جمعه 10 فروردین 1403

دادخواست بیماران پروانه‌ای علیه شرکت سوئدی مولنیکه رد شد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع

دولت سوئد در اقدامی عجیب دادخواست وکیل بیماران پروانه‌ای ایرانی برای الزام شرکت سوئدی «مولنیکه» جهت ارسال پانسمان‌های مخصوص برای بیماران ایرانی را رد کرد.

دولت سوئد در اقدامی عجیب دادخواست وکیل بیماران پروانه‌ای ایرانی برای الزام شرکت سوئدی «مولنیکه» جهت ارسال پانسمان‌های مخصوص برای بیماران ایرانی را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تحریم‌های یکجانبه آمریکا، تاکنون خسارت جبران ناپذیری را درحوزه سلامت و بهداشت بر افراد مختلف از جمله بیماران پروانه‌ای وارد کرده به طوری که شرکت سوئدی «مونلیکه» با استناد به همین تحریم‌ها اقدام به قطع ارسال محصولات دارویی از جمله پانسمان‌های ضروری بیماران پروانه‌ای به شرکت‌های وارد کننده ایرانی نموده است‌.

در پی این اقدام شرکت سوئدی، تعداد قابل توجهی از این بیماران به خصوص کودکانِ بیمار، جان خود را از دست داده و برخی دیگر نیز دچار آسیب‌های جدی جسمانی مانند قطع عضو شدند و عده‌ای نیز با درد و رنج ناشی از نبود پانسمان لازم زندگی را می‌گذرانند.

بر همین اساس ایران در دو سطح داخلی و خارجی نسبت به احقاق حقوق بیماران پروانه‌ای و مجازات مسببان این رفتار خصمانه اقدام کرده است.

در عرصه داخلی دستگاه قضائی کشورمان دادگاه رسیدگی علنی به پرونده دعوای حقوقی بیماران پروانه‌ای را علیه 30 تن از اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله دولت آمریکا برگزار نمود.

295 نفر از خانواده کودکان پروانه‌ای در این دادگاه به استناد معاهدات داخلی و کنونسیون‌ها و قراردادهای بین‌المللی خواستار جبران خسارت‌های مادی و معنوی و اعمال مجازات‌های تنبیهی شدند.

اما در عرصه بین المللی «مرکز حقوق کیفری بین‌المللی ایران» در اردیبهشت ماه سال گذشته با هدف حمایت از قربانیان تحریم‌، از شرکت «مولنیکه» سوئد نزد «مرکز تماس ملی» به عنوان مرجع نظارتی بین‌المللی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، طرح دعوا کرد. مرکز حقوق کیفری بین‌المللی ایران در شکایت خود به نحو متقن و مفصلی ضمن اشاره به تعهدات شرکت‌های تجاری در رعایت «مراقبت‌های بایسته» برای کاهش آثار منفی حقوق بشری به واسطه اقدامات و تصمیمات خود، خواهان جبران خسارت بیماران پروانه‌ای شد.

در شهریور گذشته و در ادامه رسیدگی به شکایت این مرکز، دیداری مجازی با مسئولان مرکز تماس ملی و مدیریت این نهاد برگزار گردید که طی آن ضمن تبیین بیشتر شکایت، به ادعاها و پاسخ‌های دریافت شده از سوی شرکت «مونلیکه» نیز به طور مفصلی پاسخ داده شد.

گفتنی است، «مونلیکه» در پاسخ خود به شکایت مرکز حقوق کیفری بین‌المللی ایران در جریان دادرسی به صراحت اعلام کرد: تا زمانی که تحریم‌های آمریکا برقرار است تصمیمی برای بازگشت به بازار ایران ندارد و حتی مایل و قادر به استفاده از مکانیسم معافیت اقلام بشردوستانه آمریکا نیز نیست چرا که تحریم‌های بانکی مانع از انجام تراکنش مالی برای استفاده از این معافیت است.

با وجود شکایت متقن مرکز حقوق کیفری بین‌المللی ایران و پاسخ مستحکم به ادعاهای شرکت سوئدی در آذر ماه گذشته، مرکز تماس ملی با کمال تعجب در حکمی اعلام کرد که تصمیم به عدم ادامه رسیدگی ماهوی به شکایت دارد و تنها از شرکت سوئدی درخواست کرد تا در موارد مشابه شفایت بیشتری به خرج دهد.

اما در اقدامی جدید نهاد ملی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی دولت پادشاهی سوئد نیز دادخواست وکیل بیماران پروانه‌ای ایران برای الزام شرکت سوئدی مولنیکه جهت دادن پانسمان‌های مخصوص به بیماران ایرانی را رد کرد.

رد درخواست وکیل بیماران پروانه‌ای توسط دولت سوئد در حالی صورت می‌گیرد که آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره ارزیابی تحریم‌های آمریکا علیه مردم ایران در مصاحبه اختصاصی با هفته نامه فرانسوی لوپوئن اذعان کرد؛ تحریم‌های یکجانبه آمریکا منجر به مرگ 15 بیمار پروانه‌ای به دلیل عدم دسترسی به پانسمان‌های مخصوص شده است.