شنبه 5 آبان 1403

«خواب می‌بیند»؛ تجسم موسیقیایی هویتی مستقل و متضاد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
«خواب می‌بیند»؛ تجسم موسیقیایی هویتی مستقل و متضاد

تهران - ایرنا - آهنگساز آلبوم «خواب می‌بیند» در باره آخرین ساخته خود گفت: این آلبوم در حقیقت یک شخصیت با هویت مستقل مفهومی و موسیقیایی است که باطن و درونی متضاد دارد.

آلبوم خواب می‌بیند برگزیده آثار موسیقی فیلم احسان بیرقدار شامل موسیقی فیلم‌هایی نظیرترانه آتش و تخته نرد و فیلم کوتاه معصومه مدتی است توسط مرکز نشر و پخش جوان در فضای مجازی منتشر شده است که با استقبال مخاطبین همراه بوده است.

انتشار این مجموعه در فضای مجازی در روزهایی که مخاطبین موسیقی بواسطه در خانه ماندن و شیوع بیماری کرونا از شرکت در برنامه های فرهنگی و اجراهای زنده موسیقی محروم هستند و نیز قابل توجه مخاطبان از این اثر بهانه ای شد تا خبرنگار فرهنگی ایرنا با آهنگساز آن به گفت و گو بنشیند که در ادامه خواهید خواند.

احسان غلامی بیرقدار که کار ساخت موسیقی فیلم را در ابتدا با دستیاری کارن همایونفر آغاز کرد، متولد سال 60 خورشیدی و دانش آموخته دانشگاه سوره است. او سابقه همکاری با مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما را در پرونده کاری خود داراست و دوران کسب تجربه نزد فریدون ناصری را از بهترین دوران حضور خود در صدا و سیما می‌داند. او جدا از آهنگسازی سینما از پایه‌گذاران گروه موسیقی ساکن روان به همراه بصیر فقیه نصیری است. این هنرمند با لوریس چکناواریان در ساخت قطعه کرونا همکاری نزدیک کرده است.

ایرنا: این مجموعه در شرایطی که امکان رونمایی رسمی به واسطه شیوع بیماری کرونا وجود ندارد و از طرفی آثار موسیقی فیلم چندان مورد توجه مخاطبان قرار ندارند در فضای مجازی منتشر شد. با توجه به مخاطره بالای اقدام به انتشار آلبوم در این شرایط با چه انگیزه ای اقدام به این کار کردید؟

بیرقدار: در ابتدا باید بگویم چندان با نظر شما در باره بی‌توجهی مخاطبان به موسیقی فیلم موافق نیستم. معتقدم موسیقی فیلم همیشه مخاطبان خاص خود را داشته است. انگیزه اصلی من در انتشار مجموعه خواب می‌بیند استقبال مخاطبان این مجموعه ها و ابراز تمایل آنها به در اختیار داشتن موسیقی این آثار بود که به ما ثابت کرد چنین مجموعه ای قابلیت انتشار با هویت موسیقی مستقل تر بعنوان آثار موسیقی مستقل را دارد. اتفاقا انتشار این قطعه در دوران شیوع بحران کرونا و خانه نشینی مردم را از طریق فضای مجازی به فال نیک می‌گیرم و خوشحالم این اثر در این روزهای سخت برای مخاطبان در فضای مجازی منتشر شد تا شاید سبب شود قدری حال دل مردم در این روزها بهتر شود.

ایرنا: منظور از هویت مستقل تر برای مجموعه ای از موسیقی فیلم‌های مختلف چیست؟

بیرقدار: منظور از هویت مستقل موسیقایی این است شما زمانی که بخواهید آلبومی تحت عنوان موسیقی فیلم یا OST که مخففORIGINAL SOUND TRACK به معنای قطعات اصلی موسیقی فیلم را منتشر کنید باید تمام استانداردهای جهانی انتشار موسیقی فیلم را رعایت کنید. یعنی تمام موسیقی های یک فیلم برای هر سکانس و هر تایم کد از لحظه آول تا آخر را در یک مجموعه منتشرکنید. ولی آنچه مخاطبان در این آلبوم می‌شنوند او. اس. تیمجموعه نیست بلکه موسیقی مربوط به این آثار با هویتی مستقل به صورت دستچین از موسیقی این فیلم ها خواهد بود.

ایرنا: وجه تسمیه این آلبوم چیست؟

بیرقدار: علت نام گذاری این مجموعه هم با همان نظر هویت مستقل برای این مجموعه انتخاب شده. در اصل این یک فعل نیست بلکه یک اسم خاص سرخپوستی است. مثل با گرگها می‌رقصد و یا ایستاده می‌میرد به عبارت بهتر خواب می‌بیند یک کاراکتر است.

ایرنا: آیا این کاراکترهمان تصویر پر در جلد آلبوم نیست؟

بیرقدار: بله. در هویت بصری و طراحی گرافیک این مجموعه از پر به عنوان نمادی از لطافت و سبکی استفاده شده که تداعی همان خواب دیدن را میکند و بر هویت شاعرانه خواب می‌بیند تاکید دارد.

ایرنا: در این مجموعه چند قطعه موسیقی مربوط به چند فیلم داریم که به دو بخش تقسیم شده اند. علت تفکیک چند اثر موسیقی مستقل در دو زیر مجموعه چیست؟

بیرقدار: این مجموعه مانند کل کائنات در خود دو حال و هوای کاملا مجزا و در عین حال مکمل هم دارد. چیزی شبیه همان ین و یانگ با همان مفهوم متضاد؛ همان دو بخش مثبت و منفی و شاد و غمگین وجود ما که در عین تضاد کامل کننده هم هستند. این دو بخش هر یک اسمی مجزا دارد. بخشی با اسم غمگین می‌خواند و بخش دیگر با اسمباد در موهایشمنتشر شده است. غمگین می‌خواند بخش آرام و غم آلود زندگی و باد در موهایشبخش شاد و پویای وجود کاراکتر خواب می‌بیند را تشکیل داده است.

ایرنا:‌گفتید خواب می‌بیند اسم خاص برای یک کاراکتری است که در نهاد خود دو بخش متضاد دارد. آیا این کاراکتر ترجمان موسیقیایی شما از خودتان است؟

بیرقدار: این یک هم‌ذات پنداری شخصی نیست. خواب می‌بیند به نوعی ترجمان موسیقیایی آدم های امروز ما در مواجهه با وهم جاری و ساری در بطن زندگی و مفهوم مستتر در جهان هستی است. اما از طرفی بی میل نیستم تعریف شما را قبول کنم. به هر شکل یک اثر هنری حاصل دریافت های درونی هنرمند از دنیای پیرامونش است و فرق هنرمند با دیگر مردم در همین دریافت های به شدت شخصی و منحصر بفرد اوست.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
«خواب می‌بیند»؛ تجسم موسیقیایی هویتی مستقل و متضاد 2
«خواب می‌بیند»؛ تجسم موسیقیایی هویتی مستقل و متضاد 3