود: در بعضی آثار ارائه شده در جشنواره رگه‌هایی از موسیقی پاپ به چشم می‌خورد. جوانان خوش‌فکری در جشنواره حضور دارند که تلاش کرده‌اند آثاری درون‌زا، عمیق و برپایه سنت‌ها ارائه دهند. تلاش هنرمندان جوان این بود که از دل سنت به سمت خلق کارهای نو بروند.

این هنرمند درباره جایگاه جشنواره موسیقی جوان نزد هنرمندان و دانشجویان، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه عضو هیأت علمی دانشکده هنر هستم نسبت به گرایش جوانان به این جشنواره اطلاع دارم. در این ارتباط 2 دیدگاه بین جوانان وجود دارد. بعضی از دانشجویان مشتاق حضور در این جشنواره هستند و بعضی از دانشجویان هم دیدگاهی مخالف این جشنواره دارند.

به گفته این استاد دانشگاه، گروه دوم باور دارند جشنواره از ساختار پیچیده و دشواری تشکیل شده است. غلبه هنر مصرفی در این سال‌ها در جامعه باعث شد بعضی از جوانان به سمت موسیقی بروند که علاوه بر پر کردن سالن‌های کنسرت، در فضای مجازی از دنبال کنندگان بیشتر برخوردار باشد. در حالی‌که این گروه از جوانان در اشتباه هستند و هنوز به مرزبندی بین سنت و مدرنیته در موسیقی نرسیده اند.

سرایی تاکید کرد: جشنواره‌ای مانند جشنواره موسیقی جوان در این سال‌ها به واسطه ویژگی‌ها و اهدافش در جهت رشد و ارتقای سطح بینش و سلیقه هنرمندان جوان نسبت به موسیقی علمی نقش زیادی دارد.

به گزارش ایرنا، پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌شود.

دبیرخانه جشنواره پس از پایان کار هیأت‌های تخصصی داوری مرحله مقدماتی و بررسی هزار و 530 اثر ارسالی در 2 بخش موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک، اسامی 431 نفر را برای راه یابی به مرحله نهایی اعلام کرد و در نهایت هزار و 120 نوازنده و خواننده به مرحله نهایی راه یافتند.

*س_برچسب‌ها_س*
جشنواره موسیقی جوان مقابل موسیقی مصرفی می‌ایستد 2