جمعه 14 اردیبهشت 1403

حراج روزانه سکه طلا در این بانک

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
حراج روزانه سکه طلا در این بانک

اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم. در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

16 اسفند 1363؛ انتصاب روغنی زنجابی به عنوان قائم‌مقام مهندس موسوی

طی حکمی ازسوی مهندس میرحسین موسوی نخست‌وزیر، آقای مسعود زنجانی به سمت قائم‌مقام نخست‌وزیر در وزارت برنامه و بودجه منصوب شد.

زنجانی از اسفندماه سال 1361 در سمت معاون امور امور اجتماعی سازمان برنامه و بودجه به کار اشتغال داشت.

وی که متولد سال 1332 است، تحصیلات خود را در دانشگاه شهید بهشتی و ایلی نویز غربی در رشته اقتصاد به پایان رساند و پیش از فعالیت در سازمان برنامه و بودجه با معاونت آموزشی مجتمع دانشگاهی علوم اداری و بازرگانی همکاری می‌کرده است.

16 اسفند 1373؛ هاشمی رفسنجانی: سد 15 خرداد با فرمان امام خمینی به بهره‌برداری رسیده است

با بهره‌برداری از پروژه عظیم سد 15 خرداد توسط رئیس‌جمهوری، آرزوی دیرینه مردم قم جامه عمل پوشید و بالغ‌بر یک میلیون نفر در شهرستان قم از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند شدند.

در مراسم بهره برداری از سد 15 خرداد، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیداحمد خمینی، اعضای مجلس خبرگان، رئیس قوه قضائیه، وزیران نیرو و جهاد سازندگی، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری، اعضای بیت حضرت امام امت،‌اعضای بیت حضرات آیات عظام اراکی و گلپایگانی، حجت‌الاسلام رسولی محلاتی به نمایندگی از سوی رهبر معظم انقلاب و گروهی از مسوولان کشور و لشکری و خانواده‌های معظم شهدا حضور داشتند.

آقای هاشمی رفسنجانی در این مراسم اعلام کرد: سد 15 خرداد با عزم راسخ مهندسان ایرانی و با فرمان حضرت امام خمینی و با مساعدت‌های مقام معظم رهبری به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: سد 15 خرداد قم می‌تواند منشا آبادانی و تحول اساسی در منطقه شود.

آقای هاشمی رفسنجانی یادآور شد: امروز دورنمای روشنی از رشد و پیشرفت در کشور آشکار شده است و ما قادر هستیم بسیاری از پروژه‌های زیربنایی را به مرحله اجرا درآوردیم.

در ادامه این مراسم آیت‌الله حسن صانعی، نماینده ولی فقیه در بنیاد 15 خرداد در سخنانی از رئیس‌جمهوری خواست که در مورد انتقال آب از سرشاخه‌های سد دز به سد 15 خرداد اقدام لازم انجام شود.

سد 15 خرداد در 80 کیلومتری جنوب شرقی قم در منطقه عباس‌آباد دلیجان بر روی رودخانه قم رود قرار دارد و آب آن از طریق یک خطوط لوله 74 کیلومتری وارد شبکه آبرسانی قم می‌شود.

16 اسفند 1383؛ حراج روزانه سکه طلا در بانک کارگشایی

جلسات حراج شمس‌های طلا و مسکوکات بهار آزادی تا پایان سال همه روزه در بانک کارگشایی برگزار می‌شود.

جلسات حراج مسکوکات طلا در راستای تعدیل قیمت و با توجه به افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال و پیش‌رو داشتن عید نوروز به پنج روز در هفته افزایش یافت.

مسکوکات طلا در بسته‌های صد تایی عرضه شده و محدودیتی نیز برای عرضه طلا نبوده و به هر میزان که تقاضا وجود داشته باشد این بانک توانایی پاسخگویی را دارد.

16 اسفند 1393؛ ایران در جمع 20 خودروساز بزرگ دنیا

در حالی که خودروسازی ایران سال‌های 2012 و 2013 میلادی را با بحران و سختی‌های بسیار پشت‌سر گذاشت و تولیدش به شدت افت کرد، حالا خبر می‌رسد این صنعت، طی سال گذشته (2014) با رشد قابل توجهی روبه‌رو شد و باز هم به جمع 20 خودرو ساز بزرگ دنیا بازگشته است.

بنابر آماری که سازمان بین المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری ارائه کرده، خودروسازان ایرانی در سال 2014 میلادی، یک میلیون و 90 هزار و 846 دستگاه انواع خودرو (شامل سواری و تجاری) تولید کرده‌اند و این آمار از رشد 46.7 درصدی صنعت خودرو ایران در مقایسه با سال 2013 حکایت دارد.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید