شنبه 29 اردیبهشت 1403

خضرایی: رئیس دولت سیزدهم، چاره‌ای جز انقلاب در فهم از اصول اساسی کشور و بازتولید آن‌ها ندارد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
خضرایی: رئیس دولت سیزدهم، چاره‌ای جز انقلاب در فهم از اصول اساسی کشور و بازتولید آن‌ها ندارد

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به همت چند بسیج دانشجویی کشور، همایش 13 دقیقه پیرامون دولت سیزدهم پیرامون برنامه و گفتمان اصلی دولت آینده با حضور چندین تن از کارشناسان و فعالین سیاسی و اجتماعی برگزار شد. محمد جواد خضرایی، مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر در این نشست گفت: باید در ابتدا راجع به این مسئله صحبت شود که امروزه ما با چه بحرانی مواجه هستیم. انتخابات‌ها...

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به همت چند بسیج دانشجویی کشور، همایش 13 دقیقه پیرامون دولت سیزدهم پیرامون برنامه و گفتمان اصلی دولت آینده با حضور چندین تن از کارشناسان و فعالین سیاسی و اجتماعی برگزار شد.

محمد جواد خضرایی، مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر در این نشست گفت: باید در ابتدا راجع به این مسئله صحبت شود که امروزه ما با چه بحرانی مواجه هستیم. انتخابات‌ها بعد از انقلاب همیشه با فراز و نشیبی همراه بوده است و برخی توانسته‌اند، مشارکت مردم در انتخابات را جلب کنند و برخی این توفیق را نداشته‌اند. جلوه درخشان انتخابات در ایران مربوط به سال 88 است که با حضور واقعی و گرم و پرنشاط مردم حاصل شد. بعد از آن ما به تدریج به سمت یک ناانتخابات حرکت کردیم که انتخابات پیش رو نمونه ای از آن است.

او در ادامه گفت: ناانتخابات یعنی علی‌رقم اینکه کاندیداهایی ثبت‌نام می‌کنند و شهروندانی رأی می‌دهند، اما این انتخاب بین سرنوشت‌های مختلف نیست. اصولا از سال 88 به اینطرف این حس وجود داشت که بین کاندیداها تفاوت واقعی وجود ندارد و مردم هر کدام را انتخاب کنند، تنها وضع فعلی خود را تمدید کرده‌اند. حضور بسیار سرد مردم در انتخابات مجلس اخیر و پیش‌بینی‌های کاهش مشارکت در انتخابات پیش رو، بر بی‌اهمیت‌شدن انتخابات بین مردم دلالت دارد. هرچند به بهانه‌هایی مثل کرونا و عملکرد بد دولت فعلی، بر آن سرپوش گذاشته می‌شود.

خضرایی بیان کرد: انتخابات یکی از بحران‌هایی است که امروز با آن مواجه هستیم و در سایر زمینه‌ها نیز وضعیت به همین منوال است و در هر عرصه‌ای وضعیت بدی وجود دارد. به طور مثال در مسئله‌ای مثل جوانگرایی، قص داریم دستوری سن‌ها را پایین بیاوریم اما فکرها پیرتر و مسن‌تر می‌باشد. جوانگرایی به معنای این است که نگاه‌ها جوان شود نه صرفا سن‌ها پایین بیاید. در مسئله مردم‌گرایی نیز قضیه برعکس شده است. خیال کرده‌اند که مردم‌گرایی یعنی کاری کنیم که مردم خوششان بیاید و کار دارای ارزشی انجام نشده است. چنین فهمی از جوانگرایی صحنه سیاسی کشور را از رجال سیاسی خالی کرده است. مجلس به جای عصاره فضائل ملت، عصاره رذائل ملت شده است.

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر اظهار کرد: در مسئله عدالت و اقتصاد و تولید و استقلال نیز وضعیت خوبی وجود ندارد و همگی این‌ها اساس جمهوری اسلامی است. ایمان به اینکه جمهوری اسلامی می‌تواند پیروز شود، وجود ندارد و ظرفیت‌های مردمی از دست رفته است. صرف حضور رجال سیاسی در انتخابات و مشارکت واقعی مردم، دفاع از اصل جمهوری اسلامی بود اما آرایش انتخاباتی پیش رو نشان از آن دارد که کسی نمانده است که از جمهوری اسلامی دفاع کند.

وی در پایان با اشاره به مسئله اساسی دولت آینده مطرح کرد: آن کسی که رئیس جمهور می‌شود اگر نفهمد که در یک ناانتخابات رأی آورده است، نخواهد تواسنت تغییری در وضع موجود ایجاد کند. همانطور که آقای روحانی بدین شکل رأی آورد و نتوانست تغییری ایجاد کند. رئیس دولت سیزدهم چاره‌ای جز انقلاب ندارد و این انقلاب در فهم از اصولی است که تنها شکل آن باقی مانده است و معنای ان عوض شده است و باید آن‌ها را برگرداند.