پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

حضور دیوان محاسبات در هشتمین نشست کارگروه داده‌های کلان سازمان اینتوسای در ویتنام

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
حضور دیوان محاسبات در هشتمین نشست کارگروه داده‌های کلان سازمان اینتوسای در ویتنام

هشتمین نشست کارگروه حسابرسی داده های کلان اینتوسای (INTOSAI WGBD) با حضور نمایندگان بیش از 23 دیوان محاسبات جهان از جمله ایران در شهر نین بین ویتنام آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، هشتمین نشست کارگروه حسابرسی داده های کلان اینتوسای (INTOSAI WGBD) با حضور نمایندگان بیش از 23 دیوان محاسبات جهان در شهر نین بین ویتنام آغاز به کار کرد.

هیات اعزامی دیوان محاسبات ایران به این نشست سه روزه به سرپرستی محسن برزوزاده معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی علاوه بر سخنرانی در پنل تخصصی، دیدارهای دوجانبه ای نیز با معاونین دیوان محاسبات کشورهای برزیل، ویتنام و چین داشت.

در این نشست سه روزه، نمایندگانی از دیوان محاسبات چین، جمهوری اسلامی ایران، ویتنام، آمریکا، استونی، هند، فنلاند، بلژیک، بلغارستان، کانادا، روسیه، مصر، دانمارک، برزیل، مالت، پرتغال، مالزی، اندونزی، ترکیه، تایلند، نروژ، بوتان، ساموآ و سازمان آفروسای حضور دارند.

محسن برزوزاده معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی در حاشیه اجلاس با روسای دیوان ها و هیأت های ویتنام، برزیل، ترکیه، فنلاند، مالزی و اندونزی نیز دیدار و گفت وگو کرد.

وی در بخش پنل های موضوعی در خصوص استقرار نظام یکپارچه و هوشمند مدیریت اطلاعات مالی (FMIS) و ضرورت ملی برای بهبود تصمیم گیری اقتصادی و تقویت نظارت و پاسخگویی عمومی در ایران سخنرانی و اظهار داشت: دیوان محاسبات ایران به منظور بهبود تصمیم‌گیری اقتصادی، تقویت نظارت و پاسخگویی عمومی و با هدف شفافیت در مبادلات مالی، ارتقای گزارش‌دهی و بهبود دسترسی عمومی به اطلاعات مالی و عملکردی بخش دولتی با مشارکت نمایندگان مجلس شورای اسلامی اقدام به تدوین و ابلاغ نظام یکپارچه و هوشمند مدیریت اطلاعات مالی کرده است.

برزوزاده خاطر نشان کرد: در این نظام جدید، دولت و سایر نهادهای مرتبط موظف شده‌اند تا با استفاده از ابزارهای شفافیت مالی و بودجه‌ای، تمامی اطلاعات مالی را در یک پایگاه جامع مالی ثبت و ارائه کنند. این اطلاعات شامل تراکنش‌های مالی، قراردادها، و عملیات مالی دستگاه‌های اجرایی است که به صورت برخط مورد نظارت و ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این اقدام که راستای ارتقای ضوابط قانونی و استانداردهای حسابداری بخش عمومی است با مشارکت وزارت امور اقتصادی و دارایی و دیوان محاسبات کشور صورت گرفته، موجب افزایش اعتماد عمومی در نظام مالی جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

معاون دیوان محاسبات کشور آمادگی ایران برای کمک به کشورهای در حال توسعه برای اجرای این نظام را اعلام کرد.

برزوزاده در حاشیه این نشست، با نو وَن توان (Ngo Van Tuan) حسابرس کل ویتنام (رئیس دیوان محاسبات) دیدار و در گفت وگو با وی علاقه مندی و آمادگی دیوان محاسبات برای همکاری با ویتنام را اعلام و از طرف رئیس کل دیوان محاسبات ایران از وی برای سفر به تهران به منظور بسط و گسترش همکاری ها دوجانبه و امضای یادداشت تفاهم همکاری بین دو نهاد متناظر دعوت به عمل آورد.

کارگروه حسابرسی داده‌های کلان اینتوسای با عضویت بیش از 49 دیوان محاسبات از سرتاسر جهان به عنوان یکی از کارگروه های تخصصی ذیل کمیته اشتراک دانش اینتوسای با رسالت شناسایی چالش ها و فرصتهای پیش روی دیوان ها در حوزه داده های کلان، تبادل تجربیات حرفه ای دیوان ها و ارتقاء و تعمیق همکاری های فنی دوجانبه و چندجانبه در این زمینه فعالیت می کند.

دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران از اردیبهشت ماه 1403 به عضویت دائم این کارگروه درآمده است.