شنبه 14 مهر 1403

دردسرهای قطعی برق پساکرونایی مازندران

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دردسرهای قطعی برق پساکرونایی مازندران

ساری - ایرنا - قطعی مکرر و پرتعداد برق مشترکین مازندرانی بعد از استراحت و تنفس 2 ماهه ناشی از شیوع کرونا این روزها به یکی از مشکلات حوزه توزیع برق استان تبدیل شده است.

شیوع ویروس کرونا در استان مازندران به همراه کشور، منجر به مشکلات اقتصادی عدیده ای برای مردم به خصوص قشر آسیب‌پذیر و بازاریان شد که دولت را به اعمال سیاست های حمایتی واداشت.

یکی از سیاست های حمایتی تنفس 2 ماهه برای پرداخت قبوض انرژی از جمله آب، برق، گاز و تلفن همراه بود که بنابر مصوبه ستاد ملی کرونا تمامی مشترکین انرژی و خدمات تا پایان اردیبهشت ماه فرصت داشتند پرداخت قبوض خود را به تعویق اندازند.

بر اساس این مصوبه با پایان طرح تنفس، پرداخت قبوض باید به روال عادی باز گردد و هیچگونه تمدیدی نیز برای این طرح وجود ندارد. اما پایان طرح تنفس معضل جدیدی برای مشترکین به خصوص در حوزه برق مازندران ایجاد کرد.

در هفته اخیر با انتقادات ناشی از قطعی برق برخی مشترکین مازندران مواجه هستیم که هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود. این مسئله گلایه های را در میان مردم ایجاد کرده است. این در حالی است که اداره توزیع برق مازندران معتقد است بخشی از این قطعی ها ناشی از بدهکاری مشترکین است.

قطعی‌های سرزده

برخی از مشترکین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از قطعی سرزده و بدون اطلاع خبر داده اند که البته صحت این مسئله از سوی خبرگزاری تایید نمی شود.

به گفته این مشترکین شرکت توزیع برق به دلیل بدهی قبلی و عدم پرداخت قبض بدون اطلاع اقدام به قطع برق خانگی، تجاری و موارد دیگر کرده ست که منجر به ایجاد اختلال در زندگی عادی شده است.

این مشترکین معتقد هستند که باید به آنها فرصت داده شود تا بتوانند بدهی خود به شرکت برق را پرداخت کنند.

البته اظهارات مشترکین نشان دهنده اعتراف به بدهی آنان نسبت به شرکت توزیع برق است و اینکه قطعی برق آنان بر اساس تعویق در پرداخت قبض بود.

تمامی قطعی‌های برق بر اساس اعلام و اخطار قبلی است

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران پاسخ به قطعی های سرزده برق گفت: ما این مسئله را تکذیب می کنیم زیرا تمامی قطعی کنتورهای برق مشترکین بر اساس اخطار قبلی است.

رضا غفاری با بیان اینکه شاید از هزار مورد یکی اشتباها بدون اطلاع قطع شود، افزود: اما در مجموع 100 درصد قطعی ها به این دلیل است که به مشترک از پیش اخطار داده شد و وی نسبت به این اخطار بی اعتنایی کرده است.

وی عدم پرداخت قبوض برق را یکی از معضلات شرکت توزیع برق عنوان کرد و گفت: متاسفانه طرح تنفس مربوط به پایان اردیبهشت بود اما برخی جور دیگر تصور می کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران با اشاره به مطالبه 157 میلیارد تومانی شرکت توزیع از مشترکین برق در استان تاکید کرد: شرکت توزیع برق یک نهاد درآمد هزینه است و عدم پرداخت بدهی مشترکین تمامی خدمات این نهاد را با اختلال مواجه می کند.

غفاری با بیان اینکه مازندرانی ها مردمی فهیم و همراه هستند افزود: متاسفانه ادعای عدم توانایی در پرداخت قبض برق از سوی بسیاری یک بهانه است زیرا تعداد قابل توجهی از قطعی های برق در این مدت مربوط به مناطق بالا شهر و اقشار متوسط رو به بالا است.

به گفته او، در مدت طرح استراحت پرداخت قبوض به دلیل شرایط کرونایی، ماموران برق چندین نوبت در منازل مشترکین بدهکار حاضر و از آنها خواستند نسبت به پرداخت قبوض خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 50 درصد حقوق کارکنان شرکت توزیع برق مازندران پرداخت نشده است، افزود: عدم دریافت مطالبات می تواند بر ارائه خدمات به مشترکین خوش حساب نیز تاثیر منفی بگذارد.

غفاری ادامه داد: در حال حاضر شرکت توزیع برق 110 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است که باید به این مسئله هزینه 2 توفان چند هفته اخیر را نیز اضافه کرد.

قطعی برق هزینه دارد

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران همچنین گفت: ما تمایل به قطعی برق هیچ مشترکی نداریم زیرا این مسئله برای ما هزینه مضاعف خواهد داشت.

به گفته غفاری قطعی و وصل مجدد برق به دلیل استفاده از نیروی انسانی و تجهیزات، هزینه سنگینی بر دوش شرکت توزیع اضافه می کند که خارج از تمایل انها است.

وی همچنین گفت: قطع شدن برق یکی از مشترکین را از مدار مصرف خارج کرده و ما را از یک مصرف کننده محروم می سازد که این به نوعی ضرر مالی محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران همچنین از مشترکینی که بدون اخطار برق آنها قطع شد خواست تا از طریق ارتباط مستقیم با شرکت یا ادارات تابعه شهرستانی اعتراض خود را منتقل کنند که حتما رسیدگی خواهد شد.

معضل قطعی برق مشترکین مازنی و مطالبات سنگین شرکت توزیع برق در حالی به دعوای خانگی تبدیل شده است که استان در آستانه فصل گرما و افزایش مصرف برق نزدیک می‌شود.

مازندران حدود 2 میلیون مشترک برق دارد که توسط 2 شرکت توزیع برق در ساری و نوشهر مدیریت و خدمات رسانی می شود.

*س_برچسب‌ها_س*