شنبه 14 مهر 1403

حمایت‌گری و مشوق بودن، راهی برای ترک سیگار دانشجویان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حمایت‌گری و مشوق بودن، راهی برای ترک سیگار دانشجویان

تهران - ایرنا - دانشگاه تهران همزمان با روز جهانی بدون دخانیات به مردم توصیه کرد که با حمایت‌گری، مشوق بودن و صبوری می‌توان به افرای سیگاری به خصوص دانشجویان برای ترک دخانیات کمک کرد.

سازمان بهداشت جهانی، امروز - دوشنبه 11 خردادماه - مصادف با 31 ماه May را به‌عنوان روز جهانی بدون دخانیات نام‌گذاری کرده است. با توجه به تأثیرات مخرب تنباکو و مواد دخانی بر سلامت جامعه و همچنین استعمال دخانیات به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر در انتقال و تشدید ویروس، مرکز مشاوره دانشگاه تهران با همکاری دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دو کتابچه آموزشی منتشر کرد.

هدف از انتشار این 2 کتابچه با عنوان حمایت اثر بخش آگاه‌سازی مردم به‌ویژه جوانان و دانشجویان است تا درباره نحوه کاهش و ترک مواد دخانی و همچنین چگونگی حمایت و کمک به ترک دخانیات، دانشجویان اطلاعات لازم را کسب کنند.

در بخشی از این کتابچه هاآمده است: سیگار کشیدن فقط یک عادت تفریحی نیست بلکه به تدریج وابستگی ایجاد می‌کند. از پنجمین ضربان قلب نیکوتین موجود در یک پک سیگار به مغز می‌رسد و تاثیر خود را می‌گذارد. تاثیر استنشاق نیکوتین سریع تر از سایر موارد آن است. بسیاری از مصرف کننده‌ها بر این باور هستند که بدون سیگار نمی‌توانند استرس خود را کنترل کنند اما حمایت شما می‌تواند کمک‌کننده باشد. هر چه بیشتر درباره ترک سیگاربدانید بهتر می‌توانید کمک کنید.

حمایت‌گر باشید

حمایت‌گری به معنای بودن در کنار فرد وهمراهی با او بدون داشتن برنامه وطرح از پیش تعیین شده است. ترک کردن هرکس می‌تواند متفاوت باشد پس تصور نکنید که می‌دانید آنها باید چه کاری را انجام دهند. از آنها بپرسیدکه به چه چیزی نیاز دارند ودر دسترس باشید. گوش کنید وکمک کنید وسوسه مصرف سیگار را مدیریت کنند.

مشوق باشید

کمک کنید تا روی جنبه‌های مثبت ترک تمرکز کنند برای مثال پولی که در ازای مصرف نکردن سیگار می‌توانند پس انداز کنند ویا سلامتی خودرا افزایش دهند. مثبت باشید واعتمادبه نفس آنها را افزایش دهید تا انگیزه آنها برای ادامه دادن افزایش یابد.

صبور باشید

حمایت از کسی که در دوره قطع مصرف به سرمی‌برد دشوار است، محرومیت از نیکوتین سخت است و برای فردی که سیگار را کنار می‌گذارد، هفته کج خلق، هیجان پذیر و زودرنج است، ممکن است لغزش کند، صبور باشید و ناامید نشوید نگذارید اعتماد به نفسش را از دست دهد.

موفقیت‌ها را جشن بگیرد

جشن گرفتن موفقیتها در کنار سایر مشوقها در فرایند ترک سیگار به افراد انگیزه میدهد. ترک سیگار یک چالش بزرگ است. تلاش کنید لحظات خوشی را کنار دوست خود سپری کنید. هدیه دادن شاخه گلی به وی، شرکت در فعالیتهای ورزشی، مذهبی یا رفتن به سینما. سینما رفتن از جمله برنامه‌هایی است که می‌توانید در جشن‌های خود ارائه دهید.

کمک کنید تا ترک سیگار آسان تر شود

از چند روز تا یک هفته ترک جسمی نیکوتین می‌تواند طول بکشد و ناخوشایند است. بدن دراین دوران در حال سازگار شدن با نبود نیکوتین است بنابراین وسوسه‌ها در این مدت قوی هستند بسیاری از افراد درهفته اول قانون ترک را می‌شکنند. به آنها کمک کنید تااز عالائم این دوران آگاهی پیدا کنند وترک راحتتری داشته باشند.

کمک کنید تا بر وسوسه‌ها غلبه کنند

مصرف سیگار تنها وابستگی جسمی درپی ندارد بلکه احساسات و عواطف فرد را نیز درگیر می‌کند. فعالیت‌های روزمره ممکن است فرد را برای مصرف سیگار وسوسه کنند. علائم جسمی موقتی است ولی علائم وسوسه تا ماه‌ها طول می‌کشد. بسیار مهم است تا برنامه‌ها برای مقابله با وسوسه تنظیم شود.

پرت کردن حواس، شناسایی موقعیت‌های پرخطر، مقابله با استرس و آگاه شدن از افسردگی از جمله روش‌های توصیه شده برای مقابله با وسوسه است.

اما در بخشی از کتاب همین حالا شروع کن درباره این که چطور شد که سیگار کشیدن را شروع کردید، تجربیات دختران و پسران دانشجو و تاثیرات نیکوتین بر بدن را بررسی کرده است.

در بخش تجربیات دانشجویان دختر آمده است: یه پک سیگار و بعدش داستان شروع شد. احساس رضایت می‌کردم چون چیزی بود که باهاش اوقات بیکاریم رو پر می‌کردم.

تجربیات دانشجویان پسر: سیگار باعث می‌شد پیش دوستام اعتبار کسب کنم و آنها بخواهند که با من دوست باشن. وقتی سیگار می‌کشم احساس سرخوشی و پختگی می‌کنم. وقتی که سیگار می‌کشم در ارتباطات اجتماعی مضطرب نمی‌شم و این باعث میشه که باحال به نظر برسم.

در ادامه این 2 کتابچه درباره ضرر مصرف سیگار برای خود و دیگران و راه‌های ترک آن توضیح داده شده است.

*س_برچسب‌ها_س*