شنبه 1 اردیبهشت 1403

دانشگاه در خدمت حکمرانی مطلوب

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
دانشگاه در خدمت حکمرانی مطلوب

ارزیابی از شرکت کنندگان دوره های حکمرانی دانشگاه تهران آغاز شد.

به گزارش الف پنجمین دوره ارزیابی متقاضیان دوره های حکمرانی، پنجشنبه 27 مردادماه در دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران برگزار شد. منتخبان این فرآیند به عنوان نخستین شرکت کنندگان دوره های حکمرانی، از شهریور ماه 1401 در شش حوزه تخصصی حکمرانی محیط زیست، حکمرانی انرژی، حکمرانی علم، فناوری و نوآوری، حکمرانی صنعتی، حکمرانی اقتصادی و حکمرانی کشاورزی و منابع طبیعی تحت آموزش قرار می گیرند.

پذیرفته‌شدگان این دوره‌ها طی 250 ساعت ضمن آشنایی با اصول حکمرانی، مبانی خط مشی‌گذاری حوزه تخصصی مورد نظر در ایران را مورد بررسی قرار داده، به مطالعه چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی حکمرانان در آن پرداخته و در پایان یک پروژه فردی یا گروهی در راستای سیاست‌گذاری و خط مشی‌گذاری حوزه تخصصی را تدوین و به مدیران مربوطه ارائه می‌کنند.

دوره های حکمرانی دانشگاه تهران با همکای مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و اندیشکده سیاست‌پژوهی منابع انسانی اسماء در شش حوزه تخصصی برگزار و در پایان دوره علاوه بر اعطای گواهی‌نامه معتبر از فارغ التحصیلان در نشست‌های تخصصی مرکز بررسی‌های استراتژیک به عنوان کارشناس دعوت به عمل می آید.

گفتنی است مدرسه های حکمرانی که به عنوان یکی از بهترین بسترهای تربیت سیاستگذار در حوزه های تخصصی مختلف شناخته می شود، در سال های اخیر مورد توجه مراکز علمی و سیاستگذاری کشور قرار گرفته و می تواند با فراهم آوردن زمینه‌های رشد فردی و حرفه‌ای، منجر به ارتقای توانمندی های حکمرانان فعلی و آینده کشور گردد.

به عقیده کارشناسان، ضعف در حکمرانی یکی از دلایل تعمیق چالش‌ها و بحران‌ها در دوران کنونی است. و از همین رو توجه به مسئله حکمرانی و نوسازی آن به یکی از کارویژه‌های اصلی گروه‌های نخبگانی و موسسات پژوهشی کشور تبدیل شده است.

به نظر می رسد حرکت به سمت توسعه دوره های حکمرانی و برگزاری چنین دور‌ه‌هایی می‌تواند باعث گذار به حکمرانی خوب و تقویت سازوکار و قابلیت نهادهای متولی آن گردد.