سه‌شنبه 17 مهر 1403

خبرهای مشکوک؛ چابهار به اتباع افغان و طالبان واگذار می شود؟

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
خبرهای مشکوک؛ چابهار به اتباع افغان و طالبان واگذار می شود؟

روزنامه جمهوری اسلامی از فشارهای مشکوک برای فروش چابهار به اتباع افغانستانی خبر داده است. روزنامه جمهوری اسلامی از فشارهای مشکوک برای فروش چابهار به اتباع افغانستانی خبر داده است. این روزنامه نوشت: چابهار که یکی از مهم‌ترین بنادر ایران است، این روزها در معرض خطر واگذاری به اتباع افغانی قرار دارد. منابع آگاه از چابهار خبر می‌دهند افراد غیرمسئول با وارد ساختن فشار به مسئولین این شهرستان...

روزنامه جمهوری اسلامی از فشارهای مشکوک برای فروش چابهار به اتباع افغانستانی خبر داده است.

این روزنامه نوشت: چابهار که یکی از مهم‌ترین بنادر ایران است، این روزها در معرض خطر واگذاری به اتباع افغانی قرار دارد. منابع آگاه از چابهار خبر می‌دهند افراد غیرمسئول با وارد ساختن فشار به مسئولین این شهرستان از آنها می‌خواهند زمین‌های چابهار را به اتباع افغانی واگذار کنند. با اینکه مسئولین شهرستان چابهار حاضر به تمکین در برابر این فشارها نشده‌اند، افرادی که هیچ مسئولیتی در مورد واگذاری زمین و اموری از قبیل صنعت و تجارت ندارند وارد صحنه شده و به مسئولین شهری فشار وارد می‌کنند تا زیر بار این واگذاری بروند. کاملاً روشن است که این فشارها سیاسی است و افرادی که پشت پرده این ماجرا قرار دارند به منافع خودشان فکر می‌کنند.

چابهار، یک منطقه استراتژیک است که به دلیل وجود حساسیت‌های زیاد نسبت به آن و اهمیتی که در زمینه‌های اقتصادی، صنعتی، امنیتی، اجتماعی و سیاحتی دارد، باید صد درصد در اختیار و کنترل مسئولین ایرانی باشد و هرگونه تحرکی از ناحیه غیرایرانیان زیر نظر دقیق قرار داشته باشد و به صورت کامل رصد و کنترل شود. متاسفانه در ماه‌های اخیر، تحرکاتی از ناحیه حکومت خودخوانده طالبان برای نفوذ در چابهار به بهانه اقدامات تجاری صورت گرفته که افرادی از بخش سیاست خارجی کشور بدون اینکه این موضوع ربطی به آنها داشته باشد، در آن دخالت داشتند و راه را برای بیگانگان هموار کردند.

دولت چهاردهم و شخص رئیس جمهور پزشکیان باید هرچه زودتر برای انتخاب نماینده خود در امور افغانستان وارد عمل شود و جلوی تحرکات مشکوک کنونی را که بخشی از آنها به تلاش برای واگذاری زمین‌های چابهار به افغان‌ها مربوط می‌شود بگیرد. معلوم نیست نماینده دولت سیزدهم در امور افغانستان که در حال حاضر وجهه قانونی ندارد چرا در امور مربوط به مسائل مهم اتباع افغانی دخالت می‌کند!

تسهیل نمودن امور برای حکومت خودخوانده طالبان جهت نفوذ در کشورمان ازجمله چابهار، ترتیب دادن سفرهای سیاسی و تجاری هیات‌هائی از کشورمان به افغانستان از اقداماتی است که بدون مجوز دولت چهاردهم در حال انجام هستند. رئیس جمهور پزشکیان باید هرچه زودتر با این قبیل دخالت‌ها برخورد کند و با گماشتن افراد مورد اعتماد برای انجام امور مربوط به افغانستان و ایجاد تغییر و تحول در سفارت ایران در کابل، راه را بر سوء‌استفاده‌ها ببندد.

--> هم اکنون دیگران می خوانند

بیشتر بخوانید