شنبه 7 مهر 1403

دولت الکترونیک راه‌گشای اقتصاد در دوران کروناست

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دولت الکترونیک راه‌گشای اقتصاد در دوران کروناست

زاهدان - ایرنا - استاد اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: استفاده از ظرفیت بالقوه دولت الکترونیک، بهبود زیرساخت ها و ایجاد ساختار مناسب برای گسترش کسب و کارهای الکترونیکی از جمله راهکارهایی است که نه تنها در شرایط کرونا بلکه در شرایط پساکرونا هم می‌تواند راهگشا باشد.

مرضیه اسفندیاری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: استفاده از ظرفیت بالقوه دولت الکترونیک میزان هزینه ها و آلودگی را کاهش داده و در ایجاد فضای رقابتی نیز تأثیرگذاراست.

وی گفت: برای به حداقل رساندن تبعات توزیعی و اجتماعی کرونا ضروری است گروه‌های آسیب‌پذیر نظیر خانوار و بنگاه به درستی شناسایی شده و مورد حمایت قرار گیرند.

استاد اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان تاکید کرد: بدین منظور باید بانک اطلاعاتی تهیه و متناسب با شرایط افراد، میزان حمایت ها تعیین شود، سپس حمایت ها را با اولویت دهک های پایین درآمدی و با تکیه بر ظرفیت نهادهای دولتی، خصوصی و سازمان های مردم نهاد ساماندهی کرد. این امر همچنین مسئولیت اجتماعی افراد را نسبت به یکدیگر افزایش می دهد.

وی با اشاره به آثار اقتصادی کرونا گفت: این آثار را از جنبه عرضه و تقاضای کالا مدنظر قرار می دهیم در اثر کاهش درآمد خانوارها، افزایش انگیزه پس انداز به دلیل شکل گیری فضای نامطمئن و همچنین برخی از ملاحظات ناشی از طرح فاصله گذاری اجتماعی، تقاضای خانوارها برای کالاها و خدمات به استثنای کالاهای ضروری و کالاها و خدمات بهداشتی کاهش یافته است.

اسفندیاری بیان کرد: همچنین از طرفی با توجه به شیوع و نحوه سرایت ویروس کرونا حجم مبادلات خارجی نیز کاهش یافته است و به دلیل چشم انداز منفی در مورد رشد اقتصادی آینده در کشور و جهان سرمایه گذاری نیز کاهش یافته بنابراین در سطح اقتصاد کالا تقاضا هم کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: به نظر می رسد از بین عوامل فوق نحوه عملکرد دولت در مواجهه با شوک کرونا و تبعات اجتماعی ناشی از آن اثرات پایدارتری را بر اقتصاد در سطح ملی و منطقه ای به جا می گذارد، نوع سیاست های حمایتی دولت و نحوه تامین منابع مالی الزام برای آن ها اثرات پایدارتری بر اقتصاد خواهد داشت.

استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: استفاده از ظرفیت بالقوه دولت الکترونیک، بهبود زیرساخت ها و ایجاد ساختار مناسب برای گسترش کسب و کارهای الکترونیکی از جمله راهکارهایی است که نه تنها در شرایط کرونا که در شرایط پساکرونا هم می تواند راهگشا باشد، این قبیل فعالیت ها میزان هزینه ها و آلودگی را کاهش داده و در ایجاد فضای رقابتی نیز تأثیرگذاراست.

وی افزود: در چند ماه گذشته در نحوه تعامل با عزیزان، انجام کار، مسافرت، مراقبت پزشکی، گذراندن اوقات فراغت، انجام بسیاری از معاملات روزمره زندگی و ارتباط برقرار کردن با دیگران تحولاتی ایجاد شده است که این تغییرات زمینه مهاجرت به فناوری‌های دیجیتال را در مقیاس و سرعت خیره کننده در هر بخش تسریع می کند، مطمئنا ما شاهد استقرار دورکاری و دسترسی دیجیتالی به خدمات در حوزه های مختلف خواهیم بود.

اسفندیاری گفت: همانگونه که علم اقتصاد به ما می آموزد همواره لازم است با هر میزان منابع و ظرفیتی که در اختیار داریم بهینه یابی صورت گیرد، انتشار ویروس کرونا اگرچه تبعات اقتصادی و اجتماعی زیانبار زیادی داشته است اما در سایه تمام محدودیت های ایجاد شده لازم است بهترین تصمیم ها و سیاست ها اتخاذ شود.

استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان بیان کرد: در سایه برنامه ریزی برای رفع مشکلات کوتاه مدت لازم است به افق بلندمدت هم اندیشید و این دو را با هم در یک منظر قرار داد.

اسفندیاری افزود: اگر بخواهیم آینده ای عادلانه تر و سالم تر از نظر اجتماعی بسازیم، نیاز به اقتصادی بسیار متفاوت داریم، نیاز به اقتصادی متفاوت شاید تا این اندازه قبل از مواجهه با 19-COVID آشکار نبوده است.

وی بیان کرد: شیوه مواجهه با کرونا نشان داد که در سایه زندگی مدرن و ماشینی امروز می توان به نحوی عمل کرد که محیط زیست آسیب کمتری ببیند، می توان با تغییر در قوانین کار و مناسبات اداری به کاهش هزینه ها و انعطاف پذیری بیشتر و نوع دیگری از مشاغل رسید. می توان بسیاری از مراجعات اداری و سازمانی را کاهش و به این وسیله شفافیت و پاسخگویی، نظم و مسئولیت پذیری را افزایش داد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*