پنج‌شنبه 19 مهر 1403

حرفه‌آموزی، کلید اصلاح و توانمندسازی زندانیان قزوینی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حرفه‌آموزی، کلید اصلاح و توانمندسازی زندانیان قزوینی

قزوین - ایرنا - حرفه آموزی به زندانیان قزوینی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه‌های کشاورزی، خدمات، صنعت و صنایع دستی، بسیاری از این قشر را در مسیر اصلاح، بازپروری و توانمندسازی و دستیابی به شغلی آبرومند و داشتن یک زندگی سالم و آبرومندانه پس از تحمل دوران حبس قرار داده است.

به گزارش ایرنا، حبس و محرومیت از آزادی جزو بدترین دوران عمر هر انسان به شمار می رود که طعم حضور در زندان را چشیده است، با این حال استفاده مناسب از این دوران می تواند موجب اصلاح فرد و ارتقای توانمندی های او پس از آزادی شده و فرصت ها و گشایش های جدیدی را در زندگی فرد دربند ایجاد کند.

راه ورود به یکی از این گشایش ها در دوران حبس و تحمل کیفر، فراگیری آموزش های مهارتی در دوره های حرفه آموزی ویژه زندانیان است که به آنها کمک می کند تا اولا در طول دوران حبس اوقات فراغت داشته و وقت خود را به بطالت نگذرانند و ثانیا با یادگیری حرفه های مختلف برای خود در طول دوره زندان و پس از آن درآمدزایی داشته و بتوانند پس از آزادی شغلی مناسب و آبرومند برای خود دست و پا کنند.

به واسطه آموزش های مهارتی برای زندانیان، زمینه عدم بازگشت آنان به زندان پس از آزادی نیز فراهم می شود، چرا که این افراد می توانند با مهارت فرا آموخته برای خود شغلی دست و پا کرده و خود را از بزه دور کنند و از بند مشکلات اجتماعی و اقتصادی گذشته خود رها شوند.

در استان قزوین بخش قابل توجهی از زندانیان با حضور در دوره های حرفه آموزی موفق شده اند تا به نیروهای ماهر و متخصص در حرفه های مختلف تبدیل شده و ضمن درآمدزایی در طول حضور در زندان، فرصت های مناسبی نیز برای حضور در بازار کار پس از آزادی داشته باشند.

حرفه آموزی به 1500 زندانی در قزوین

کبری قنبرزاده مسوول حرفه آموزی و اشتغال اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حرفه آموزی ویژه مددجویان دربند به سه دسته فنی و حرفه ای، کشاورزی و خدمات و صنایع دستی تقسیم می شود.

وی با بیان اینکه دوره های حرفه آموزی برای زندانیان با توجه به شیوع کرونا با فاصله گذاری اجتماعی و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می شود، افزود: در نیمه نخست امسال برای هزار و 500 تن زندانیان استان قزوین آموزش های مرتبط با حرفه آموزی برگزار شده که بیشترین آنها با 23 دوره مربوط به دوره های کشاورزی بوده است.

این مسوول گفت: در این مدت همچنین 15 دوره آموزش مهارتی با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای در رشته های مختلف برای زندانیان قزوینی برگزار شده است.

قنبرزاده اظهار داشت: در مدت یاد شده همچنین سه دوره آموزش صنایع دستی نیز برای زندانیان قزوینی برگزار شده که 2 دوره مربوط به زندانیان مرد و یک دوره نیز ویژه کانون اصلاح و تربیت قزوین بوده است.

وی یادآور شد: اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی قزوین همکاری و مشارکت خوبی با ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین سازمان جهاد کشاورزی برای برگزاری دوره های آموزشی و مهارتی برای زندانیان دارد و اجرای این دوره ها تاثیر قابل توجهی در حرفه آموزی و اشتغالزایی زندانیان پس از آزادی داشته است.

مسوول حرفه آموزی و اشتغال اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی قزوین اظهار داشت: امسال علاوه بر زندان مرکزی، دوره های قلم زنی در کانون اصلاح و تربیت قزوین نیز برگزار شده و همچنین شاهد برگزاری دوره سراجی سنتی برای 36 تن زندانیان زن در قزوین بودیم.

