دوشنبه 16 مهر 1403

جنگ طلب‌ها ترامپ را به درگیری با ایران سوق دادند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جنگ طلب‌ها ترامپ را به درگیری با ایران سوق دادند

نیویورک - ایرنا - مشاور سابق حزب جمهوریخواه در سنای آمریکا گفت تصمیم ترامپ برای ترور سپهبد قاسم سلیمانی ربطی به استیضاح وی در کنگره نداشت و در واقع وی بازیچه بازی جناح جنگ طلب در واشنگتن شده است.

"جیمز جورج جترس" روز دوشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا درباره پیامدهای اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس ایران و ابومهدی المهندس معاون بسیج مردمی عراق، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: رئیس جمهوری آمریکا بدون اینکه فهم عمیقی از وضع خاورمیانه و ابعاد خطرناک تصمیم هایش داشته باشد، بازیچه دست جریان جنگ‌طلب و نومحافظه کار شد و دستور ترور فرماندهان نظامی ایران و عراق را صادر کرد.

این فعال سیاسی آمریکا ادامه داد: به نظر من ترامپ نمی‌داند باید از این به بعد چه کار کند. می توان گفت کلید دور بعدی ریاست جمهوری ترامپ در دست ایران است.

آغاز دردسر ترامپ

جترس تاکید کرد: خروجی عملیات بغداد برای ترامپ جز دردسر نخواهد بود. من فکر می کنم او متوجه ابعاد این اقدام تا پس از انجام آن نبود. به نظر من رئیس جمهوری ترامپ خواستار توافق با ایران بوده است، اما اطرافیانش، او را به این تله گرفتار کردند که حالا هم نمی‌تواند خود را از آن خلاص کند.

ایرنا پرسید اما این خود ترامپ است که با اعمال و گفتار تحریک آمیزش در حال دامن زدن به آتش جنگ است. حتی دیگر کسی چون "جان بولتون" در دولت وی نیست که بگوییم زیر فشار وی برای وارد شدن به جنگ با ایران قرار دارد.

مشاور سابق کنگره آمریکا پاسخ داد: ترامپ در توجیه این ترور گفته است که می خواهد مانع از جنگ بشود و نه اینکه جنگی را آغاز کند. البته این حرفی بی معنا است. مشکل این است که این فقط بولتون نبود که به ترامپ فشار می آورد.

جترس افزود: اکنون "رابرت اوبرایان" مشاور امنیت ملی کاخ سفید، "مایک پمیئو" وزیر خارجه و همین طور "مارک اسپر" در پنتاگون و "جرد کوشنر" داماد ترامپ، دیدگاه به شدت ضد ایرانی دارند.

وی ادامه داد: در عین حال، اخراج بولتون فقط بر سر ایران نبود. این کار به دلیل اختلافات شخصی و درگیری بر سر دیدار ترامپ و رهبر کره شمالی صورت گرفت. ترامپ اصولا از رفتار و خلقیات بولتون خوشش نمی آمد.

استیضاح ترامپ

مشاور سابق کنگره آمریکا درباره ارتباط ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس با استیضاح ترامپ، گفت: این کار به موضوع استیضاح ربطی ندارد. به باور من، او این کار را نکرد که به قول معروف نگاه ها را از موضوع استیضاح منحرف کند.

جترس افزود: به باور من ترامپ نیاز به این کار ندارد، زیرا تقریبا به یقین می‌توان گفت که از استیضاح در سنا به سلامت خارج خواهد شد. اگر وی وارد جنگ با ایران شود، که متاسفانه به نظر اجتناب ناپذیر می آید، با خطری بزرگتر روبرو خواهد شد؛ بسیار بزرگتر از موضوع استیضاح.

وی ادامه داد: یک جنگ تازه، ریاست جمهوری دوباره وی را به خطر جدی می اندازد. به باور من، نئومحافظه‌کارها وی را به جلو انداخته‌اند که بعد هم تقصیرها برای این جنگ سر وی خراب شود. برای آنها اهمیتی هم ندارد، ترامپ یک دوره‌ای شود، می‌توانند برایش جایگزین بیابند.

کلید دور بعدی ریاست جمهوری ترامپ در دست ایران

مشاور سابق جمهوریخواهان در سنای آمریکا در پاسخ به این سوال که ترامپ نباید این‌قدر احمق باشد که نفهمد این بازی برای وی می تواند گران تمام شود، اظهار کرد: نمی‌دانم تا چه اندازه وی بفهمد. او این‌قدر نمی فهمد که اطرافیانی دارد که در برابر وی تعظیم می کنند اما مخالف دیدگاه‌ها و سیاست‌هایش حرکت می‌کنند.

جترس خاطرنشان کرد: در سال 2016، در جریان انتخابات ریاست جمهوری، ترامپ با حمله و انتقاد از 30 سال سیاست خارجی شکست خورده آمریکا به صحنه آمد. اکنون، ترامپ پیرامون خود را از کسانی پر کرده است که در حال پیاده کردن همان سیاست‌های شکست خورده هستند.

وی تصریح کرد: ترامپ به نظرم اکنون کمی حیرت زده و گیج شده و نمی داند چگونه خود را از منجلابی خارج کند که بارها خودش از آن انتقاد کرده بود. در عمل وی سومین دوره ریاست جمهوری جورج بوش پسر را اجرایی می کند.

این تحلیلگر سیاسی تاکید کرد: به نظر من ترامپ نمی داند باید از این به بعد چه کار کند. می‌توان گفت کلید دور بعدی ریاست جمهوری ترامپ در دست ایران است.

جترس ادامه داد: همه چیز به پاسخ ایران بستگی دارد. ایران تهدید کرده که پاسخی کوبنده خواهد داد. ترامپ هم با تهدیدهای بیشتری پاسخ داده است. خلاصه مطلب اینکه من فکر می کنم ایرانی ها هوشمندانه تر از وی برخورد خواهند کرد.

صبح جمعه سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی مهندس از فرماندهان مقاومت پس از عمری مجاهدت در حمله بالگردهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید.

بر اساس اعلام پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ، رئیس جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده بود.

در پی این اقدام تروریستی حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

همچنین شورای عالی امنیت ملی ایران هم روز جمعه نشستی در خصوص این حمله تروریستی برگزار و تصمیمات مقتضی را اتخاذ کرد. شورای عالی امنیت ملی در بیانیه ای که عصر امروز منتشر شد، تصریح کرد که جنایتکاران با انتقام سخت منتقمین خون سردار سلیمانی در زمان و مکان مناسب روبرو خواهند شد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*