یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخیری: حفاظت از محیط زیست از سفارشات مؤکد قرآن است

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخیری: حفاظت از محیط زیست از سفارشات مؤکد قرآن است

رییس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در دور هفتم گفت‌وگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان و کلیسای کاتولیک فیلیپین تحت عنوان «نقش دین در سلامت انسان»، با بیان تأثیر متقابل انسان و محیط زیست در متون دینی گفت: حفاظت از طبیعت و محیط زیست یکی از سفارشات مؤکد قرآن است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخیری در سخنرانی خود در دور هفتم گفت‌وگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیسای کاتولیک فیلیپین تحت عنوان «نقش دین در سلامت انسان» که امروز در حوزه ریاست این سازمان برگزار شد، به توضیح رابطه میان سه عنصر انسان، محیط زیست و بیماری‌های فراگیر پرداخت.

وی با بررسی نگاه متون دینی و فطرت انسانی گفت: فطرت انسانی، امری است، مشترک میان همه انسان‌هاست و این فطرت، از جهت عقل نظری و عقل عملی روزنه‌های علم و معرفت انسان را نسبت به جهان و آفریدگار باز کرده و او را به حقیقت مطلق رسانده تا جهان گسترده‌ای از معرفت و علوم الهی را در دسترس انسان قرار دهد.

حجت‌الاسلام تسخیری تأکید کرد: همین فطرت است که انسان را به سوی ارزش‌های کارکردی و عملی انسانی سوق داده تا رفتار او را کنترل نموده و بر تمام حرکات، سکنات و اعضای او خیمه زند. این به معنای مسؤولیت پذیری انسان است، البته با توجه به توانمندی‌هایی که خداوند در او قرار داده است که در حقیقت آبادانی زمین و رسیدن به تکامل فردی و اجتماعی را بر عهده انسان گذاشته است و این همان امانت بزرگ الهی است که بر عهده انسان گذاشته شده است.

وی در ادامه، مطرح کرد: توانمندی‌های انسان قابل مقایسه با هیچ یک از مخلوقات خدا نیست، از این رو هنگامی که خداوند متعال، انسان را آفرید بر خود آفرین گفت [آفرین باد بر خدا که بهترین آفرینندگان است. (مؤمنون -14)

تسخیری افزود: انسان تنها موجودی است که توانایی کشف ابعاد مختلف و اسرار خلقت را دارد و اوست که می‌تواند رابطه و انسجام میان پدیده‌های مختلف جهان اعم از انسان، خورشید، ماه و زمین و کهکشان‌ها و محیط پیرامون را به عهده گیرد و این نعمت مختص انسان است و شکر آن یعنی حفظ و رشد نعمت.

رییس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگها با اشاره به رابطه انسان و طبیعت گفت: متون دینی رابطه میان انسان و محیط زیست را از دیدگاه انسان مؤمن، فقط برای بدست آوردن آب و نان نمی‌داند، بلکه رابطه را حسی و تعلقی می‌بیند یعنی تاثر پذیر و تاثیر گذار است.

تسخیری یکی از آموزه‌های بسیار مهم قرآنی و دین اسلام را تأکید بر نگهداری و آبادانی و توسعه محیط زیست دانست و گفت: امروز براساس شواهد و نظر متخصصان بیولوژی و پزشکان، اکثر قریب به اتفاق بیماری‌های سخت، ناشی از عدم رعایت تعامل صحیح با محیط پیرامون خود است. محیط زیست سالم انسان سالم و پرهیزگار را پرورش می‌دهدو این امر مختص زمان و مکان و نسل خاصی نیست و قرآن کریم هرگونه کوتاهی در حفظ محیط زیست و یا تلاش برای تخریب آن را عملی ظالمانه و مستوجب عقوبت الهی می‌داند.