قنبرزاده با بیان اینکه یادگیری مهارت به زندانیان به کاهش جمعیت کیفری منجر می شود، گفت: همه تلاش های ما در برگزاری دوره های آموزشی برای زندانیان به شکلی تمرکز یافته که منجر به درآمدزایی و اشتغالزایی برای آنها شود.

وی اظهار داشت: بخشی از محصولات و صنایع دستی تولید شده از سوی زندانیان پس از شرکت در دوره های آموزشی و یادگیری آنها، در فروشگاهی به نام حامی که در جوار اداره کل زندان ها قرار دارد به عرضه می رسد و عواید فروش آن به زندانی و خانواده او اختصاص می یابد و همچنین برخی دیگر از تولیدات آنها در نمایشگاه های دوره ای در تهران و سایر شهرها به فروش می رسد.

این مسوول با بیان اینکه زندانیان پس از یادگیری یک حرفه در زندان اگر بستر لازم برای اشتغال نداشته باشند می توانند از حرفه فراگرفته برای خود درآمدزایی کنند، افزود: آمار دقیقی از اشتغالزایی زندانیان پس از آزادی در زندان در اختیار نداریم اما در جریان هستیم که خیلی از این افراد به واسطه شرکت در دوره های آموزشی صاحب شغل شده و حتی به کارآفرین نیز تبدیل شده اند، مثلا برخی از آنها در حرفه های خیاطی و آرایشگری و سایر رشته ها ورود پیدا کرده و به جز خود برای چندین نفر هم اشتغال ایجاد کرده اند.

برگزاری دوره های تخصصی صنایع دستی در زندان های قزوین

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آموزش صنایع دستی به زندانیان در قالب تفاهم نامه بین اداره کل میراث فرهنگی و زندان ها برای زندانیان داوطلب برگزار می شود.

سید میثم حصاری با اشاره به برگزاری دوره های تخصصی صنایع دستی در زندان های قزوین، افزود: امسال آموزش های صنایع دستی به زندانیان استان را تنوع بخشیده ایم و علاوه بر رشته های قبلی رشته های چرم دوزی، گیوه دوزی، معرق کاری و سفال گری را نیز به مجموعه آموزش های خود اضافه کرده ایم.

وی با بیان اینکه صنایع دستی تولید شده در زندان ها به ویژه آثار تولید شده از چرم و چوب از کیفیت بالایی برخوردار است و بسیاری از آنها در ردیف محصولات نفیس قرار می گیرند، اظهار داشت: زندانیانی که در دوره های آموزش صنایع دستی شرکت می کنند پس از پایان دوره و با کار و تمرین معمولا به استادکار تبدیل می شوند و صنایع دستی نفیس و ارزشمندی را به تولید می رسانند که حتی از قابلیت و کیفیت لازم برای صادرات نیز برخوردار هستند.

حصاری با بیان اینکه صنایع دستی ساخته شده از فلز و میناکاری های تولید شده از سوی زندانیان قزوین از بازار فروش خوبی برخوردار هستند، اظهار داشت: با آموزش رشته های صنایع دستی به زندانیان، ضمن ترویج و اشاعه ساخت هنرهای دستی اصیل، به این قشر برای اشتغالزایی کمک می شود.

این مسوول گفت: آمادگی لازم در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین برای برگزاری دوره های مختلف آموزش صنایع دستی به زندانیان استان وجود دارد و در این خصوص از ظرفیت و توان مربیان مجرب خود استفاده می کنیم.

ارایه 92 هزار و 812 نفر ساعت آموزش مهارتی به زندانیان در استان قزوین

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در نیمه نخست امسال 92 هزار و 812 نفر ساعت انواع آموزش های مهارتی از سوی مربیان این اداره کل به زندانیان استان ارایه شده است.

