شنبه 7 مهر 1403

حوادث طبیعی 150 میلیارد ریال به مزارع گندم و جو یزد خسارت زد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حوادث طبیعی 150 میلیارد ریال به مزارع گندم و جو یزد خسارت زد

یزد - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی یزدگفت: بر اثر حوادث طبیعی اواخر سال 98 و اوایل امسال حدود 150 میلیارد ریال به هزار و 600 هکتار مزارع گندم و جو استان زیان زد.

سیدجمال سجادی پور عصر سه شنبه در حاشیه بازدید از روند برداشت محصول گندم در ابرکوه به ایرنا افزود: از این میزان سطح زیرکشت هزار و 300 هکتار آن مزارع گندم است که زیان وارده به کشاورزان 120 میلیارد ریال برآورد شد و بقیه زیان حوادث طبیعی به زمین های زیرکشت جو است.

وی تاکید کرد: سطح زیرکشت گندم از 11 هزار و 200 هکتار در سال زارعی گذشته، امسال به 9 هزار و 100 هکتار رسیده است.

سجادی پور، دلیل کاهش سطح زیرکشت را تداوم 2 دهه خشکسالی، افت سطح آب های زیرزمینی و تغییر الگوی کشت به محصول های کم آبخواه و افزایش سطح زیرکشت باغ های پسته، زیتون و گیاهان گلخانه ای ذکر کرد.

وی با اشاره به آغاز فصل برداشت گندم در استان اظهارکرد: کار برداشت گندم با استفاده از تعداد دستگاه کمباین و دروگر انجام می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به آبیاری و کودهی به موقع، استفاده کشاورزان با دانش فنی روز و مبارزه با پدید سن گندم امسال تولید گندم استان با احتساب برداشت 3.8 تا 4.5 تن در هر هکتار به 36 هزار تن می رسد.

سجادی پور با بیان اینکه این میزان تولید بیشتر مربوط به شهرستان های خاتم، ابرکوه و بهاباد است افزود: گندم تولیدی استان به علت مبارزه کشاورزان با آفت سن گندم از کیفیتی خوبی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه مراکز خرید شرکت های تعاونی روستایی استان کار خرید را انجام می دهند افزود: پیش بینی می شود 6 هزار و 800 تن گندم از کشاورزران خاتم، پنج هزار تن از تولیدکنندگان ابرکوه، 350 تن از بهاباد و از کشاورزان شهرستان های یزد و مهریز هم هرکدام 50 تن خریداری شود.

در استان یزد کشاورزان و دامداران با رعایت الگوی کشت نوین و بهره وری از آب مجازی در بخش کشاورزی و دامداری سالانه افزون بر یک میلیون و 630 هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.

این میزان تولید به همت70 هزار خانوار روستایی، کشاورز و دامدار در این حوزه تولید می‌شود که شامل 790 هزارتن محصول زراعی و باغی، 510 هزار تن محصول گلخانه‌ای و 380 هزارتن محصول دامی است.

یزد با 73 هزار هکتار وسعت و یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران قرار دارد و از مناطق کم باران کشور است، 87 درصد جمعیت آن در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند.

*س_برچسب‌ها_س*