پنج‌شنبه 12 مهر 1403

حمایت روسیه از حل دوجانبه مناقشه مرزی هند و چین

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حمایت روسیه از حل دوجانبه مناقشه مرزی هند و چین

دهلی نو - ایرنا روسیه ضمن ابراز نگرانی از تنش مرزی هند و چین در "لاداخ" واقع در منطقه هیمالیا از موضع هند برای حل دوجانبه این تنش با چین و با استفاده از مکانیسم‌های مورد توافق دو کشور حمایت کرد.

به گزارش امروز (چهارشنبه) رسانه‌های هند، "رومن بابوشکین" سخنگوی سفارت روسیه در دهلی نو گفت: ما نگران تنش مرزی میان هند و چین در خط واقعی کنترل هستیم، اما دو کشور دارای مکانیسم‌های دوجانبه مانند خطوط ارتباطی، نمایندگان ویژه و اجلاس‌های غیر رسمی هستند و ما اطمینان داریم که دهلی و پکن می‌توانند به صورت دوجانبه این مناقشه را حل کنند. این اولین بیانیه روسیه در مورد تنش مرزی هند و چین است. هفته گذشته آمریکا پیشنهاد میانجیگری میان هند و چین را مطرح کرد. همچنین هفته گذشته مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا با تماس با راجنات سینگ همتای هندی خود در مورد تنش با چین با وی گفت وگو کرد. هند پیشنهاد میانجیگری آمریکا را رد کرده و بر حل دوجانبه این مساله با چین تاکید کرده است؛ از سوی دیگر چین نیز خواهان حل دوجانبه مناقشه مرزی با هند شده است.

وزیر دفاع هند: تعداد زیادی از نیروهای چینی در خط واقعی کنترل مستقر شده اند راجنات سینگ وزیر دفاع هند روز چهارشنبه اعلام کرد: چین در مناطقی از لاداخ که ادعای حاکمیت آن‌ها را دارد، نیروهای زیادی مستقر کرده، اما هند نیز تمام اقدامات لازم را برای کنترل وضعیت انجام داده است. وزیر دفاع هند، افزود: نیروهای چین در مناطق مرزی مستقر هستند؛ آن‌ها منطقه را بخشی از خاک خود می‌دانند و ما نیز آن را متعلق به خاک هند می‌دانیم؛ در این موضوع اختلاف وجود دارد و هند اقدامات لازم را انجام داده است. چین باید با جدیت در مورد این موضوع فکر کند تا ما بتوانیم این مساله را حل کنیم. سینگ تاکید کرد: هند غرور کشوری را خدشه دار نمی‌کند، در عین حال ما به کشوری اجازه نخواهیم داد تا به غرور ما بی‌احترامی کند. این اولین بار است که یک مقام ارشد دولتی هند حضور گسترده نیروهای چینی در امتداد مرزهای مورد اختلاف را تایید کرده است. این درحالی است که روز یکشنبه راجنات سینگ وزیر کشور هند در اخطاری شدید به چین اعلام کرد که هند کنونی با سال 1962 متفاوت است و چین نباید این کشور را دستکم بگیرد. هند و چین در سال 1962 یک جنگ کوتاه مرزی داشتند که به شکست هند در مقابل چین منجر شد. مناقشه مرزی میان هند و چین یکی از جدی‌ترین مناقشه‌های مرزی میان دو کشور از سال 2017 تاکنون است. هند و چین در سال 2017 در منطقه دو کلم واقع در شرق هیمالیا شاهد تنش مرزی بودند که پس از 73 روز و با دخالت رهبران دو کشور حل شد. ناظران نظامی معتقدند یکی از دلایل افزایش تنش‌های مرزی میان هند و چین، ساخت یک باند فرودگاه و همچنین جاده در نزدیکی مرزها با چین است. هند سعی کرده است تجهیزات و زیرساخت‌های خود در امتداد مرزهای مشترک با چین را گسترش دهد. مقامات آگاه هندی اعلام کردند که با وجود مذاکرات میان مقامات نظامی دو کشور، هنوز ارتش‌های دو کشور حاضر به عقب نشینی از مواضع خود نیستند. دهلی نو معتقد است که نیروهای چینی به خاک هند تجاوز کرده‌اند و برای پایان تنش باید به درون خاک چین عقب نشینی کنند. از سوی دیگر چین می‌خواهد هند ساخت و سازها را در تمام مناطق مورد اختلاف متوقف کند.

هند و چین در مرزهای مشترک به طول بیش از 3 هزار کیلومتر دارای اختلاف هستند و با وجود برگزاری مذاکرات مختلف مرزی، دو کشور هنوز نتوانسته‌اند این اختلافات را رفع کنند.

*س_برچسب‌ها_س*