پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

خواندنی‌های تاریخ | «مشهدی» از کی لقب رسمی شد؟!

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
خواندنی‌های تاریخ | «مشهدی» از کی لقب رسمی شد؟!

گروه تاریخ خبرگزاری فارس امین رحیمی: لقب «مشهدی» از حدود 400 سال پیش و بنا به فرمان شاه عباس صفوی رواج یافت. وی اجازه داد که زائران حرم رضوی مانند کربلایی‌ها و حاجی‌ها به «مشهدی» ملقب شوند و این پیشوند را در اسمشان به‌کار برند و در مکاتبات و اسناد از این لقب استفاده کنند. البته فقط همین نبود و شاه عباس برپایی مراسم آیینی برای بدرقه و استقبال از زائران حرم رضوی را تشویق و ترویج کرد و معلوم است خودش برای بهسازی راه‌ها و ساخت کاروانسراها و همچنین بازسازی و تزیین حرم رضوی اقدام کرد.

باز هم فقط همین نبود و ماجرای شاه عباس و حرم رضوی این بود: «اگرچه اغلب شاهان صفوی به زیارت آرامگاه امام رضا (ع) می‌رفتند اما بیشتر سفرهای زیارتی به مشهد در زمان شاه‌عباس اول صورت گرفت و معروف‌ترین سفر او به‌دنبال نذری که داشت رفتن با پای پیاده به مشهد بود. مسافت بین اصفهان تا مشهد در مدت 28 روز طی شد و شاه‌عباس روز چهاردهم جمادی‌الثانی سال 1010 قمری به مشهد رسید و ماه‌های رجب، شعبان و رمضان را در آنجا عبادت کرد. وی روزها به آستانه رضوی می‌رفت و مانند خادمی به خدمت مشغول می‌شد».

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید حرم رضوی شاه عباس مشهد زیارت امام رضا (ع) مشهدی لقب خواندنی های تاریخ این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
خواندنی‌های تاریخ | «مشهدی» از کی لقب رسمی شد؟! 2