یک‌شنبه 15 مهر 1403

خبرگزاری آلمان انتشار کتاب بولتون را شکستی سخت برای ترامپ دانست

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
خبرگزاری آلمان انتشار کتاب بولتون را شکستی سخت برای ترامپ دانست

تهران - ایرنا - همزمان با تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج نظامیان این کشور از آلمان، خبرگزاری رسمی این کشور مجوز گرفتن کتاب انتقادی «جان بولتون» برای انتشار را شکست سختی برای ترامپ دانست.

خبرگزاری د. پ. آ. آلمان امروز (یکشنبه) گزارش داد: کتاب خاطرات «جان بولتون» مشاور امنیت ملی پیشین رئیس جمهوری آمریکا در حالی مجوز انتشار گرفته که ترامپ آن را 'مجموعه ای از دروغ و داستان های ساختگی' خوانده است.

پیش از شیوع کرونا کتاب جان بولتون با عنوان «اتاقی که در آن اتفاق افتاد، خاطراتی از کاخ سفید» بحث‌های فراوانی را در ایالات متحده و شبکه‌های اجتماعی به‌راه انداخته بود که با گسترش کرونا و اعتراضات اخیر این کشور به فراموشی سپرده شد.

اما اکنون این کتاب دوباره به لطف تلاش‌های «دونالد ترامپ» برای جلوگیری از انتشار آن، به یکی از خبرهای داغ روز تبدیل شده است.

آخرین اقدام رئیس جمهوری آمریکا در این زمینه، ارسال شکوائیه‌ای به دادگاه بود. ترامپ امیدوار بود که قوه قضائیه با خواست او موافقت کند.

با این حال روز شنبه 31 خرداد «رویس لامبرت» قاضی دادگاه به نفع «جان بولتون» نویسنده کتاب و مشاور امنیتی پیشین ترامپ رای داد.

لامبرت معتقد است که تلاش برای جلوگیری از انتشار کتاب بیهوده است زیرا تاکنون حدود 200 هزار نسخه از آن منتشر شده و شماری از آنها حتی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.

قاضی در حکم خود به دو نکته دیگر هم اشاره کرده است: نخست این که دولت نتوانسته است ثابت کند، انتشار کتاب «خسارت‌های جبران‌ناپذیری» به‌بار خواهد آورد. دوم این که بولتون با بی‌اعتنایی به تقاضای دستگاه‌های امنیتی برای بازبینی کتاب، امنیت ملی را به‌بازی گرفته است.

لامبورت همچنین به شدت از بولتون انتقاد کرده که با این کار امنیت ملی ایالات متحده را به خطر انداخته است. براین اساس وقتی بولتون در کاخ سفید آغاز به کار کرد، تعهدی را امضا کرد که بدون تأیید اطلاعات را منتشر نکند. از این رو در صورت تخلف، تمام سود حاصل از انتشار کتاب می تواند به نصیب دولت آمریکا شود.

با این وجود، ترامپ روز شنبه از پیروزی قانونی صحبت و به انتقاد لامبروت از بولتون اشاره کرد. ترامپ در توئیتر خود نوشت: دادگاه نمی تواند کار بیشتری برای متوقف کردن کتاب انجام دهد و مشاور امنیتی پیشین وی با انتشار اطلاعات محرمانه قانون شکنی کرده است. به گفته ترامپ، بولتون باید بهای بسیار سنگینی را برای این کارش پرداخت کند.

این در حالی است که خبرگزاری آلمان از این اتفاق به عنوان شکستی برای تیم ترامپ، در بحبوحه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یاد می کند. بولتون در کتاب خود می نویسد که رسیدگی به استیضاح علیه ترامپ نه تنها به دلیل ادعاهای مربوط به اوکراین، بلکه باید به دلیل موارد دیگر توجیه می شد. ترامپ بارها تحقیقات جنایی را به نفع 'دیکتاتورها' متوقف کرده است، به عنوان مثال در رابطه با چین و ترکیه. به نوشته او ترامپ از قدرت خود برای منافع شخصی سوء استفاده کرده بود.

بولتون پیشتر نیز در مصاحبه ای با "ای بی سی"(ABC) گفته بود که ترامپ واجد شرایط احراز پست ریاست جمهوری نیست. این سیاستمدار 71 ساله، یک سال و نیم با ترامپ همکار بود تا این که وی سپتامبر گذشته (شهریور98) مشاور امنیت ملی خود را برکنار کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه گذشته برای اولین بار در مورد برنامه‌هایی برای خارج ساختن حداقل 9 هزار و 500 سرباز آمریکایی از آلمان حرف زد و گفت برلین مسئول این امر است زیرا به اجرای طرح موسوم به «نورد استریم 2» پایبند است و سهم خود را در ناتو پرداخت نمی‌کند.

ترامپ همچنین می‌گوید که استقرار نظامیان آمریکایی در آلمان باعث هزینه‌های هنگفت برای ایالات متحده می‌شود. وی به شکل غیرمستقیم به خسارات اقتصادی اشاره کرد که به عقیده وی دلیل خوبی برای خارج کردن نظامیان است. به گفته وی نظامیان دستمزد خوبی می‌گیرند و مقدار زیادی از پول خود را در آلمان خرج می‌کنند. ترامپ ادامه داد: تا زمانی که برلین مبلغی پرداخت نکند، ما می‌خواهیم تعدادی از سربازان خود را پس بگیریم.

*س_برچسب‌ها_س*