دوشنبه 9 مهر 1403

جلالی: برای تربیت مربیان جوان باید سرمایه‌گذاری کنید

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جلالی: برای تربیت مربیان جوان باید سرمایه‌گذاری کنید

تهران - ایرنا - سرمربی تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان گفت: اگر برای تربیت مربیان داخلی هزینه و سرمایه‌گذاری نشود بازهم باید تا 50 سال دیگر به مربیان خارجی غرامت داد.

مجید جلالی در حاشیه تمرین تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان درباره مثبت و منفی شدن تست بازیکنان این تیم اظهار داشت: اولین تست PCR را که از بچه‌ها گرفتیم که تست تعدادی از بازیکنان مثبت شد. روز بعد اسکن سینه گرفتیم و همه چیز خوب بود و حتی علائم ظاهری هم نداشتند. سپس با دکتر خلیلیان در فدراسیون پزشکی ورزشی جلسه برگزار کردیم و شرایط را شرح دادیم. او پیشنهاد کرد که در آزمایشگاهی دیگر دوباره تست بگیریم. ما هم حدفاصل یک هفته تست دیگر گرفتیم و همه تست‌ها منفی شد. سپس دوباره تست گرفتیم و همه تست‌ها بار دیگر منفی شد چون باید 2 بار این اتفاق رخ دهد. خوشبختانه بعد از منفی شدن تست‌ها مجوز تمرین کردن برای تیم ما صادر شد.

وی درباره ناآمادگی بازیکنان و امکان مصدومیت برای آنها خاطرنشان کرد: در این فاصله سه ماهه دوره استراحت نبوده است و همه بازیکنان زیر نظر باشگاه بودند و به طور فردی تمرین می‌کردند. اول به ما گفتند هفت فروردین بازی‌ها شروع می‌شود. سپس 20 فروردین اعلام شد و حالا به اینجا رسیده‌ایم. این زمان زیاد باعث شده تا بدن بازیکنان فرسوده شود و من این را می‌بینم. این مساله خطر مصدومیت را بالا می‌برد؛ خصوصا در شروع بازی‌ها. شرایط ظاهری بچه‌ها بد نیست اما از لحاظ فنی مشکلات زیادی وجود دارد و ما سعی می‌کنیم این وضعیت نزولی نزد بازیکنان را تا شروع بازی‌ها از بین ببریم.

سرمربی تیم گل‌گهر درباره صحبت‌هایی که پیش از این راجع به مربیان داخلی و خارجی مطرح و بابت عدم سرمایه‌گذاری روی مربیان داخلی گلایه کرده بود گفت: کل موضوع این است که یک پروژه‌ای در 20 سال گذشته بوده که همه مربیان ما را کوبیدند تا راه برای آمدن مربیان خارجی باز شود. در این کار حتی مدیران ما هم مقصر بودند. وقتی فوتبال یک کشور می‌خواهد اداره شود باید بدانید نیاز به چرخه تولید هست. چه در حوزه مدیر، بازیکن، مربی و داور. در بخش مربیان خیلی ضعیف‌تر عمل کردیم. مربیان اینجا هر چه هستند و هر کاری کردند ماحصل تلاش خودشان بوده است و کسی برای آنها کاری نکرده است. حالا هم این همه غرامت می‌دهند اما یک ریال برای مربی ایرانی خرج نکردند.

وی در ادامه افزود: 6 سال پیش به فرانسه رفتم. آن موقع در کانون مربیان سمت داشتم. با فدراسیون فوتبال فرانسه صحبت کردم و قطعی شد که 100 مربی را در قالب 2 گروه 50 نفری به فرانسه ببریم. رییس فدراسیون هم علی کفاشیان بود. قرار بر این شد هر مربی را پنج هزار دلار بدهیم و از فرودگاه تا فرودگاه خرج آنها داده شود. بهترین لباس و مدرس‌ها در اختیارشان بود و ژرارد هولیه هم قرار بود در راس کار باشد و تدریس کند. بهترین آکادمی تربیت مربی دنیا می‌توانست در اختیارمان باشد و ما فقط برای این 12 روز 500 هزار یورو می‌خواستیم. سراغ هر کسی که صاحب منصب یا صاحب سرمایه بود رفتم و صحبت کردم اما به نتیجه نرسیدم. می‌خواستم 100 مربی جوان را ببرم تا بهترین آموزش را ببینند اما این کار را نکردند. حرف من این است و بارها هم گفته‌ام که از من گذشته است. برای فوتبال حرف می‌زنم. اگر به جوان‌های خودتان نرسید باید 50 سال دیگر بازهم غرامت بدهید و چیزی در دستتان ندارید. بیایید سرمایه گذاری کنید و حداقل چند سال دیگر برای تیم‌های پایه مربی داشته باشید و مثل الان نباشد که برای تیم نوجوانان هم گیر باشید. پس چطور این پروسه تربیت مربی باید پیش برود؟ این مساله به نفع چه کسی و چه قشری است؟ این مساله اگر رصد شود به جواب خیلی از معماها می‌رسید.

سرمربی تیم گل‌گهر درباره شانس تیمش برای بقا در لیگ نوزدهم اذعان داشت: ما نسبت به این موضوع خیلی امیدوار هستیم. در 6 بازی آخر 12 امتیاز گرفتیم و از بازی هفته شانزدهم تا هفته بیست و یکم به این موفقیت رسیدیم. به شرایطی رسیدیم که خیلی امیدوار شدیم و از پایین جدول هم جدا شدیم. حالا هم به دنبال بهبود شرایط هستیم.

وی درباره پیشنهادش جهت برگزاری ادامه مسابقات لیگ در تهران تصریح کرد: من پیشنهادم این بود که کل مسابقات این 9 هفته در تهران برگزار شود. به نظرم تهران کشش این ماجرا را دارد. ورزشگاه آزادی، تختی، دستگردی، شهدای شهر قدس، یادگار امام قم، صباشهر و... را داریم. بیشتر تیم‌ها اینجا هستند و آن‌طور که شنیدم 65 درصد بازیکنان لیگ برتر در تهران ساکن هستند. بازی‌ها هم بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود. این هم می‌تواند به سلامتی کمک کند و دیگر هواپیما و فرودگاه ندارد و هم از لحاظ بودجه به نفع همه باشگاه‌ها است.

جلالی در پایان درباره هزینه زیادی که تیم‌ها باید برای بازی در ورزشگاه آزادی پرداخت کنند و مشکلات مالی زیادی به خودی خود دارند گفت: مسلما برای گل‌گهر سیرجان یا نفت مسجد سلیمان در ورزشگاه آزادی بازی نمی‌گذارند. استقلال و پرسپولیس هم هر هفته یک بازی در ورزشگاه آزادی برگزار می‌کنند. پس فرقی نمی‌کند. بازی من را بگذارند در ورزشگاه شریعتی و انقلاب کرج یا ورزشگاه شهدای شهر قدس. اینکه هزینه ندارد.

*س_برچسب‌ها_س*