پنج‌شنبه 14 تیر 1403

درخواست مجارستان از زلنسکی

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
درخواست مجارستان از زلنسکی

اوربان اظهار داشت: از رئیس‌جمهور [اوکراین] خواستم تا به این موضوع فکر کند که آیا می‌توانیم این دستور کار را تغییر دهیم و با برقراری آتش‌بس در ابتدا، مذاکرات صلح را تسریع کنیم.

«ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان امروز (سه‌شنبه) در حالی که از «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین خواست تا برقراری آتش‌بس را برای تسریع مذاکرات صلح و پایان جنگ با روسیه بررسی کند، گفت که خواهان یک توافق همکاری بزرگ با کی‌یف است.

ویکتور اوربان که منتقد صریح کمک‌های نظامی غرب به اوکراین است و در میان رهبران اتحادیه اروپا، گرم‌ترین روابط را با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دارد، در اولین سفر خود به کی‌یف در بیش از یک دهه اخیر، با ولودیمیر زلنسکی دیدار و گفت‌وگو کرد.

خبر مرتبط معامله محرمانه همسر زلنسکی لو رفت / خرید خودروی گران قیمت بوگاتی در بحبوحه جنگ + عکس

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها، اولنا زلنسکا، همسر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، ظاهراً یک بوگاتی توربیون سوپر اسپورت که به دلیل عملکرد و قیمت بالای خود معروف است، خریده است.

نخست‌وزیر مجارستان پس از انجام مذاکرات، در بیانیه مشترک کوتاهی در جمع خبرنگاران گفت که او تلاش کی‌یف برای ترویج دیدگاه صلح زلنسکی در نشست بین‌المللی در ماه مه (خرداد) در سوئیس و هدف آن برای برگزاری دومین نشست در اواخر سال جاری میلادی را ارزشمند می‌داند.

اوربان اظهار داشت: از رئیس‌جمهور [اوکراین] خواستم تا به این موضوع فکر کند که آیا می‌توانیم این دستور کار را تغییر دهیم و با برقراری آتش‌بس در ابتدا، مذاکرات صلح را تسریع کنیم.

وی افزود که برقراری «آتش‌بس همراه با مهلت زمانی، فرصتی برای تسریع مذاکرات صلح می‌دهد. من قابلیت این موضوع را با رئیس‌جمهور [اوکراین] بررسی کردم و از پاسخ‌های صادقانه‌اش و مذاکره با او سپاسگذارم.»

بر اساس این گزارش، زلنسکی به این اظهارات پاسخی نداد و در عین حال احتمال دستیابی به توافقنامه همکاری دوجانبه گسترده میان اوکراین و مجارستان را مطرح کرد.

رئیس‌جمهور اوکراین اظهار داشت: مضمون گفت‌وگوی امروز ما در مورد تمام مسائل می‌تواند مبنایی برای یک سند دوجانبه میان کشورهای ما باشد، سندی که در تمامی سطوح روابط دوجانبه تاثیرگذار است.

اوربان با استقبال از اظهارات زلنسکی اعلام کرد که مجارستان مایل است به نوسازی اقتصاد اوکراین کمک کند.

طبق این گزارش، اوکراین مایل است که از حمایت مجارستان برخوردار شود، به دلیل اینکه این کشور به شدت به حمایت مالی و نظامی 27 عضو اتحادیه اروپا متکی است، جایی که برای بسیاری از تصمیمات، اتفاق آرای اعضای آن لازم است.

این اولین سفر نخست‌وزیر مجارستان پس از به عهده گرفتن ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا در روز گذشته است.

اوربان همچنین پس از ورود به کی‌یف در «فیس‌بوک» نوشت: هدف ریاست مجارستان [بر شورای اروپا]، کمک به حل چالش‌های پیش روی اتحادیه اروپا است. به همین دلیل اولین سفر من به کی‌یف بود.

نخست‌وزیر مجارستان پیشتر با انتقاد از اعضای اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به دلیل ارسال تسلیحات به کی‌یف، گفته بود که چنین اقداماتی به تشدید جنگ منجر خواهد شد.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.

درخواست مجارستان از زلنسکی 2