محسن مددی با بیان اینکه زندانیان پس از شرکت در دوره های آموزش مهارتی به نیروهای انسانی ماهر و آماده به کار تبدیل می شوند، افزود: سالانه به طور میانگین حدود هزار تن از زندانیان در استان قزوین دوره های مهارتی و آموزش فنی و حرفه ای را در رشته ها و حرفه های مختلف فرا می‌بینند.

این مسوول، جوشکاری، نقاشی ساختمان، لوله کشی گاز، نصب وسایل بهداشتی و تاسیساتی و خیاطی را از جمله رشته های مهارتی ارایه شده به زندانیان عنوان کرد و گفت: زندانیان ضمن یادگیری حرفه های مختلف در این دوره های آموزشی، امکان شرکت در آزمون های فنی و حرفه ای و دریافت گواهینامه رسمی را نیز دارند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای قزوین یادآور شد: آموزش های فنی و حرفه ای ارایه شده در زندان ها متناسب با نیاز بازار کار هستند و زندانیان با دریافت این آموزش ها می توانند حتی در طول مدت حبس با تولید محصول و خدمت، درآمدزایی داشته باشند.

وی با بیان اینکه برگزاری دوره های مهارتی به زندانیان برای حضور در بازار کار و یافتن فرصت های شغلی کمک شایانی می کند، اظهار داشت: ارایه آموزش های مهارتی به زندانیان نقش مهمی در کاهش جمعیت زندانیان دارد چرا که این آموزش ها آنان را توانمند ساخته و کمک می کند تا پس از آزادی شغلی مناسب برای خود ایجاد کرده و به این ترتیب یک زندگی آبرومندانه و بدون بزه در پیش داشته باشند.

نقش کلیدی آموزش به زندانیان در اصلاح و توانمندسازی این قشر 

مدیرکل دادگستری قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حرفه آموزی زندانیان موجب اشتغالزایی آنها و کاهش بازگشت زندانیان پس از آزادی به زندان می شود.

حجت الاسلام نورالله قدرتی، نقش آموزش را در اصلاح و توانمندسازی زندانیان کلیدی و بسیار موثر دانست و افزود: ارایه آموزش های مهارتی به زندانیان می تواند آنها را به افراد ماهر و توانمند بدل کرده و به اشتغال آنها و عدم بازگشت شان به محیط زندان کمک کند، از این رو توجه به این مهم می تواند به تحقق سیاست کاهش جمعیت زندانیان که از رویکردهای مهم قوه قضاییه به شمار می رود، کمک کند.

وی با بیان اینکه آموزش های مهارتی به زندانیان می تواند از طریق اشتغالزایی برای این افراد و جلوگیری از حضور دوباره آنها به زندان در کاهش آسیب های اجتماعی نیز موثر واقع شود، خاطرنشان کرد: یکی از عواملی که موجب گرایش افراد به بزه و اعمال مجرمانه می شود، نداشتن مهارت مناسب و شغل است که این خلاء با حضور افراد در دوره های فنی و حرفه ای و یادگیری حرفه ها پر می شود.

قدرتی اظهار امیدواری کرد با همکاری و هماهنگی بیشتر میان اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی با دستگاه هایی همچون فنی و حرفه ای، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی بتوان دوره های آموزشی بیشتری را برای زندانیان استان قزوین تدارک دید و زمینه لازم را برای تربیت این افراد به عنوان نیروهای ماهر و متخصص و آماده ورود به بازار کار فراهم کرد.

رهاورد:

زندانیان رها شده از بند پس از یادگیری حرفه ها و کسب مهارت در دوره حضور در زندان، نیازمند حمایت و پشتیبانی ویژه دستگاه های مختلف و همچنین دریافت تسهیلات مالی ارزان قیمت هستند تا بتوانند صاحب شغل شوند.

*س_برچسب‌ها_س*
حرفه‌آموزی، کلید اصلاح و توانمندسازی زندانیان قزوینی 2
حرفه‌آموزی، کلید اصلاح و توانمندسازی زندانیان قزوینی 3
حرفه‌آموزی، کلید اصلاح و توانمندسازی زندانیان قزوینی 4
حرفه‌آموزی، کلید اصلاح و توانمندسازی زندانیان قزوینی 5