جمعه 7 اردیبهشت 1403

حمایت 77 هزار میلیارد تومانی دولت از مردم و کسب‌وکارها در دوران کرونا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حمایت 77 هزار میلیارد تومانی دولت از مردم و کسب‌وکارها در دوران کرونا

تهران - ایرنا - سال گذشته طرح‌های حمایتی بسیاری برای مدیریت آثار و پیامدهای اقتصادی کشور اجرا شد و دولت در مجموع 77 هزار میلیارد تومان به خانواده‌ها، کسب‌وکارها، بیکاران و همچنین بخش درمان کشور به صورت مستقیم کمک کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونابه عنوان بازوی تصمیم سازی ستاد ملی کرونا از ابتدای شیوع این بیماری در کشور تاکنون بخش‌های مختلف اقتصادی کشور را رصد کرده و متناسب با نیاز هر یک از این بخش‌ها و توانایی دولت، بسته‌های حمایتی مختلفی را طراحی و تدوین کرده است.

ارائه تسهیلات مختلف از جمله وام یک میلیون تومانی به خانوارها در دو مرحله، پرداخت مقرری به شاغلان بیکار شده در دوران کرونا، حمایت ویژه از بخش‌های درمان، گردشگری، فرهنگ و هنر و ورزش و جوانان، وام ودیعه مسکن، وام اشتغال محور ارزان قیمت به کسب‌وکارهای آسیب دیده از کرونا، امهال یا تمدید مهلت پرداخت عوارض، مالیات و بدهی‌های مالیاتی، بسته‌های معیشتی 200 تا 400 هزار تومانی برای خانواده‌ها، بخشودگی اجاره‌بهای املاک دولتی که در اختیار اصناف مختلف آسیب دیده بوده است و... از جمله طرح‌هایی است که در بازه زمانی یاد شده اجرا شده و مجموعا بیش از 77 هزار میلیارد تومان خرج روی دست دولت گذاشته است.

در این راستا، برای حمایت از خانواده‌ها در مجموع 49 هزار و 500 میلیارد تومان پرداخت شد که 22 هزار میلیارد تومان در قالب وام یک میلیون تومانی بود که در مرحله اول به 23 میلیون خانوار و در مرحله دوم نیز هفت هزار و 100 میلیارد تومان واریز شد.

یک هزار و 400 میلیارد تومان دیگر به عنوان بسته معیشتی 200 تا 600 هزار تومانی برای یک میلیون خانوار آسیب پذیر و 14 هزار میلیارد تومان به شکل ماهیانه یکصد هزار تومانی به 30 میلیون خانوار تا پایان سال 99 پرداخت شد.

کمک دیگر دولت از خانواده‌ها به شکل وام ودیعه مسکن بود که برای این مورد نیز 4 هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار تا پایان سال 99 پرداخت شد که در کلان شهرها تسهیلات 50 میلیون تومانی، شهرهای بزرگ وام 30 میلیون تومان تومانی، شهرهای کوچک نیز تسهیلات 15 میلیون تومانی به 120 هزار نفر مستاجر با نرخ 12 درصد واریز شد.

دولت در زمینه حمایت از کسب و کارها 6 هزار و 600 میلیارد تومان با سود 12 درصد به رسته‌های 14 گانه آسیب دیده از کرونا و 2 هزار و 300 میلیارد تومان به شرکت‌های بزرگ حمل و نقل هوایی پرداخت کرد.

دولت دوازدهم برای حمایت از شاغلان بیکار 2 هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری و در حمایت از بخش درمان 17 هزار میلیارد تومان هزینه کرد.

*س_برچسب‌ها_س*