یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

«خنیاگرِ» شهرام ناظری؛ حماسی، اندرزگونه و عاشقانه

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
«خنیاگرِ» شهرام ناظری؛ حماسی، اندرزگونه و عاشقانه

علی نصیریان، حمیدرضا نوربخش و علیرضا قزوه هر یک به شکلی از آلبوم خنیاگر و هنر شهرام ناظری تعریف کردند.

«خنیاگر» آلبوم جدید شهرام ناظری است که توسط انتشارات سروش رونمایی شد. شهرام ناظری از «خنیاگر» و توجه شرکت سروش به انتشار این آلبوم گفت: قطعات این آلبوم بر مبنای موسیقی مقامی شمال خراسان است و هفت سال پیش اجرا شده و همین طور رها مانده بود. همه 51 آلبوم من در انزوای منزلم ساخته شده است و با آمدن دکتر افشار به موسسه سروش متوجه شدم که ایشان به فرهنگ ایرانی علاقه مند هستند و خواستند این کار را در شرایطی که کسی سی دی نمی خرد انجام گیرد و از افشار مدیر عامل سروش بابت این پیگیری برای انتشار آلبوم خوشحالم.

به گفته شوالیه آواز ایران، با توجه به اینکه شاگرد اول کنکور موسیقی سنتی بودم اما با اینکه نگاهم سنتی بوده بیشتر طرز بیان من حماسی است. تنوع کلی در کارم وجود دارد که باید در جاهای مختلف بررسی شود هر یک از قطعاتم در گونه مخصوص به خود مشهور است؛ مثلا آلبوم «یادگار دوست» بهترین اثرم در ارکستر سمفونیک است، «گل صد برگ» در سه تار نوازی بهترین است، «صدای سخن عشق» در موسیقی تنبور بهترین است.

بیست سال در تئاتر شهر پاریس هر سال کنسرت دادم و شنونده ما بیشتر فرانسوی شده بود و جایزه ای که به من دادند به دلیل ایجاد پل ارتباطی میان شرقی ها و غربی ها بود. آنان علاوه بر شناسایی فرهنگ خودشان فرهنگ ما را هم به خوبی می شناسند و به همین دلیل از خواننده شرقی حمایت می کنند.

نقش استاد ناظری در شناساندن مولوی بسیار مهم است

حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی هم درباره استاد ناظری و آثارش گفت: استاد ناظری از شخصیت‌های برجسته آواز ایران زمین هستند. او زحمات زیادی در زمینه موسیقی ردیف - دستگاهی و آواز سنتی ایران و در زمینه مقام‌های کردی که زادگاهشان است زحمات زیادی کشیدند و انصافا آثار ارزشمندی را خلق کردند.

به گفته مدیر عامل خانه موسیقی، تلاش استاد ناظری در شناساندن اشعار مولانا قابل تقدیر است و سبک و سیاق ویژه او در خوانندگی یکی از امتیازات او است.

شهرام ناظری در هنر درجه یک است

علی نصیریان که با خبرنگار ما گفتگو کرده در وصف استاد شهرام ناظری واژه درجه یک را به کار برد. او می گوید شهرام ناظری بزرگ‌ترین خدمات را به فرهنگ و ادبیات ایران کرد و یکی از دو پایه اصلی موسیقی ردیف دستگاهی ایران است که مردم با آوازهایش زندگی کرده اند.

هدف از تهیه و تولید آلبوم «خنیاگر» پیشرفت تار است

مسعود خضری آهنگساز آلبوم «خنیاگر» و نوازنده دو تار هم گفت: ملودی‌های آلبوم خنیاگر، برای شمال خراسان است و تصنیف‌ها یا حماسی یا پندر و اندرز یا عاشقانه بوده است.

به گفته خضری، هدف از تهیه و تولید این آلبوم پیشرفت و مطرح شدن بیشتر دو تار است و حدوداً ده سال طول کشیده تا به اینجا رسیده است. «خنیاگر» هفت تصنیف و دو پیش درآمد دارد. استاد ناظری خراسانی نیست، اما برای خواندن تصنیف‌ها بسیار زحمت کشیده است.

دو آلبوم دیگر استاد ناظری سال آینده منتشر می شود

افشار، مدیر شرکت سروش درباره آلبوم «خنیاگر» گفت: شرکت سروش بیش از سیصد آلبوم در سنوات گذشته ضبط و انتشار کرده که در سه سال گذشته به دلیل تغییرات مدیریتی ازین امر امتناع کردند. نزدیک به 3 سال پیش این آلبوم ضبط شده و با هماهنگی با مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما قرار شد موسیقی‌های فاخر از هنرمندان کشور انتشار داده شود. با توجه به اینکه این آلبوم هم ضبط شده بود تصمیم گرفته شد قبل از عید نوروز منتشر شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گفته افشار، شرکت سروش شش آلبوم با استاد ناظری ضبط کرده و در برنامه آتی سال 1401 قرار است دو آلبوم دیگر ضبط کنیم. ان شالله با هدفگذاری درست و شناختن افرادی که در این حوزه تخصص و استعداد دارند مطابق با موسیقی ایرانی انجام خواهد شد.

شهرام ناظری از سرمایه‌های بزرگ موسیقی ایران است 

قزوه، مدیر مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما از رویکرد جدید این سازمان در رابطه با موسیقی گفت: تلاشمان این است که با همه سرمایه‌های ملی ایران کار کنیم و آرشیو بسیار غنی در سازمان حدود هفتاد هزار قطعه موسیقی از بزرگان موسیقی ایران وجود دارد و نیتمان این است که این‌ها را در آینده نزدیک منتشر کنیم.

قزوه از انتشار آلبوم موسیقی «خنیاگر» ابراز خرسندی کرد و گفت: هدفمان در دسترس قرار دادن این قطعات موسیقی برای مردم است و شهرام ناظری از سرمایه‌های بزرگ موسیقی ما است که سال‌ها مردم با صدای این هنرمند بزرگ زندگی کردند و حیف است که این قطعات در آرشیو ما بماند و نیتمان این است که در‌ها را باز کنیم. به موسیقی محلی و شناسایی استعداد‌های جوان اهمیت زیادی خواهیم داد.

به گفته مدیر مرکز دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما امروز استاد ناظری است و فردا این جوانان هستند که می‌توانند جای این بزرگان را پر کنند. نیت ما تکریم بزرگان موسیقی و شناسایی استعداد‌های جوانان است.

گفت‌و‌گو و گزارش از فاطمه شریفی

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر
«خنیاگرِ» شهرام ناظری؛ حماسی، اندرزگونه و عاشقانه 2