چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403

«خاطرات سیاسی قوام‌السلطنه» به چاپ ششم رسید

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
«خاطرات سیاسی قوام‌السلطنه» به چاپ ششم رسید

کتاب «خاطرات سیاسی قوام‌السلطنه» اثر غلامحسین میرزاصالح توسط انتشارات معین به چاپ ششم رسید.

کتاب «خاطرات سیاسی قوام‌السلطنه» اثر غلامحسین میرزاصالح توسط انتشارات معین به چاپ ششم رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «خاطرات سیاسی قوام‌السلطنه» اثر غلامحسین میرزاصالح به‌تازگی توسط انتشارات معین به چاپ ششم رسیده است.

چاپ اول این‌کتاب سال 92 به بازار آمد و سال 98 نیز با نسخه‌های چاپ چهارم به بازار نشر عرضه شد.

خاطرات سیاسی قوام‌السلطنه، پر از مسائلی تاریخی و سیاسی مربوط به دیپلماسی زیاده‌خواهانه انگلستان، آمریکا و شوروی در قبال ایران است. در گرماگرم و هرج‌ومرج جهانی، ایران نیز یکی از طمعه‌های این کشورها محسوب می‌شد. جالب است که نویسنده خاطرات کتاب پیش‌رو در آغاز یادداشت‌های خود پس از شرح مسافرتی که به مسکو و ملاقات با ژنرالیسم استالین، این جملات را آورده است: «من با یک صفای باطن نسبت به روس‌ها به مسکو رفتم، در حالی که با یک مغز پر تزویر درباره آن‌ها به تهران برگشتم.»

احمد قوام مشهور به قوام‌السلطنه، یکی از سیاستمداران مهم ایرانی مربوط به پایان دوران قاجار و سلسله پهلوی است. او متولد سال 1252 و درگذشته به سال 1334 است. لقب قوام‌السطنه، در زمان قاجاریان به قوام اعطا شد و یکی از مردان مهم عصر پهلوی بود که در مجموع 5 بار به‌عنوان نخست‌وزیر ایران منصوب شد.

کتاب خاطرات سیاسی این شخصیت درباره مطلبی با عنوان «نظری به یادداشت‌های قوام‌السلطنه» را دارد که نقدی بر این‌خاطرات است و حدود 57 سال پیش بدون ذکر نام نویسنده، با همین‌عنوان در 18 شماره پراکنده از هفته‌نامه «خواندنی‌ها» به چاپ رسیده است.

عناوین فصول اصلی کتاب خاطرات قوام‌السلطنه، به‌این‌ترتیب است: کافتارادزه در تهران، شوروی و تجزیه آذربایجان، تشکیل حکومت‌های خودمختار آذربایجان، نخست‌وزیری صدرالاشراف، مذاکرات وزرای خارجه دولت‌های آمریکا، طرح تجزیه ایران، شکایت ایران علیه شوروی، ملاقات با سفیر شوروی، مظفرفیروز معاون سیاسی، اسرار مذاکرات مسکو، پایان دوره چهاردهم مجلس شورای ملی، مواد موافقتنامه قوام - سادچیکف، ورود پیشه‌وری به تهران، نخست‌وزیر شدن پیشه‌وری، شرکت رهبران حزب توده در کابینه، حوادث فارس، انتخابات دوره پانزدهم مجلس، اعلام جرم بر ضد قوام.

نمایه‌ها و تصاویر هم دو فصل پایانی کتاب «خاطرات سیاسی قوام‌السلطنه» هستند.

چاپ ششم این‌کتاب با 350 صفحه و قیمت 107 هزار تومان عرضه شده است.