دوشنبه 16 مهر 1403

خدمات بیمه درمان ناباروری، به کدام زوج و در چه شرایطی ارائه می‌شود؟/

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
خدمات بیمه درمان ناباروری، به کدام زوج و در چه شرایطی ارائه می‌شود؟/

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرزانه فراهانی_ گاهی صدای گریه و خنده یک فرزند همه ناامیدی و یأس دو انسان را در زندگی به انگیزه‌ای دوباره و نوری امید بخش تبدیل می‌کند. حسرت داشتن فرزند و ناباروری، یکی از نقاط تاریک زندگی زوج‌هایی است که علاوه بر تحمل این حسرت تلخ و اندوهناک، از پس هزینه‌های گزاف درمان این بیماری هم برنمی‌آیند و چشم امید به باز شدن روزنه ای هر چند کوچک...

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرزانه فراهانی_ گاهی صدای گریه و خنده یک فرزند همه ناامیدی و یأس دو انسان را در زندگی به انگیزه‌ای دوباره و نوری امید بخش تبدیل می‌کند.

حسرت داشتن فرزند و ناباروری، یکی از نقاط تاریک زندگی زوج‌هایی است که علاوه بر تحمل این حسرت تلخ و اندوهناک، از پس هزینه‌های گزاف درمان این بیماری هم برنمی‌آیند و چشم امید به باز شدن روزنه ای هر چند کوچک برای رهایی از این مشکل بسته‌اند.

آمار زوجین نابارور در کشور نشانگر این است که مشکل ناباروری در 40 درصد موارد مربوط به زنان، 40 درصد مربوط به مردان و 20 درصد هم مربوط به هر نفر زن و مرد است و اینگونه نیست که فقط مشکل مربوط به زنان باشد.

سال گذشته ستاد اجرایی فرمان امام خمینی «ره» با ارائه بسته‌های حمایتی از زوجین نابارور روند درمانی آن‌ها را هموار کرد و چشم حدود 1000 نوزاد دختر و پسر در خانواده زوجین تحت درمان به دنیا باز شد و آرزوی چندین و چند ساله این زوج‌ها برای بچه دار شدن برآورده شد.

*س_ضرورت فراهم کردن شرایط ازدواج آسان برای جوانان!_س*

بالا رفتن سن ازدواج جوانان به دلایلی چون بیکاری و نداشتن شغل مناسب، معضل مسکن و مواردی از این دست موجب افت شدید رشد جمعیت در کشور شده است و دیر ازدواج کردن افراد نیز در افزایش نرخ ناباروری در جامعه کنونی تأثیر غیر قابل انکاری دارد.

پس از ازدواج افراد نیز در بسیاری از موارد نداشتن امنیت شغلی و عدم وجود حمایت‌های لازم از زنان شاغل تا سالها آن‌ها را از مادر شدن و فرزند آوری منع کرده و رفع این مسئله هم نیازمند حمایت بیشتر مسئولان از زنان شاغل و تصویب و اجرای قوانین حمایتی در این زمینه است.

*س_ضرورت حمایت عملی و تشویق زوجین به فرزندآوری!_س*

دیگر زمان ادامه اجرای سیاست "فرزند کمتر زندگی بهتر" گذشته است و تشویق زوجین به فرزندآوری و حمایت از آن‌ها و کمک به جلوگیری از نزدیک شدن به خاکستری شدن نرخ سنی باید در عمل وارد روند اجرایی شود و گام اول در این راه کمک به تسهیل روند درمانی زوجین نابارور است.

جدای از مخالفت برخی زوجین که به دلیل شرایط نامساعد مالی و فراهم نبودن شرایط اجتماعی مناسب از فرزندآوری خودداری می‌کنند، عده‌ای از زوجین هم هستند که به دلیل مشکلات جسمانی، نمی‌توانند فرزندی به دنیا بیاورند و به عبارت دقیق زوج نابارور محسوب می‌شوند و هزینه‌های بالای درمان این افراد را از ورود به حوزه درمان منصرف می‌سازد.

