دوشنبه 24 اردیبهشت 1403

خانه آیت‌الله طالقانی با برآورد اعتبار 900 میلیون تومانی مرمت می‌شود / تعیین پیمانکار از طریق مناقصه و بازسازی با نظارت میراث فرهنگی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
خانه آیت‌الله طالقانی با برآورد اعتبار 900 میلیون تومانی مرمت می‌شود / تعیین پیمانکار از طریق مناقصه و بازسازی با نظارت میراث فرهنگی

شهباز محمودی گفت: برای مرمت خانه آیت‌الله طالقانی درخواست اعتبار کرده‌ایم و پس از ابلاغ موافقت در شهریور 1401، بازسازی آن را مجددا انجام خواهیم داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شهباز محمودی سرپرست معاونت میراث فرهنگی البرز درباره آخرین وضعیت خانه آیت‌الله طالقانی، طی گفت‌وگو با خبرنگار تیتریک، گفت: این بنا از بناهای فاخری است که در استان البرز وجود دارد.

محمودی افزود: با توجه به اهمیت خانه آیت الله طالقانی از طرف اداره کل میراث فرهنگی البرز به عنوان یک بنای خاص به ثبت ملی رسیده است، طی سال های گذشته اعتباراتی به این مجموعه اختصاص داده شد. وی در ادامه با اشاره به اینکه مرمت بنای مذکور انجام شد، اظهار داشت: سال 1399 اعتبار دیگری برای خانه آیت الله طالقانی در نظر گرفته شد اما متاسفانه فرزندان ایشان مانع هزینه کرد آن توسط میراث فرهنگی شدند. محمودی تصریح کرد: فرزندان آیت‌الله طالقانی اعلام کردند که باید اعتبار از طریق آنها هزینه شوند در حالی که مرمت بناهای تاریخی و ثبت شده باید با نظارت اداره کل میراث فرهنگی البرز و طبق ضوابط آن انجام شود. وی گفت: با توجه به اینکه اعتبار بازسازی بناهای تاریخی از خزانه دولت تامین می شود باید برای هزینه کرد آن قرارداد منعقد شده و پیمانکار از طریق مناقصه و سامانه دولت انتخاب شود، یعنی اجازه دادن پول به شخص را نداریم. محمودی افزود: برای مرمت خانه آیت‌الله طالقانی درخواست اعتبار کرده ایم و پس از ابلاغ موافقت در شهریور 1401، بازسازی آن را مجددا انجام خواهیم داد، البته بنا از نظر ایستایی پایدار است و مشکل خاصی ندارد. وی با اشاره به اینکه برنامه میراث فرهنگی این است که خانه آیت الله طالقانی در راستای تبدیل به یک موزه بهره برداری شود، اظهار داشت: طی ماه های اخیر یکی از فرزندان ایشان قصد مرمت خانه را داشت اما ممانعت شد. محمودی تصریح کرد: با توجه به جایگاه ویژه آیت الله طالقانی به دنبال تعامل با فرزندان ایشان هستیم و سعی داریم در کنار یکدیگر نسبت به مرمت بنا اقدام کنیم، برای این بازسازی 900 میلیون تومان اعتبار درخواست داده ایم. سرپرست معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز با اشاره به اینکه امیدواریم موافقت نامه 100 درصدی مرمت بنای مذکور صادر شود، گفت: در استان البرز قریب به 500 اثر ثبت ملی شده‌اند.

انتهای پیام /