وی ادامه داد: دیدگاه اعتدال در تمام زمینه‌های زندگی مطلوب است و محیط زیست یکی از موارد مهم آن است. در متون دینی، اعتدال تکوینی و تشریعی هر دو مورد نظر است. پس اعتدال و توازن چه در جهان خلقت و چه در تعامل با پدیده‌ها مخلوق، اصل است و در جای دیگر برای رفع نگرانی بشر و جلوگیری از حرص و ولع او و ایمان آوردن به اینکه آفرینش براساس حکمتی است و الزامات زندگی برای همه مخلوقات فراهم شده، بشرط رعایت اعتدال و موازین است.

رییس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگها یادآور شد: امروزه ما متاسفانه شاهد آنیم، عدم احترام قدرت‌های بزرگ صنعتی به حقوق محیط زیست و حقوق مردم است و حتی نسل‌های آینده را دچار چالش کرده‌اند.

وی در ادامه سخنانش، یکی از قوانین مورد پذیرش عقلای عالم و مورد تأکید ادیان الهی را عدم زیان رساندن به خود و دیگران اعم از انسان، حیوان و گیاه دانست و گفت: بسیاری از کشورهای صنعتی بزرگ امروز با احداث کارخانه‌ها و صنایع مختلف، سعی در بهره برداری یک جانبه دارند و کمترین توجهی نسبت به آسیب‌ها و بیماری‌های ناشی از این صنایع شیمیایی و میکروب زا را دارند و جامعه بشری عاجز از رویارویی با این قدرت‌های بزرگ است، مگر آنکه بیماری صعب العلاج و دست پا گیری که خود نتیجه عدم رعایت قوانین محیط زیستی است، بروز کند و سبب توقف بسیار از این کارخانه‌های تولیدی و یا وسایل تولید کننده گازهای سمی گردد.

تسخیری همچنین به شیوع ویروس کرونا در جهان اشاره کرد و گفت: ویروس کرونا از قبیل بیماری‌هایی ناشی از عدم رعایت قوانین زیست محیطی است. بیماری‌هایی چون ایدز (HIV)، آبولا، سارس و مرس (MERS) و اخیرا کرونا که زندگی طبیعی مردم دنیا را مختل کرده است و مهمترین راه نجات و رهایی از این وبای جهان شمول رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که همه آنها برخواسته از عناصر محیط زیستی همچون پاکیزگی و رعایت فاصله و... است.

نیاز دنیای امروز همزیستی مسالمت‌آمیز جوامع بشری است

همچنین علیرضا توتونچیان - سفیر جمهوری اسلامی ایران در مانیل - با اشاره به اینکه گفت‌وگو نقش بسزایی در ایجاد صلح و همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان دارد، گفت: گفت‌وگوهای دینی منجر به دستیابی به نقاط مشترک برای همکاری می‌شود.

وی برگزاری دور هفتم گفت‌وگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان و کلیسای کاتولیک فیلیپین را نشانه ارتباط خوب و صمیمانه رهبران دینی اسلام و مسیحیت دانست و بر لزوم تعمیق صلح و دوستی در جهان عاری از خشونت تأکید کرد.

توتونچیان با اشاره به توجه رهبران مذاهب به مسئولیت خود برای مبارزه بخاطر سلامت مردم، گفت: ما در ادیان اسلام و مسیحیت، آموزه‌های بسیاری برای حفظ سلامتی جسم و روح داریم که اگر به کار گرفته شود می‌تواند مشکلات امروزی را مرتفع کند.

سفیر ایران در مانیل افزود: یکی از مشکلات جهان کنونی، شکل گیری خشونت و افراط گرایی است؛ رهبران دینی نقش اساسی در تقویت و گسترش صلح در جهان دارند و می‌توانند اندیشه انسان‌ها را به درستی هدایت کنند.

وی با تأکید بر ضرورت تداوم گفت‌وگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان و کلیسای کاتولیک فیلیپین گفت: امیدواریم یکی از نتایج این گفتگوها همکاری رهبران دینی اسلام و مسیحیت و ارائه راه حل برای اعتماد به آموزه‌های دینی که برای سعادت و خوشبختی انسان ارائه شده است، باشد.

انتهای پیام

حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخیری: حفاظت از محیط زیست از سفارشات مؤکد قرآن است 2