جمعه 13 مهر 1403

درجائی که دیگران ترمز می‌کنند، گاز بدهید

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
درجائی که دیگران ترمز می‌کنند، گاز بدهید

در راستای نظریه اقتضایی (contingency theory) یک رهبر لازم است در طول زمان و بسته به شرایط گوناگون سازمان و محیط کسب و کار خودش تصمیمات گوناگونی بگیرد.

ابر صنعت شما پتانسیل بالایی دارد ولی شرایط محیطی موجود سخت و دشوار است، تبدیل فرصت‌های بالقوه به بالفعل میسر نیست، به چند صورت می‌توان عمل کرد؛ با احتیاط بیشتری حرکت کنید رویکرد تدافعی و پیرو در بازار داشته باشید. کسب و کار خود را کوچک کنید. راه جدید بیابید یا راه جدیدی بسازید.

مایکل شوماخر، قهرمان مسابقات فرمول یک جهان: «جائی که دیگران ترمز می‌کنند، شما گاز بدهید» در فضای کسب و کار این اقدام اعتماد به نفس بالایی را می‌طلبد و به این سادگی نیست. زیرا اظطراب، ترس و نگرانی در مالکان یک مجموعه وجود دارد. شرایط بازار و اقتصاد کشور و جهان در ادراک و آگاهی یک شرکت تاثیرگذار است. در کشورمان که در دو دهه گذشته متغیرهای محیطی و غیرقابل کنترل صنعت بیشتر و بیشتر شده است، تصمیم گیری سخت تر می‌شود.

دکتر نوید ابولیان، مدیرعامل گروه صنعتی بالسا در این باره معتقد است: شرایط کلی اقتصاد کشور نامطلوب است. خیلی از بازارها مانند مسکن، خودرو نزولی هستند. در این شرایط اغلب مشاوران و صاحبنظران حوزه کسب و کار پیشنهاد می‌کنند که با احتیاط بیشتر و با ریسک پایین تر حرکت کنید.

اما به عنوان یک بنگاه خرد اقتصادی اعتقاد داریم که بازار خودمان را داریم و با استفاده از این تفکر است که به صورت جدی به حرکت خود ادامه می‌دهیم. اتفاقا در همین دوره در حال راه اندازی چند شعبه جدید بالسا هستیم. همچنین در دو ماه اخیر نزدیک 120 نفر پرسنل به مجموعه اضافه کردیم.

وی افزود: این موضوعات به نحوه تفکر و استراتژی یک سازمان باز برمی‌گردد که آیا یک مجموعه در شرایط کنونی نگران شده و به فکر کاهش هزینه‌ها است یا به حرکت خود ادامه می‌دهد. در بازار تهران و شهرستان پتانسبل بسیار زیادی مشاهده می‌کنیم و نکته جالب این است که در دو تا سه ماه اخیر میزان فروش مجموعه از تولید آن جلوتر بوده و محصولات خریداری شده توسط مشتری‌ها را مجبور بودیم با تاخیر برای آنها ارسال کنیم و به همین دلیل از مشتریان نیز دلجویی کرده‌ایم.

مدیرعامل گروه صنعتی بالسا به کسب و کارها توصیه کرد: باید به گونه‌ای عمل شود که همیشه فروش جلوتر از تولید و تامین باشد. زیرا با فروش خون تازه وارد رگ‌های سازمان شده و ریسک را کاهش می‌دهد. اما اگر تولید انجام شده و فروش نباشد، ریسک بالایی برای تولیدکننده در برخواهد داشت.

وی افزود: استراتژی بازاریابی مجموعه بالسا در 5 سال اخیر در زمینه سرویس و کالای خواب از نوع استراتژی تهاجمی بوده و شامل نفوذ در بازار، گسترش بازار، تنوع سازی و افزودن حوزه جدید کسب و کارها بوده است.

وی افزود: در چنین شرایطی فشار و استرس زیادی را تجربه می کنید. ممکن است برخی مدیران سازمان‌تان دچار تردید شوند. ممکن است برخی از حوزه‌های عملکردی با نگرانی به شرایط شرکت و آینده آن بنگرند. پیشنهاد من به رهبران این است که زمانی که به شرایط مسلط هستید و به موفقیت اطمینان دارید، شک و تردید را از خود و تیم‌تان دور کنید.

با جدیت و اعتماد به نفس بالا گاز دهید و سازمان را با شور و اشتیاق به جلو برانید. بسته به توانایی و تلاش‌تان دیر یا زود به نتیجه می‌رسید. آن گاه با شادمانی و خشنودی از عملکرد فوق العاده خود و تیم‌تان بسیار جلوتر از رقبا خود را می‌بینید و دیگران به سادگی به شما نخواهد رسید.

-->

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

درجائی که دیگران ترمز می‌کنند، گاز بدهید 2
درجائی که دیگران ترمز می‌کنند، گاز بدهید 3