جمعه 13 مهر 1403

دایک مرزی برای ورود آب به تالاب هامون بازگشایی شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دایک مرزی برای ورود آب به تالاب هامون بازگشایی شد

زاهدان - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به بارندگی‌ها در حوضه آبریز رودخانه هیرمند و تالاب بین‌المللی هامون و روان شدن دشتمال در قسمت‌های مختلف، به منظور ورود آب به بستر این تالاب دایک مرزی بازگشایی شد.

وحید پورمردان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود آبگیری هامون پوزک در کشور افغانستان، براساس بررسی های فنی و رصد نقشه های هوایی، ورود آب در منطقه هامون پوزک ایران و بازارچه مرزی گمشاد به دلایل مختلف مانند وجود دایک مرزی با مشکل مواجه بود.

وی گفت: با عنایت به ضرورت ورود آب به تالاب هامون و از آنجایی که این اداره کل در همه جای بستر این تالاب در حال انجام پروژه عمرانی از قبیل لایروبی است، ضمن هماهنگی با مرزبانی منطقه که دیدگاه مثبت و همراهی خوبی در این زمینه دارد بلافاصله اقدام به حذف دایک مرزی کرد تا ورود آب به این قسمت از تالاب نیز افزایش یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ضمن قدردانی از استاندار سیستان و بلوچستان برای صدور دستور تسریع در این زمینه و تقدیر از همراهی و همدلی مجموعه مرزبانی استان و شهرستان‌های حوزه سیستان، افزود: با حذف دایک مورد نظر که مانع آب در محدوده بازارچه مرزی و هامون پوزک شده بود آب وارد بستر تالاب هامون شده و حدود 500 هکتار از سطح بستر خشک این تالاب آبگیری شده است.

وی بیان کرد: روند بازگشایی ورودی های سیلاب و انهار و هدایت جریان های آبی به نقاط بحرانی منطقه نیز همچنان ادامه دارد.

دریاچه و تالاب بین‌المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه های خزر و ارومیه، هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران است.

تالاب هامون واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک، هامون سابوری و هامون هیرمند تشکیل شده‌است که در زمان فراوانی آب به هم می‌پیوندند و دریاچه مشترک هامون بین افغانستان و ایران را تشکیل می‌دهند. رودخانه هیرمند شریان اصلی ورود به هامون و رودخانه‌های خاش‌رود، فراه، هاروت‌رود، شوررود، حسین‌آباد و نهبندان به هامون می‌ریزند.

وسعت دریاچه هامون در زمان پرآبی 5660 کیلومتر مربع و وابسته به رودخانه هیرمند است و این وابستگی باعث شده تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن، مشکلاتی را برای کل سیستم به وجود آورد.

تالاب هامون در چهارمین کنگره جهانی ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره که در روزهای پایانی سال 1394 در لیما پایتخت پرو برگزار شد، از سوی یونسکو به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شد و بدین ترتیب تعداد ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران به 12 مورد افزایش یافت.

*س_برچسب‌ها_س*