بالا بودن هزینه‌های مرتبط با درمان ناباروری و عدم وجود حمایت‌های بیمه‌ای لازم زوجین نابارور را از شروع و ادامه روند درمانی مایوس و ناامید می‌کرد و خوشبختانه با تحت پوشش قرار گرفتن این قبیل خدمات درمانی، میتوان به پیگیری مسیر درمان ناباروری از طرف زوجین مربوطه از این پس امید بیشتری داشت.

عباس بصیری رئیس انجمن اورولوژی ایران طی مصاحبه با رسانه‌ها در ماه‌های اخیر اعلام کرده است که بر اساس آخرین بررسی‌ها در ایران 12.5 درصد از خانواده‌ها در ابتدای ازدواجشان گرفتار مشکل ناباروری هستند و 16 درصد از زوجین نیز پس از فرزند اول دچار ناباروری‌اند.

به گفته رئیس انجمن اورولوژی ایران به طور متوسط می‌توان گفت که 15 درصد از خانواده‌های ایرانی گرفتار مسئله ناباروری هستند و با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند که آمار عددی آن بیش از 3 میلیون زوج نابارور در کشور را در برمی‌گیرد.

*س_خدمات بیمه‌ای درمان ناباروری به کدام زوج‌ها ارائه می‌شود؟_س*

سجاد رضوی رئیس و دبیر شورای عالی بیمه طی روزهای گذشته خبر خوش تحت پوشش بیمه رفتن خدمات درمانی ناباروی را به رسانه‌ها اعلام کرده است.

به گفته رضوی، خدمات بیمه‌ای درمان ناباروری سقف مبلغی ندارد و البته سه دوره درمان ناباروری در یکسال و به طور کلی حداکثر 6 دوره درمان ناباروری برای زوجین تحت پوشش بیمه قرار دارد و شرط سن هم برای خانم‌ها 42 سال در نظر گرفته شده است و پس از آن خدمات حمایتی خواهیم داشت.

رئیس و دبیر شورای عالی بیمه همچنین گفت: وزارت بهداشت بر اساس استاندارد‌ها نحوه تجویز دارو و درمان ناباروری را تعیین می‌کند، پوشش بیمه‌ای ناباروری برای فرزند چندم و ناباروری ثانویه هم در نظر گرفته شده است چرا که 7 تا 8 درصد جمعیت ناباروری کشور در موارد ثانویه اتفاق می‌افتد.

مقرر شده است ابلاغیه‌ای که از دوم شهریور ماه پوشش بیمه‌ای خدمات نازایی و ناباروری از طرف معاون رئیس جمهور صادر شده است توسط سازمان‌های دولتی از تاریخ فوق به بعد در بخش‌های دولتی و عمومی غیر دولتی خرید خدمت انجام دهند و این حمایت از زوجین نابارور نیازمند حمایت در قالب خدمات بیمه‌ای صورت بگیرد.

*س_باز هم پیشگیری بهتر از درمان است!_س*

رفع موانع ازدواج و رابطه آن با کاهش نرخ ناباروری از آنجایی مهمتر به نظر می‌رسد که در نظر داشته باشیم بر اساس آمار رسمی اعلام شده از طرف مسئولان، حدود 20 درصد از بانوان، در سنین بالای 35 سالگی اقدام به فرزندآوری می‌کنند که در صورت داشتن ازدواجی به موقع و دریافت حمایت‌های لازم، این سن کاهش یافته و کار آن‌ها به ناباروری و شروع روند درمانی نخواهد رسید.

اجرای سیاست‌های تعیین شده در شرایط فوق مسیر درمانی فرزند دار شدن زوج‌های نابارور تا حد زیادی تسهیل می‌شود و می‌توان به کاهش آمار 3 میلیون زوج نابارور که در کنار جمعیت 84 میلیونی ایران سرشماری شده‌اند، امیدوار شد.

به گفته پزشکان متخصص در درمان ناباروری، اگر موارد ناباروری و زمینه‌های ایجاد آن زود تشخیص داده شود، نیمی از این مشکلات با روش‌های معمول قابل درمان بوده و مشکل ناباروری زوجین حل می‌شود.